Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup geeft buurtwinkel troef tegen eBay

Amsterdammers Sam Critchley (foto) en David Sevenoaks maken dit jaar hun eerste serieuze slagen met Spaaza. Hun doel: klanten die Zalando en eBay afpakken van buurtwinkels terugwinnen. 

Spaaza (Zuid-Afrikaans voor ‘winkel’) is een multi-applicatieplatform voor retailers. Kledingmerken die voor Spaaza betalen, krijgen in ieder geval een Facebookapp waarmee bezoekers kunnen zien waar hun merkartikelen in de buurt te koop zijn. Aan de achterkant kunnen merken hun voorraadsysteem aan de app koppelen, terwijl aan de voorkant het aanbod, de prijzen en de specificaties van lokale artikelen zichtbaar zijn voor consumenten. Verder hebben klanten de optie een mobiele customized Spaaza-app (zie onder) te bouwen, met daarin alleen informatie over de lokale beschikbaarheid van hun eigen merkartikelen. Merken met een webshop krijgen van Spaaza een ‘Find Nearby’-button, die bezoekers ook in contact brengt met lokale resellers.

SpaazaAPICustomizedappSproutCritchley: “Wij rekenen opstartkosten en een jaarlijks abonnemement. Dat abonnement heeft nu geen vaste prijs, dat hangt af van meerdere omstandigheden bij de retailer. Ook kunnen we verdienen aan het genereren van leads. Verder krijgen we als we kunnen aantonen dat we de klant richting de winkel hebben gebracht en daar iets koopt, een revenue share.”

Hoe kwamen jullie op dit idee?

“Ik en David hebben bij mijn vorige bedrijf, ook opgericht vanuit Amsterdam, al ervaring opgedaan met het vindbaar maken van lokale informatie. In 2006 startte ik Gypsii, een mobiele app waarmee je lokaal naar producten en foto’s kon zoeken en kon inchecken. De code daarvoor had ik sinds 2002 ontwikkeld, waardoor ik kan zeggen dat Gypsii een van de eerste mobile search en locatie apps was. De zaken gingen aardig, vooral op de Chinese markt was er vraag (Critchley verkocht Gypsii, dat inmiddels in een jointventure deel uitmaakt van Sina Weibo, de Chinese Twitter, red.). Toen we uit het bedrijf stapten, viel het mij en David op hoe prehistorisch de systemen van lokale winkeliers en restaurants werken. De kassasystemen zijn heel duur, ze maken onhandig of geen gebruik van internet, het is eigenlijk een ‘walled garden of content’. Die muur zal doorbroken worden, weten we zeker. Al het aanbod en de inventaris van de lokale retailer komt online, vanuit de cloud, beschikbaar.”

Hoe verwerven jullie dan een speciaal plekje binnen die wereld?

“Dat mensen online naar artikelen zoeken is natuurlijk allang niet nieuw meer. Kijk naar eBay, Amazon, Bol.com of Zalando. Toch geldt voor lokale, veelal middelgrote of kleinere retailers, dat ze nauwelijks in die trend een rol spelen. Hun kracht is locatie, maar die buiten ze te weinig uit. Omdat ze het zelf niet kunnen zorgen wij samen met onze klant, zoals een kleding- of juwelenmerk, ervoor dat lokaal aanbod zichtbaar is. Dat is een consument, en dus de winkelier, heel veel waard. Want ondanks dat we nu graag online naar producten zoeken, kopen we het product liever direct in de buurt dan op internet. Het is goedkoper, je kunt nog wat aanvullende vragen stellen en je krijgt er service en klantvriendelijkheid bij. Daar zorgen we met Spaaza voor. We hebben uitgebreid onderzoek er naar gedaan, maar naar ons weten is er nog geen bedrijf die onze service in Europa aanbiedt.”

Kan een partij als eBay niet hetzelfde als jullie doen?

“Uiteindelijk zal deze hele industrie deze kant opgaan, dus eBay ook. Dat hebben ze al laten zien met de aankoop van Milo (ook een dienst die het aanbod van lokale retailers inzichtelijk maakt, red.), die nog niet in Europa actief is. Verder zijn er al een aantal zoekdiensten voor producten, zoals Google Product Search.

Een interessante tegenbeweging is misschien wel een startup als Shutl (afkomstig uit Engeland, heeft inmiddels bijna 8 miljoen dollar groeikapitaal, red.). Zij beloven consumenten binnen liefst anderhalf uur een order bij hun thuis te brengen, spectaculair. Dat doen ze door vaak last minute een beroep te doen op restcapaciteit bij vervoerders. Omdat ze zowel met fysieke winkelketens, als ook met only-online ketens samenwerken, geven ze de Ebays en Zalando’s van deze wereld ook weer een troef in handen (sindskort biedt eBay in San Francisco ook eBay Now, een dienst die dezelfde dag levert, red).”

Sam Critchley:

SamCritchleySprout

 

DC Shoes en Quiksilver zijn dus jullie opdrachtgevers. Het gaat goed?

“We hebben ook een reeks klanten van minder bekende merken. Maar het gaat inderdaad goed. Als we dit zo doorzetten en volgend jaar met 30 winkelketens werken, dan halen we in ieder geval volgend jaar een omzet van een miljoen euro. Een investering is niet per se meer nodig, maar we staan nog wel open voor participaties vanaf minimaal 500.000 euro. Dan kunnen we veel ontwikkelaars aannemen en snel groeien.”

Hoe wisten jullie dan in contact te komen met zulke bekende klanten?

Dave komt oorspronkelijk uit Zuid-Afrika, waar we dit jaar de pilot voor Quiksilver en DC deden (zie pilot DC ook onder artikel). Hij had in dat geval al het netwerk. Verder hebben we met Peter Steenstra (oprichter kledingmerk G-Sus Industries, red.) een goede adviseur aan boord, die ons actief helpt met werven. Hij gaat zelfs met ons mee naar Zuid-Afrika en is helemaal dol op het product.”

Met het gegeven dat de marktreuzen dit ook kunnen: hoe bouw je je positie uit?

“Ten eerste willen we de komende tijd zoveel mogelijk retailmerken aan ons blijven koppelen. Dat kan namelijk uiteindelijk tot een zelfstandige zoekdienst voor lokale producten leiden. Daarbij richt Spaaza zich nu eerst op kledingartikelen en juwelen. We willen niet alleen zelfstandig klanten werven, maar ook slimme samenwerkingen aangaan met bedrijven die waarde aan onze dienst toevoegen. Ik zou kunnen denken aan Nuji, een Pinterest voor webshopproducten. Ik kan ook denken aan Sweebr, een Nederlandse kassa-app voor retailers. Samen kunnen we dezelfde klant bedienen en beiden omzet hieruit genereren.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wij werken in de tussentijd aan verschillende dingen, zoals toepassing van qr-codes een customer loyalty programma voor onze klanten en aan een Kinect-catalogus. Bij het laatste moet je je voorstellen dat mensen voor een gesloten winkel staan, hetzij ‘s avonds of door verbouwing, en dankzij een tv-scherm en Microsoft Kinect toch achter het raam een order kunnen plaatsen. Met handgebaren kunnen ze door een virtuele catalogus bladeren en vervolgens via de app de gewenste bestelling plaatsen. We zijn net begonnen met een dergelijke test.”