De fascinatie van Robin Paul Weijers voor dominostenen begon met een teleurstelling. Weijers was een van de 45 studenten die door de KLM werd gevraagd het wereldrecord domino te breken. Dat was in 1986. Ruim zeven miljoen tv-kijkers zagen in een uitzending van de TROS hoe de poging slaagde en 755.836 stenen omvielen. Maar Weijers was teleurgesteld. De studenten hadden 1,25 miljoen stenen opgesteld en pas na de derde aantik haalden de stenen het einde. Dit is toch geen record, vond Weijers toen.
“Ik dacht toen: ik doe nooit meer iets met domino,” vertelt Weijers (42), maar in de weken die volgden, kon hij de stenen niet meer uit zijn hoofd zetten. Domino’s zijn niet alleen maar plastic steentjes, vindt Weijers. “Eén steen zet miljoenen andere in beweging. Hoe kan dat en blijft het wel werken?” Maar het is vooral mensenwerk om de miljoenen stenen tot een kunstwerk op te stellen. Dat is een topprestatie en vergt heel veel teambuilding. Weijers: “Iets waar we tijdens dat project nauwelijks aandacht aan hadden besteed.”
Weijers had de eerste stap gezet om van een event een bedrijf te maken. Hij herkende de kracht van domino als communicatiemiddel. “Het is niet alleen een prachtige tv-show, maar ook in te zetten als commercial op een manier die mensen nog nooit hebben gezien, als show waarbij je een boodschap aan een paar duizend mensen op de tribune overbrengt en als gereedschap voor teambuilding. Met domino kun je complete verhalen vertellen.” Op papier klinkt dat prachtig, maar Weijers had daar wel een nieuwe tv-uitzending voor nodig. Dat lukte hem pas na tien jaar onvermoeibaar lobbyen. “Commerciële televisie was er toen nog niet. Als ik met mijn domino-format aankwam, dan zeiden ze dat het te duur was om het voor één avond televisie te financieren.”
Weijers, die ondertussen zijn brood verdiende als communicatieconsultant voor bedrijven als ING en Nationale Nederlanden, zette het bedrijf Createc op. Createc lost de communicatie vraagstukken van bedrijven op door creativiteit met techniek te combineren. Eind jaren negentig kwam de doorbraak, toen commerciële televisie het licht zag. Eindelijk was er een winstgevend verdienmodel te bedenken. Een recordpoging kon immers live in verschillende landen tegelijkertijd worden uitgezonden. Weijers vond onder meer een partner in John de Mol en Domino Day was geboren. “Ik ben verantwoordelijk voor de creatie en zij voor de distributie. We zonden het uit als een soort Eurovisie, waarbij je het live voor een dozijn zenders op een avond doet.”
Vliegtuighangar
Met het succes van Domino Day kon Weijers ook zijn andere plannen realiseren: om verhalen te vertellen met domino. De Zwitserse levensverzekeringsmaatschappij VITA zocht de hulp van Weijers om een naamsverandering duidelijk te maken. “Via workshops en brainstorms lieten we de mensen van VITA zelf uitpluizen hoe ze de naamsverandering aan de wereld wilden laten zien. Wij werkten als facilitator, werkten hun ideeën uit tot een ontwerp en dat we zijn in een grote vliegtuighangar gaan bouwen om een commercial van te maken.”
Weijers kreeg veel free publicity. “Een verzekeraar die normaal als grijze pakkenbedrijf wordt gezien, zat opeens in een vliegtuig hangar. Een tv-programma pikte dat op en de directeur mocht in de uitzending uitleg geven. Opeens wist iedereen in Zwitserland dat VITA Zürich Leben ging heten.” Zo heeft Weijers ook voor het Oostenrijkse spoorwegbedrijf ÖBB een project opgezet waarbij 4.000 mensen in een enorme hal met domino aan de gang gingen en organiseerde hij voor de EO Jongerendag in de Amsterdam Arena een levend mozaïek. “Dat zijn precies de zaken waar we goed in zijn. De logistiek van massa’s mensen organiseren die iets creatiefs moeten doen.”
Weijers heeft nog ideeën te over. Volgend jaar start hij in Woerden een ‘studio voor inspiratie, creatie en communicatie’. Daar gaat hij allerlei creatieve sessies aanbieden, niet alleen met dominostenen. “Domino Day is het grote moederschip waar het bedrijf op draait. Maar we bouwen aan een bredere vloot. Zo vergroten we de kracht van het geheel. De organisatorische en logistieke expertise die we van de domino events leren kun je ook op andere projecten toepassen.”