Athlon Car Lease is de grootste leasemaatschappij van Nederland. Meer dan 120.000 auto’s, kantoren in heel het land en ruim 500 medewerkers maken de Rabobank-dochter marktleider. Wie echter op Google ‘auto leasen’ intypt, ziet allerlei leasemaatschappijen (DirectLease, LeasePlan, Super Lease), maar geen Athlon. De marktleider verschijnt pas halverwege pagina vier. Waar gaat het mis? De analyse van Podiumateur Tijn Elferink.
De tijd dat de vindbaarheid van een website in Google kon worden verbeterd en beïnvloed door het invoeren van zogenaamde metatags is voorbij. Deze zoekwoorden die zijn verstopt in de technische code van de website hebben geen effect meer. Tegenwoordig kent Google een website waarde toe op basis van (relevante) content, aantal bezoekers, aantal inkomende en uitgaande links etc. Google leest zoals wij lezen.
Tandartsadressen
Een organisatie die snapt dat Content King is, is Agis Zorgverzekeringen. Dat zie je meteen als je googelt op ‘zorgverzekering tandarts’. Het is geen toeval dat Agis hoog scoort. De verzekeraar heeft de contactgegevens van alle tandartsen in Nederland online gezet. Niet omdat er ook maar iemand is die daar op zit te wachten. Wel omdat het content over tandartsen is. Het staat ook niet prominent op de site, maar ergens waar niemand anders dan Google het vindt.
Adressen van tandartsen is natuurlijk niet heel sexy en –eerlijk is eerlijk– ook niet écht relevant. Het klinkt relevanter dan het is. Een goede manier om daadwerkelijk relevante content te creëren, is PR. Met andere woorden: PR is de beste seo. ‘PR is met de dalende oplages achterhaald’, hoor ik wel eens zeggen. Niets is minder waar. PR verplaatst zich, want het is niet gebonden aan printmedia. Er komen nieuwe kanalen bij. Kanalen die mogelijkheden bieden die dagbladen niet bieden: hogerop komen in zoekmachines als Google.
Nieuws
Het voordeel van nieuws is dat het relevant is en dat het snel te maken is. Ook kun je eenvoudig linken naar publicaties in betrouwbare media. Het aantal inkomende en uitgaande links speelt namelijk een belangrijke rol bij de mate van vindbaarheid. Die links kun je eenvoudig genereren met social media.
Belangrijk om te worden gevonden, is om in je content woorden te gebruiken waar mensen in zoekmachines op zoeken. Daarbij gaat het niet alleen om synoniemen, maar ook om taal. Zo hebben consultancybedrijven de neiging Engelstalige woorden te gebruiken (mergers and acquisitions), terwijl lezers -waaronder journalisten- zoeken op de Nederlandse termen (fusies en overnames). Kortom: het is belangrijk verschillende termen te gebruiken.
Een paar maanden geleden was ik bij een bijeenkomst over seo. Tijdens de presentatie van een zoekmachinedeskundige riep een marketeer vanuit de zaal: “Als jij mij gaat vertellen welke woorden ik wel en niet mag gebruiken, denk ik niet dat je langer dan vijf minuten in mijn kantoor zit.” Hij was er trots op geen ‘gewone’ groene stroom te leveren, maar biostroom. Alleen, niemand die daar op zoekt. Dat het gebruik van zoektermen van belang is, bewijst Albert Heijn. Op de website komt het woord ‘supermarkt’ amper voor. Gevolg: wie googelt op supermarkt komt niet bij AH terecht.
Contentsite
Athlon Car Lease biedt op de website vooral strikt noodzakelijke info aan. Wie goed vindbaar wil zijn via zoekmachines, moet van zijn website een verzamelplaats van relevante content maken. De makkelijkste manier om zo’n contentsite te creëren is PR: nieuwsberichten, blogs, whitepapers, persberichten, publicaties, maar ook video’s. Ik heb Athlon in ieder geval geholpen met een paar inkomende links, nu de content nog.
Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Tijn Elferink, communicatiestrateeg en publicist.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.