Wat een verhaal over digital story telling moest worden, lijkt bij vlagen meer op een salespitch van Khan aan de aanwezige ondernemers. Op de vrijdag van technologiefestival TNW Conference overspoelt de licht kalende, nerdy Snapchat-strateeg de zaal met bereikcijfers en advertentiemogelijkheden. Het is dan ook geen wonder dat de zaal steeds leger wordt gedurende zijn verhaal.
Snapchat
Voor wie de laatste social media-trends even heeft gelaten voor wat het is: Snapchat werd in korte tijd populair omdat het gebruikers video’s naar elkaar liet sturen die na het bekijken weer weg waren. Inmiddels zijn daar steeds meer functionaliteiten bijgekomen, en moederbedrijf Snap ging begin maart naar de beurs.
Snap lijkt sindsdien tegen een muur op te lopen, doordat de concurrentie het trucje van Snapchat ook is gaan implementeren. Facebook-dochter Instagram heeft sinds kort ook een vergelijkbare videofunctie ingebouwd. Snapchat probeert terug te slaan met een bewaarfunctie voor zijn video’s. Voorlopig werpt dit nog geen vruchten af; het eerste kwartaal van 2017 kwamen er maar 8 miljoen gebruikers bij, stukken lager dan analisten hadden voorspeld. Het bedrijf leed een recordverlies van 2,2 miljard dollar. Na het bekendmaken van de kwartaalcijfers eerder deze maand maakte het bedrijf al een duikvlucht op de beurs.
In dit licht gezien lijkt het wel alsof Khan op TNW Conference lichtelijk wanhopig probeert de omzet van zijn bedrijf op te krikken met adverteerdersinkomsten. Toch, de bereikcijfers liegen er niet om bij Snapchat. Meer dan drie miljoen zogeheten snaps (video’s) worden er iedere dag door de digitale wereld gestuurd, en meer dan 60 procent van Snapchat’s dagelijkse gebruikers maakt iedere dag zo’n snap. Per dag klikken gebruikers gemiddeld genomen een ruime achttien maal de app aan.
Gokautomaten
Aandacht als verdienmodel; Snapchat heeft er succes mee, al groeit ook de kritiek op dit soort bedrijven. Zo vergeleek de Amerikaanse onderzoeker James Williams social media al eerder op TNW Conference met gokautomaten die je soms belonen, maar uiteindelijk verslavend werken.
Khan houdt er zelf – weinig verrassend voor een Snapchat-topman – een wat andere visie op na. Zo stelt hij dat Snapchat creativiteit bevordert. Khan laat vervolgens een video van hemzelf zien, met daarop een afbeelding vol snoep en chocoladerepen. “I like snacks in the afternoon”, zegt hij. Snapchat, dat noemt Khan een “venster op de wereld”.
UItgevers
Ook uitgevers zijn aan boord gegaan bij Snapchat. Of het voor hen veel toevoegt is nog maar de vraag. Aan de ene kant krijgen ze er een groot bereik voor terug, aan de andere kant zijn er geruchten dat diverse mediabedrijven het platform hebben betaald om erop te staan. Geld betalen voor het schrijven van een artikel, dat is natuurlijk de wereld op zijn kop.
Toch blijft Snapchat vanwege diens hoge bereik en jonge doelgroep interessant voor mediabedrijven. Khan laat een video van de Amerikaanse presentator Jimmy Fallon zien, die met Justin Timberlake een weinig grappige bijdrage heeft geleverd voor het platform. Het lijkt erop dat de doorgaans haarscherpe Fallon deze video toch een beetje tussen de bedrijven door heeft gemaakt.
“Gebruikers besteden hierdoor meer tijd op het platform”, zegt Khan. Hij geeft zijn tegenstanders hiermee per ongeluk extra munitie, aangezien hij toegeeft dat Snapchat’s verdienmodel gebaseerd is op aandacht. Per dag zouden de 166 miljoen dagelijkse gebruikers gemiddeld genomen ruim een half uur gekluisterd zitten aan de video-app.
Augmented reality
Vervolgens komt Khan met een hele rij aan adverteeropties, die ongetwijfeld ook op de website staan onder het kopje ‘adverteren’. Misschien ook wel niet, maar goed: daarvoor ben je niet op TNW Conference. Toegegeven, eentje is toch wel erg origineel. Khan laat een video van kattenvoermerk Felix zien, waarbij het gezicht van de gebruiker in een kat verandert. Augmented reality, Snapchat is er groot mee geworden.
(fotografie: Dan Taylor)