Een werving & selectietraject is een tijdrovende klus. Je kunt veel tijd besparen door het hele traject uit te besteden, maar de meeste ondernemers hebben daar het geld niet voor. Je zult dus zelf op zoek moeten naar een nieuwe werknemer. Maar hoe doe je dat? Ondernemer in Business geeft tips om het wervingsproces zo goed mogelijk uit te voeren. Vandaag deel 1 van het werving & selectieproces: sollicitanten werven.
1. Maak een functieprofiel
Je wilt zo snel mogelijk een nieuwe werknemer aannemen, dus waarom al die onnodige rompslomp als het schrijven van een functieprofiel? Omdat jeook graag wilt dat de nieuwe werknemer zo lang mogelijk aanblijft. Tijdens het maken van een functieprofiel sta je even stil bij de functie-inhoud. Welke taken en verantwoordelijkheden horen daadwerkelijk bij de functie en aan welke eisen voldoet een geschikte kandidaat? En ja, ook als de functie al langer bestaat binnen het bedrijf, is het goed om op het moment dat deze vacant komt opnieuw te controleren of het takenpakket ondertussen niet veranderd is.
>> Tips om een functieprofiel op te stellen
2. Schrijf de vacature
Een vacature schrijven kent veel geschreven en ongeschreven regels. De meest duidelijke regel is dat je van de wet niet mag discrimineren op zaken als geslacht, leeftijd, ras en geloof. Wat zet je dan wel in de vacature? De meeste personeelsadvertenties bestaan uit de volgende onderdelen:
Zoektocht naar nieuwe werknemer
Komende weken presenteert Ondernemer in Business iedere week een nieuw onderdeel van het werving & selectieproces op Sprout.nl.
Vandaag deel 1: de vacature
- Functiebeschrijving
- Opleidingsvereisten en werkervaring
- Gewenste vaardigheden
- Contractduur en werkuren
- Arbeidsvoorwaarden
- Bedrijfsinformatie
- Sollicitatieprocedure
- Contactinformatie
- Uiterste sollicitatiedatum
>> Meer tips voor het schrijven van een vacature
Kies een aanspreekpunt
Voordat je de vacature gaat verspreiden, is het slim om te bepalen wie alle binnengekomen reacties en brieven ontvangt en vragen van sollicitanten beantwoord. Dat kun je zelf doen, of je besteedt het uit aan de assistente. Heb je een hr-afdeling? Dan is het gangbaar om het voortraject daar neer te leggen.
Het is wel belangrijk dat het aanspreekpunt gedurende de wervingsperiode voldoende tijd inruimt om de sollicitanten ook daadwerkelijk te woord te staan. Kies daarom niet iemand uit die toch al een overvolle agenda heeft. Vergeet tot slot niet om iedereen binnen het bedrijf te verwittigen naar wie alle telefoontjes, mails en brieven rondom de vacature moeten worden doorgestuurd. Daarmee voorkom je dat sollicitatiebrieven en vragen van kandidaten te lang rondzwerven binnen het bedrijf of zelfs helemaal nooit op de plek van bestemming komen.
Verspreid de vacature
Er zijn tal van opties om de vacature te verspreiden. De meest goedkope manier is de personeelsadvertentie binnen je eigen netwerk te verspreiden en collega’s en werknemers te vragen ook actief op zoek te gaan naar een nieuwe werknemer. Wil je breder zoeken, dan is adverteren de beste methode. In de krant, vakblad of op een online vacaturebank. Daar zijn natuurlijk kosten aan verbonden, maar door de personeelsadvertentie daar te plaatsen waar jouw potentieel nieuwe werknemer geregeld kijkt, heb je wel de meeste kans een geschikte kandidaat te vinden.
>> Overzicht van voor- en nadelen en kosten van verspreidingsmethodes
Zodra je de vacature hebt verspreid, is het wachten op de reacties die binnenkomen. Volgende week lees je op Sprout.nl de tips om uit de ontvangen sollicitatiebrieven de juiste kandidaat te selecteren.
Op Ondernemer in Business vind je het volledige stappenplan voor het werving & selectieproces.