Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Telegraaf stapt in Offerti

Sprout belicht iedere donderdag een overname. Deze keer: hoe offertesite Offerti zich door Telegraaf Media Groep laat betalen in mediawaarde.

Offerti.nl is sinds 2009 het online platform waarop bedrijven die op zoek zijn naar dienstverleners als een accountant, tekstschrijver of jurist gratis een opdracht kunnen plaatsen. Offerti vindt er de juiste zakelijk dienstverlener bij en brengt bij de opdrachtnemer 6 tot 20 euro in rekening voor zijn matchmakerij.

De markt voor het zoeken naar dienstverleners is in beweging. Van een aanbodgestuurde markt waarop Gouden Gids en Telefoongids een quasi-monopolie hadden, gaat het steeds meer richting een vraaggestuurd model. Offertsites zoals die van SkyDreams en Werkspot richten zich vooral op klussen, Offerti.nl heeft volgens Sanders op zijn terrein – zakelijke diensten als grafisch ontwerp, vertaling, accountancy, juridisch advies – nauwelijks concurrentie. Freelance.nl misschien, maar die legt vooral contacten tussen individuele ondernemers. “Linkedin beschouwen we ook als concurrent, hoewel daar tot nog toe vooral gratis partijen met elkaar in contact komen.” Offerti begon als een serie online telefoonboeken die oprichters Koen van Santvoord en Martin van der Veen hadden opgezet, ingedeeld per sector, zoals Allevertaalbureaus.nl. Daan Sanders en Bram Ellens – compagnons van Harvest Amsterdam – stapten na een maand of drie in en bouwden het model om tot het huidige. Gouden Gids-eigenaar Telefoongids blijft vooralsnog de grootste partij in Nederland, maar het bedrijf heeft al vijftig procent van de aandelen van klussensite Werkspot.nl in handen. Ook Sanders, met zijn bedrijf overigens een van de Sprout Challengers van 2011, lonkte eerder overigens openlijk naar de Gouden Gids, op zoek naar middelen om de marketing rond Offerti een boost te geven. Daarvoor gaan de wakkere krant c.s. nu dus zorgen.

Waarom een deal?

Offerti, tot voor kort grotendeels in handen van investeringsmaatschappij Harvest adVentures, is razendsnel gegroeid – tot 25.000 aangesloten bedrijven die meer dan 10.000 klanten vonden via de website. Maar het werd tijd om die groei te versnellen. “We hebben een bewezen concept dat uitstekend draait. Het werd tijd dat we daarmee meer ondernemers kunnen bereiken, waarvoor we het veel meer onder de aandacht moeten brengen dan nu het geval is,” zegt Daan Sanders, die Offerti leidt. 

Waarom TMG?

Sanders: “We zijn eerst langs private equity-partijen gegaan, maar het is altijd een afweging: hoeveel geef je weg van je bedrijf en wat krijg je ervoor terug? Juist omdat we op zoek waren naar meer bereik kwamen we bij de Telegraaf uit, die met onder meer De Financiële Telegraaf ontzettend veel ondernemers bereikt. Zij hebben ontzettend veel kennis en ervaring over hoe je een merk in de markt zet en hoe je bereik opbouwt.” Van alle deals die Offerti kon sluiten, zegt Sanders, was dit de beste.

Wat betaalt TMG?

Wat TMG neerlegt voor zijn belang van veertig procent in Offerti, maken de partijen niet bekend. Interessanter is hoe het mediaconcern afrekent: in mediawaarde. Advertenties, artikelen en andere commcerciële acties via de Telegraaf-netwerken vertegenwoordigen natuurlijk een waarde, waarmee de uitgever in natura kan betalen. Dat deed bijvoorbeeld Ilse (Sanoma) ook bij de – niet zo succesvolle – overname van Yunoo.  “Het grootste deel van de deal wordt afgerekend in mediawaarde,” bevestigt Sanders, “en een kleiner deel in cash. Die steken we in een nieuwe website en in het aannemen van nieuw personeel.” De site uit 2009 is door de groei van het verkeer hard toe aan een grondige verbouwing, Offerti krijgt er een marketeer bij en iemand op klantenservice: ‘Elke opdracht wordt nagebeld, om te bepalen wat de opdrachtgever exact zoekt. Dat slaat enorm aan.’

Is het nou een overname of een deelname?

De Telegraaf sluit al sinds de opkomst van internet deals met online partijen, die vaak leiden tot complete overnames. Is dat niet ook de weg die Offerti zal opgaan? “Het klopt dat een overname op termijn een logische stap zou zijn. Over twee jaar, hebben we afgesproken, gaan we met een evaluatie bekijken of het de Telegraaf heeft gebracht wat ervan wordt verwacht. Van daaruit bepalen we verder de koers.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook:

 

Ook afkomstig uit deze rubriek: