Van der Klein sprak woensdag tijdens het Sprout-event De trends van 2015.
Hij is sinds de overname van zijn augmented reality-bedrijf uitgestapt bij Layar en ontwikkelt met zijn nieuwe startup Legendary Studio een methodiek om andere bedrijven te helpen met innovatie. Voor Sprout deed hij uit de doeken op welke techtrends ondernemers de komende tijd moeten inspelen.
Internet of Things
Een hele belangrijke ontwikkeling belooft in 2015 het Internet of Things te worden: het internet dat ‘slimmer’ wordt doordat het via sensoren en pakweg Google Glass en binnenkort de Apple Watch (‘ik hoef hem niet: ik ben een beetje klaar met elk jaar een nieuwe Apple’) steeds meer data verzamelt over de fysieke wereld.
Google Now
Toekomstmuziek is het allang niet meer, voor mensen die Google Now gebruiken: de dienst waarmee Android-telefoons aan de hand van je agenda, positie en andere persoonlijke data proberen te anticiperen op de informatie die je nodig hebt. Google Now ‘weet’ dat je een afspraak hebt en dat op weg daarnaartoe een file dreigt. Een waarschuwing volgt op het moment dat je daardoor eerder van huis zal moeten.
24/7 access
Handig? Best wel, vindt Van der Klein. Maar hij stelt wel vast: ‘Google Now weet steeds meer over je. De partijen die eerst diep aan de achterkant van het internet zaten, willen allemaal via sensoren 24/7 toegang tot je leven. Ze willen nog beter begrijpen wie je bent, waar je bent.’ Wat dat betreft belooft de Amazon Echo de Google Glass van 2015 te worden, schat de techwatcher in: de slimme huiskamerzuil die op alle vragen antwoord heeft, en in één moeite door de boodschappen bestelt die je haar toeroept.
Kijk en geniet/huiver:
‘Amazon, een merk dat achter op internet zat, stapt gewoon de woonkamer binnen: ‘daar ben ik dan, en ik luister lekker mee.’ de Echo gaat niet wachten tot je in de winkel komt en bestelt zelf alvast wat je nodig hebt. En dan denk je als Albert Heijn dat je een dominante positie hebt…’
Identiteit broadcasten
Dankzij de slimste Internet of Things-toepassingen zal je je nergens meer voor hoeven stellen, schetst Van der Klein: wie de Nymi armband draagt, zal (volgens de pitchvideo op Kickstarter) nog voor hij een deurknop aanraakt, worden herkend, waarop de deur van het slot gaat. Ook inloggen in een pc of op een hotelkamer je favoriete tv-zender inschakelen is een kwestie van zwaaien met je armbandje. ‘Je broadcast dus je identiteit. De omgeving past zich aan jouw aan en kan zelf tot op zekere hoogte je intenties voorspellen.’
Geen infrastructuur
De armband van Nymi bezit natuurlijk nog lang niet alle functies die de Kickstartervideo belooft. Maar ook de omgeving, dat veelbesproken Internet of Things, is er nog lang niet. ‘Het belooft exponentiële groei, alleen mist de infratstructuur nog. We hebben daar de afgelopen tijd hard aan gewerkt wat internet betreft, dat is nu overal snel en mobiel beschikbaar, maar de fysieke wereld is nog superdom. We moeten nog heel veel sensoren en beacons plaatsen. Als je als ondernemer als eerste op een Internet of Things-toepassing inspeelt, zul je voorlopig zelf voor de infrastructuur moeten zorgen. Zorg dan wel dat je die investering meteen terugverdient, want die kun je niet uitsmeren over vijf jaren.’