Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Start vandaag nog een webwinkel

Iedereen kan een webwinkel beginnen. Je hebt alleen een product of dienst nodig dat je kunt verkopen. De rest is een fluitje van een cent met dit stappenplan.

Retailers overleven alleen met een webwinkel blijkt uit onderzoek. Of je nu hier als winkelier op wilt inspelen of gewoon een prachtig nieuw idee hebt bedacht; een eigen webshop opzetten is goed te doen met dit stappenplan.

Maak een businessplan en marktonderzoek

Hoe mooi je plannen en ideeën ook in je hoofd zitten, zet ze op papier. Een simpel businessplan geeft je plannen structuur en maakt het makkelijker om andere betrokkenen (investeerders, sitebouwers of leveranciers) op de hoogte brengen van je ideeën en wensen. Bij een goede voorbereiding hoort ook een marktonderzoek. Onderzoek daarvoor of er vraag is naar jouw webwinkel, wie jouw concurrenten zijn en wat jij anders gaat doen dan de concurrentie.

Kies een treffende domeinnaam

Wanneer je al een bestaand bedrijf hebt, is de meest logische keuze om deze naam ook als domeinnaam uit te kiezen en te registreren. Is het domeinnaam niet meer beschikbaar of wil je helemaal vanaf nul beginnen, ga dan voor een logische naam. Wees niet te creatief. Vereisten voor een goede naam voor een webshop zijn een pakkende naam die snel blijft hangen en het liefst ook de kernwoorden bevat van de producten die je verkoopt.

Website (laten) bouwen

Nu je een domeinnaam hebt, kun je aan de slag met het bouwen van een website. Dankzij de huidige softwarepakketen hoef je niet heel technisch onderlegd te zijn om zelf een webwinkel in elkaar te zetten. Maar wil je een echt op maat gemaakte webshop, dan kun je het beste bij een sitebouwer aankloppen. Denk in dit stadium overigens ook al na over de hosting van de website. Let daarbij vooral op dat je voldoende capaciteit inkoopt om een dagelijkse stroom online bezoekers aan te kunnen.

Zoek een betaalsysteem uit

Een goed betaalsysteem is cruciaal voor een webshop. Heb je geen of onvoldoende betrouwbaar ogende betaalopties, dan haken veel klanten af. Neem daarom alle online betaalsystemen onder de loep en kijk welke optie het beste past bij jouw webwinkel.

Vul de website

Waar je in een fysieke winkel de schappen vult, moet je in een online winkel artikelen over de producten plaatsen. Zorg voor een logische ‘route’, en een goede aanprijzing in de vorm van tekst en beeld. Houd in deze fase goed in het achterhoofd wat de klant wil zien en weten. Je wilt immers niet dat bezoekers straks gefrustreerd wegklikken of teleurgesteld de bestelde producten retourneren.

Bepaal de prijsstrategie

Naast dat de concurrentie op internet groot is, kunnen klanten ook heel makkelijk producten en prijzen vergelijken. Om de klant voor je te winnen moet je jezelf dus onderscheiden. Daarvoor hoef je nog geeneens de laagste prijs te bieden. Zolang je goed nadenkt over een prijsstrategie die bij je past en deze duidelijk communiceert, kun je veel klanten voor je winnen.

De wettelijke regels van een aankoopovereenkomst

Ook eigenaren van een webshop hebben zich aan bepaalde wettelijke voorschriften te houden. Die wetten richten zich vooral op het bestelproces en de aankoopovereenkomst. Voornaamsre regels zijn dat het bestelproces een duidelijk stappenplan moet bevatten en geen verrassingen wat betreft voorwaarden of extra kosten mag brengen. En daarnaast is de koop pas officieel zodra de klant een (digitale) orderbevestiging heeft ontvangen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het product versturen

De laatste stap voor een webwinkel is zorgen dat het product daadwerkelijk bij de klant komt. Daarvoor is het handig om voor een betrouwbare pakketdienst te nemen. Je hebt de keus uit verschillende bedrijf en ook daarin zijn verschillende verzendopties mogelijk. In beginsel geldt: hoe duurder de verzending is, hoe meer je er van gegarandeerd bent dat alles goed gaat.  Zorg ervoor dat je zeker weet dat alle bestelde producten in de doos zitten. Daarnaast ben je verplicht om de factuur en de algemene voorwaarden aan het verzendpakket toe te voegen. 

De uitgebreide versie van dit stappenplan om een eigen webwinkel te beginnen vind je op ondernemerinbusiness.nl.