Marlies van Wijhe is vierde generatie directeur (sinds 2000) bij het Zwolse familiebedrijf Van Wijhe Verf, ondermeer bekend van het merk Wijzonol. Het bedrijf levert bouwverven aan groothandels voor professionele schilders, aan de retail en aan de timmerindustrie. Het is de derde speler in de Nederlandse markt.
Opmerkelijk: Van Wijhe Verf is met een groepsomzet van 45 miljoen euro geen kleine partij. Totdat je die omzet afzet tegen de nummers één en twee in de Nederlandse markt. Marktleider AkzoNobel zet 13,9 miljard euro per jaar om, het Amerikaanse PPG Industries komt altijd nog tot 12,2 miljard dollar.
Bent u niet een maatje te klein?
“De Nederlandse verfmarkt heeft zijn eigen kenmerken. We zijn een kleine speler vergeleken met PPG en Akzo, maar een grote speler vergeleken anderen. Wat men nog al snel over het hoofd ziet is dat er in Nederland nog zo’n zestig verfproductiebedrijven zijn en nog zo’n achttien importeurs. Het is een vrij diverse en gespecialiseerde markt. In Nederland wordt traditioneel veel met specialistische, oplosmiddelhoudende lakverven gewerkt. Daar hebben we een sterke positie in opgebouwd.”
Wat maakt jullie uniek?
“We zijn nog steeds een van de weinige spelers die een eigen kleurenmengsysteem hebben ontwikkeld. Andere producenten kopen de kleurpasta’s in. Mijn vader heeft in de jaren tachtig – toen er in de branche nog met elf basisverven werd gewerkt – samen met zijn R&D afdeling een manier gevonden om met slechts twee basisverven (wit en transparant) aan alle kleurvragen te kunnen beantwoorden. Het betekende onder meer dat je als verfproducent en als distributeur minder voorraden aan hoefde te houden.
Wat is je ambitie?
“Mijn ambitie is om het bedrijf veilig naar de vijfde generatie te brengen. Mijn zus, die de marketing doet, ik en mijn vader zijn momenteel de enige drie aandeelhouders in het bedrijf. We zien ons aandelenbezit als het in bruikleen hebben tot de volgende generatie zich aandient. Dat betekent concreet dat we proberen weg te blijven van externe financiering en geen wilde groeiplannen nastreven. Ons beleid is er op gericht om minimaal onze marktpositie in stand te houden.”
Het Nederlandse Sigma Coatings is twee jaar geleden voor veel geld ingelijfd door PPG Industries. Is er al een bod gedaan op u?
“Ik zou zeggen als er niet een bod was gedaan dan zou er iets mis zijn. Er is zeker interesse vanuit de industrie. Ik kijk altijd wel even waarom men interesse heeft, maar we zijn er zeker van dat we onder eigen vlag willen blijven opereren en zelfstandig willen blijven.”