Zijn freemium model is goed voor miljarden omzet. Hij laat gebruikers kleine bedragen betalen voor persoonlijke promotie. Badoo.com heeft wereldwijd 120 miljoen gebruikers en krijgt er elke dag een slordige 300.000 bij. Die gebruikers delen dagelijks 4,3 miljoen foto- en video-uploads en consumeren zeven miljard pageviews. Het heeft met 570.000 nieuwe gebruikers per dag de snelst groeiende app binnen Facebook, waarmee het na FarmVille en CityVille de derde grootste applicatie is. Venture capitalists dansen om Andreev heen en proberen hem het hof te maken. Maar voorlopig hoeft dat niet voor de van oorsprong Russische ondernemer, die sinds zes jaar in London woont. Via de uk-edition van Wired treedt hij uit de schaduw, want wie had er ooit van deze netwerkgenius gehoord?
Chat, flirt, lach
“De beste plek voor het ontmoeten van nieuwe mensen uit jouw omgeving”, claimt de Nederlandse versie van Badoo.com. “Chat, flirt, lach, en heb het naar je zin!”
In Brazilië telt Badoo.com 14,1 miljoen leden, in Mexico 9 miljoen, in Frankrijk 8,2 miljoen, in Spanje 6,5 miljoen en in Italië zes miljoen. Vertrouwend op het mond-tot-mond principe wist de Rus het gratis model dat Internet zo populair maakt te kraken. Hoe? Door leden kleine bedragen te laten betalen elke keer als ze de zichtbaarheid van hun profiel binnen het netwerk op willen krikken bij het vinden van een date. En, zeg nou zelf, welke desperate liefdeszoeker wil dat niet?
150 landen
Badoo.com accepteert betalingen uit 150 landen in 100 verschillende valuta. Daarmee zet het bedrijf naar eigen zeggen honderden miljoenen dollars om. Hoeveel precies is niet hard te krijgen, maar de aandacht van VC’s als Sequoia Capital zegt daarin genoeg. Michael Moritz, de legendarische investeerder van Sequoia (hij was een van de eerste investeerders in Google en Apple) is onlangs persoonlijk bij Andreev langsgeweest. Meestal ontbiedt Moritz potentiële investeringsobjecten in zijn kantoor in Palo Alto, maar dit keer ging hij zelf naar London.
Volgens Andreev is zijn Badoo.com nu 2 miljard waard, bijna evenveel als Twitter, dat nu geschat wordt op een waarde van 2,5 miljard.
Nieuwe markt
Badoo.com lanceerde in 2006 in Spanje als een traditionele foto-deel-website, waar Andreev toen tijdelijk verbleef. Hoewel de verwachtingen niet hoog waren – “Spaanse meisjes zijn als prinsessen, je mag ze niet aanraken en als je ze wilt daten, moet je eerst met hun ouders praten”, zegt hij tegen Wired – was Badoo een jaar later het op een na populairste zoekwoord in Google. Na iPhone. In 2008 besloot hij er een datingsite van te maken en de Spaanse meisjes bleven. Sterker: Badoo groeide als kool, ook buiten Spanje. Op een dag in maart 2008 ontdekte Andreev 30.000 registraties uit Turkije. Een populaire blogger daar schreef positief over de datingservice en opende voor de Rus een geheel nieuwe markt. Daarna ging het snel. Brazilië, Italië, Frankrijk; uit alle hoeken en gaten van de wereld stroomden de registraties binnen.
Premium services
Toen het aantal gebruikers een kritische massa bereikte, introduceerde Andreev een aantal simpele premium services. Zo kun je op Badoo.com door het betalen van een dollar of een euro hoger in de zoekresultaten komen. Wil je dat je foto’s breder verspreid worden over het platform, betaal je opnieuw een klein bedrag. Ook introduceerde Andreev virtuele cadeautjes, die je via Badoo.com kunt aanschaffen voor een persoon waarop je indruk wilt maken. “Niemand dwingt je om te betalen, maar als je aandacht wilt voor je profiel, dan moet je betalen”, zegt Andreev tegen Wired. “Je betaalt dus om jezelf te adverteren. Sommige gebruikers betalen tientallen malen per dag.”
Printing money
Vorig jaar zomer lanceerde Badoo.com een mobiele app voor iPhone en Android waarmee je potentiële geliefden in een straal van 500 meter van je vandaan kunt vinden. Dus in hetzelfde café of de nachtclub waar je net langs loopt. In twee weken werd het ding 1,5 miljoen keer gedownload, met nauwelijks enige marketing.
“Badoo.com is printing money”, concludeert Wired.