Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Offerti.nl wil gat Gouden Gids vullen

De markt voor het zoeken naar dienstverleners is in beweging. Van een aanbodgestuurde markt à la Gouden Gids en Telefoongids gaat het steeds meer richting een vraaggestuurd model. Nieuwkomer Offerti.nl speelt in op deze marktverandering.

Plaats een opdracht voor een zakelijke dienst – grafisch ontwerp, vertaling, accountancy, juridisch advies, etc – en binnen 24 uur ontvang je meerdere offertes in je mailbox waaruit je kunt kiezen. Of plaats zelf een offerte voor een opdracht in jouw vakgebied. Dat is het concept van Offerti.nl, de startup van Daan Sanders, Bram Ellens, Koen van Santvoord en Marten van der Veen.
Als professional kun je je gratis inschrijven op het platform, waarna je elke ochtend de opdrachten in je vakgebied krijgt toegemaild. Zie je er een interessante opdracht bij staan, dan kun je voor een bedrag tussen 6 en 20 euro een offerte uitbrengen. De bedragen verschillen per vakgebied, afgestemd op de gemiddelde value van een opdracht: een vertaalopdracht gaat eruit voor gemiddeld tweehonderd euro, een notarisklus voor tweeduizend. De opdrachtgever krijgt de uitgebrachte offertes binnen – meestal vijf à zes – en kiest de beste eruit.

Ratrace

Het begon simpel als een serie online telefoonboeken die Van Santvoord en Van der Veen hadden opgezet. Die waren ingedeeld per sector, zoals Allevertaalbureaus.nl. Sanders en Ellens – compagnons van Harvest Amsterdam – werden na een maand of drie aangetrokken om het bedrijf uit te bouwen en professionaliseren. Sanders keek naar Werkspot, een offertesite voor klussen in en om het huis, en zag in dat dat model veel beter werkte dan het telefoonboekconcept. “Je hoeft niet zelf te zoeken naar een professional, maar stuurt een opdracht rond en de offertes komen naar jou toe”, legt Sanders uit. “Ik geloof heel sterk in dit model, dus we hebben besloten om dat toe te passen en één overkoepelende offertesite op te zetten voor alle vakgebieden.”
Offerti.nl heeft nu, tweeënhalf jaar na de start, 14.500 professionals in de database, in elf vakgebieden. Dat aantal groeit hard; elke maand komen er duizend bedrijven bij. Op een rustige dag worden zo’n honderd offertes uitgebracht; op een drukke dag vierhonderd. De potentie van de markt blijft niet onopgemerkt. “Er komt iedere maand wel een concurrent bij. Ik schat dat er eind 2011 vijftien partijen actief zullen zijn, waarvan er volgend jaar maar twee of drie kunnen overleven”, stelt Sanders. “Het is een ratrace voor ons. We kunnen het niet permitteren om te lang rustig te blijven.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Niet loyaal

De snelle groei hangt samen met veranderingen in de markt. “Vroeger had Gouden Gids 75 procent van de markt in handen, daar ging je automatisch heen als je een dienstverlener zocht. Maar ondernemers zijn tegenwoordig niet meer zo loyaal; ze komen niet meer op één manier aan hun opdrachten en leveranciers. Ze zoeken via verschillende kanalen, en veel directer”, beschrijft hij. Voordelig voor Offerti is dat het bij Telefoongids – dat Gouden Gids overnam – “een rommeltje is”, aldus Sanders. “Telefoongids ziet de eigen markt afbrokkelen. Dat bedrijf gaat kapot als het niet snel verandert en met de markt meegaat. Mensen willen niet meer tweeduizend euro vooruitbetalen voor een advertentie van drie vierkante centimeter waarvan ze niet weten hoeveel leads het oplevert. Er is een beweging bij zoekgedrag van offline naar online, en het wordt veel meer vraaggestuurd. Mensen gebruiken Telefoongids alleen nog om even op te zoeken wat het telefoonnummer is van de bakker om de hoek, of het adres van dat ene bedrijf. Niet om een opdracht weg te zetten.”
Telefoongids blijft vooralsnog verreweg de grootste partij in Nederland, maar het bedrijf ligt wel wakker van partijen als Offerti, denkt Sanders. “Ze hebben al vijftig procent van de aandelen van Werkspot in handen. Ze zien ook in dat dit het model is dat gaat winnen.”

Voorsprong houden

Sanders en co houden de concurrentie strak in de gaten met een tweewekelijkse barometer van het aantal bezoekers en opdrachten bij andere partijen. Verder willen ze zich “niet laten afleiden”. “We willen onze voorsprong houden en focussen op het voortzetten van de groei die we nu hebben.” Mocht een grote partij in willen stappen om te helpen Offerti groter te maken, dan hebben de heren daar wel oren naar. “Als een bedrijf als Telefoongids drie miljoen budget kan bieden voor de marketing en al het zakelijke verkeer wil doorsturen, dan is dat natuurlijk dé kans om groot te worden. Dat soort deals sluiten we zeker niet uit.”
Vooralsnog gaat alle winst die Offerti maakt meteen weer terug het bedrijf in, voor de marketing. “Het is een reinforcing loop. Hoe meer opdrachten we binnen kunnen halen, hoe meer offertes er worden uitgebracht en hoe meer geld we weer binnen krijgen om meer opdrachten binnen te halen. We investeren nu elke euro in Offerti, omdat we er zoveel potentie in zien. Het kan heel groot worden. We denken in twee jaar te komen bij een omzet van twee tot drie miljoen.”