SmartSpotter
Sinds een maand heeft Roamler, verkozen tot één van de beste startups van 2011, concurrentie van SmartSpotter. Ook via deze app krijgen gebruikers opdrachten die ze moeten uitvoeren voor geld. De opdrachten worden uitgezet in opdracht van bedrijven.
Volgens Maarten Stut (foto), medeoprichter van SmartSpotter, is zijn applicatie absoluut geen voorbeeld van een copycat. “Toen wij in april achter het bestaan van Roamler kwamen, waren wij al bezig met de ontwikkeling van SmartSpotter. Onze naam, ons logo (verkregen via 99design.com, red.) en een prototype van de app hadden we toen al klaarliggen.”
Hoe kwam je dan op het idee?
“In onze eerdere account- en productmanagementfuncties bedachten en implementeerden wij veel promoties bij verschillende retailers. Helaas kwamen wij vaak situaties tegen waarbij de executie op de winkelvloer anders was dan we afgesproken hadden. Nadat we zelf een smartphone hadden en zagen hoe makkelijk het is om gestructureerd data te verzamelen, kwamen we op het idee om SmartSpotter te ontwikkelen.”
Wat maakt SmartSpotter beter en interessanter dan Roamler?
“We willen niet zozeer over beter of interessanter spreken. Wij zijn van mening dat we op een kostenefficiënte wijze kunnen doen wat zij ook doen. Verder maakt het voor de mensen die de opdrachten doen weinig uit. De grootste motivatie is voor hen om op een leuke manier extra geld te verdienen.”
Heb je een ander verdienmodel?
“Nee. Ons businessmodel is net zo simpel als krachtig. Onze opdrachtgevers betalen voor opdrachten die zij uitgevoerd willen hebben. Wij betalen Spotters voor het uitvoeren van de opdrachten. Onze marge zit daar tussen.”
Tot nog toe tevreden met de klandizie?
“Wij hebben inmiddels meerdere A-merken als klanten, in zowel de food sector, de retail en in consumer healthcare en consumer electronics. Wij hebben ze niet expliciet gevraagd of wij in de media hun namen mochten noemen. Vandaar dat we dat maar niet doen.”
Hoe heb je dit gefinancierd?
“Tot op heden hebben wij nog geen enkele investering nodig gehad. Dat maakt ons wel interessanter voor investeerders, merken we. Wij zijn momenteel in gesprek met een aantal potentiële geldschieters.
Arno Fidder en ik zijn eind 2010 in contact gekomen met Martijn Vegter, eigenaar van Bassotto Media. Hij zag ons idee zo enorm zitten dat hij dit wilde bouwen. Met zijn drieën hebben we dit bedrijf opgericht.”
Hoe gaan jullie je geld in de toekomst besteden?
Ons plan is om een klein kantoor op te zetten en een tweetal mensen aan te nemen voor ontwikkeling en marketing. Dat redden wij nog net niet vanuit onze eigen middelen. Hierdoor kunnen we op een volwaardige manier met onze community omgaan en ons product nog leuker en efficiënter maken. De volgende stap is het uitbreiden van ons product naar andere landen. We zijn nu hard aan het nadenken over hoe we dat gaan invullen.
Op hoeveel gebruikers en klanten mikken jullie eind 2012?
Wij willen eind juli in Nederland zo’n 3500 Spotters aan het werk hebben. We zitten precies op schema om dit aantal te bereiken. We laten de community groeien zodra het aantal opdrachten dit toelaat (momenteel is SmartSpotter alleen op invite toegankelijk, red.). Ons klantenportfolio zal breed zijn, aangezien de behoefte naar laagdrempelig en efficiënt inzicht in de markt ook groot is.
Autotreffen.nl
In Nederland kopen jaarlijks zo’n 300.000 mensen een nieuwe auto. De Roosendaalse startup B&U Media vindt dat het web nog een site tekort schiet, waar autodealers echt moeten vechten om de gunsten van de consument. Op Autotreffen.nl, dat 18 januari live gaat, kunnen dealers elkaars offertes bekijken en daardoor tegen elkaar opbieden.
Een consument voert op Autotreffen.nl in welke auto hij graag wilt en hoever hij bereid is hiervoor te rijden, zo laat B&U Media-eigenaar en -oprichter Wouter Rosenkamp (foto) aan Sprout weten. Deze gegevens worden volgens de ondernemer anoniem naar alle merkdealers binnen de opgegeven straal gestuurd, waarna zij een offerte uit kunnen brengen. Dealers kunnen van elkaar zien hoe hoog andere uitgebrachte offertes zijn en weten daardoor hoe scherp hun prijs moet zijn. De consument kan deze offertes met elkaar vergelijken en contact opnemen of onderhandelen met de dealers. Nadat hij een keuze heeft gemaakt, stuurt de site de contactgegevens naar de gekozen dealer en kan er een afspraak gemaakt worden om alles verder af te handelen.
Hoe ben je op dit idee gekomen?
“Ik zag hoe iemand in mijn omgeving veel tijd besteedde aan het zoeken naar de beste deal voor het aankopen van een nieuwe auto. Met mijn achtergrond op het internet wist ik dat dit gemakkelijker moest kunnen. Na een aantal brainstormsessies hebben we het idee verder uitgebouwd door nog een aantal voordelen voor de consument in te bakken. Daarbij is onder meer het feit dat dealers elkaars offertes kunnen zien belangrijk. Dat zorgt voor maximale marktwerking.”
Hoe denk je hier aan te verdienen?
De consument betaalt voor gebruik van de website een kleine vergoeding tussen de 29 of 49 euro, afhankelijk van de cataloguswaarde. Voor dealers is het concept kostenloos. Mede hierdoor zijn er veel dealers geïnteresseerd om deel te nemen en een grote hoeveelheid dealers zet het concept natuurlijk weer extra kracht bij.
Zijn hier investeerders en partners bij betrokken?
“Autotreffen wordt volledig uit eigen middelen gefinancierd. We zijn wel bezig met het opzetten van een aantal samenwerkingen binnen de autobranche.”
Op hoeveel klanten mikken jullie eind 2012?
“We hopen tegen het einde van het jaar zo’n 500 tot 1.500 consumenten geholpen te hebben.”
Waarom past Autotreffen.nl bij B&U?
“Van origine is B&U Media een internetbedrijf dat zich bezig houdt met niche vacaturesites. Echter, in de afgelopen jaren zijn we bezig met de verbreding van het bedrijf en het productenportfolio. Na mijnprojectgroep.nl, een projectmanagementtool voor studenten, en yupool.nl, een sportpoolplatform voor bedrijven, is deze site voor ons de volgende stap naar verbreding van onze organisatie. We hebben hier bewust gekozen voor een nieuw concept in een voor ons nieuwe branche.”
Zie meer gedateerde portretten van startups
Bezoek de pagina Startup voor reeds goed presterende of innovatieve startups.
Wil je je startup kenbaar maken? Stuur een mail naar [email protected], voorzien van contactinfo en mogelijk nemen we contact met je op.
Weekoverzichten uit 2011:
Week 51: Startupbootcamp, Remotely.tv en Petvision
Week 48: Buitengewone Varkens, Share a Bite en Entertainment.nl
Week 47: Pleasecycle, SaveUp en Redcritter
Week 46: Arabischewijn.nl, Chaptur en BIZcount
Week 45: Adcup, Directles.nl en Chime.in
Week 44: Shall I Buy, Deal Sellers en SEO Visuals
Week 43: Appatize, SellAnAp en de Vermogensmediair
Week 42: Bloeikapitaal, BidMyBill en Solve Media
Week 40: Happzy, Giftcard Central en BrandsToday
Week 35: Egeniq, Markita, Popshared en Travelbird
Week 34: Storify, Booktrack en Erply
Week 33: Groupchat, NRC’s curatiesite en Ticketometer
Week 31: Reach.ly, Nodeable, Pagelever en 72hDeals
Week 29: Vizualize.me, Refine.io, WePay en One Block off the Grid