Ondernemers Marco Aarnink (25) en Gert-Jan Voorman (28) hebben recent een participatieovereenkomst gesloten met een traditionele offline drukker: De Groot Drukkerij uit Goudriaan. Samen met deze partij gaan ze voortaan zelf hun posters, briefpapier, visitekaartjes en brochures produceren. “Het is onderdeel van onze strategie om niet langer een simpele prijsvechter te zijn.”
Een opmerkelijk stap, want de ondernemers begeven zich in een markt die wordt gedomineerd door internetprijsvechters die hun drukwerk steeds meer bij goedkope producenten in het buitenland uitbesteden. Hoe zit dat?
Oktober 2005 begonnen ze met de internetdrukkerij als afstudeerproject. Hun plan: via een webshop en goedkope Europese leveranciers het segment van gestandaardiseerd drukwerk veroveren.
Marktleider
Het had succes. Inmiddels staat er een fors bedrijf met bijna dertig man op de loonlijst en een omzet van bijna negen miljoen in 2009. Aarnink: “We zijn uitgegroeid tot marktleider als het om internetdrukwerk gaat.”
Via hun website hebben ze onder meer schaalvoordelen weten te creëren. Vroeger ging één klant vaak met één opdracht naar één kleine drukkerij. Aarnink: “Wij hebben onze workflow volledig geautomatiseerd en kunnen orders combineren.”
Waren de ondernemers vijf jaar geleden één van de eersten, momenteel betreedt de ene na de andere internetdrukkerij de markt. Die halen allemaal hetzelfde trucje uit: ze spelen leveranciers, die door de recessie springen om werk, tegen elkaar uit en maken elkaar gek met steeds goedkopere afzetprijzen. “We willen met die trend breken. Via een eigen productielocatie riskeren misschien iets duurder te zijn, maar kunnen we ons onderscheiden in de markt.”
Productielocatie
Door niet langer als pure prijsvechter op te treden, verwachten de ondernemers te kunnen blijven groeien. “Wij zien bij klanten steeds meer een vraag naar een goede dienstverlening in plaats van de goedkoopste prijs. Daar spelen we op in. Via een eigen productielocatie heb je volledig grip op het proces en kun je kwaliteit beter garanderen.”
De ondernemers zeggen zich meer als een kwaliteitsdrukker te gaan profileren. Er is in dat kader al een aantal andere stappen gezet. Zo is er een holding opgezet onder de naam People & Print Group.. “Op de naam Drukwerkdeal.nl lag een beetje een prijsvechtersmet. Met deze naam willen we meer vertrouwen scheppen in de markt.” Er is tevens geïnvesteerd in het inrichten van een nieuw gebouw en meerdere eigen printers. “Het gaat in totaal om een investering van tegen de miljoen euro, allemaal uit eigen middelen gefinancierd.”
Met die printers wordt sinds kort ook een nieuwe groeimarkt voor de onderneming bediend. Het gaat om grootformaat opdrachten, zoals spandoeken en grote reclameposters die je bijvoorbeeld langs de snelwegen ziet of aan de gevels van bedrijven. “Het is meer maatwerk. Bestaande partijen werken nu veel met lage resoluties, wij gaan ons onderscheiden door met hoge resoluties te werken.”
Wederverkoper
Drukwerkdeal.nl treedt veelal (net als andere internetdrukkers) op als een soort wederverkoper voor ontwerpers, reclamebureaus, printshops. Er zijn ook bedrijven die direct bestellen.
Inmiddels rekenen ze ook steeds meer kleine traditionele offline drukkers tot hun klanten. “Er gaan er steeds meer om naar een online partij. Het wordt voor hen interessanter om met ons zaken te doen. We zijn nu namelijk niet meer die boeman die met goedkope buitenlandse partijen hen het leven zuur maken, maar een partij met een stabiele eigen productielocatie.”
Taboe
Beiden partijen (De Groot en People & Print Group) nemen een aandelenbelang in elkaar. De ondernemers willen niet kwijt hoeveel (wel minderheid). Het is volgens de ondernemers ook een belangrijke nieuwe stap in de drukwerk markt. “Er heerste tot voor kort een taboe op grote offset drukwerkspelers om zich zelf echt actief op online te storten.”
Dat de ondernemers niet langer de goedkoopste zijn, zien ze niet als gevaar. “Het gaat uit eindelijk om kleine prijsverschillen. We verwachten dat de bodem qua prijzen wel bereikt is. Door onze volumes kunnen we ook als eigen producent nog steeds combinatieorders doen en in de top van lage prijzen meedraaien.”
Lees ook het boek: Make, Buy of Ally