Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Goed bezig – Annerie Lekkerkerker

Het postkantoor, nu voor u ingepakt
De shop-in-shop is in opkomst, schreven we recent. PostNL heeft er sinds kort 2.600. Jammer van het oude postkantoor? Annerie Lekkerkerker vindt het juist een aanwinst. ‘Het mes snijdt aan twee kanten.’


Hoe symbolisch wil je het hebben? Op 3 november waren werklui op het Neude in Utrecht druk bezig het naambord te verwijderen boven de deur van het allerlaatste postkantoor, dat een week eerder de deuren had gesloten. Op datzelfde moment werd een paar honderd meter verderop, in een filiaal van de Plus-supermarkt, het 2.600ste shop-in-shop-filiaal van PostNL geopend. Het oude postkantoor is dood, leve de nieuwe versie, zo leek de boodschap deze dag.
De opening van balie nummer 2600 tekent de afronding van een traject dat in 2008 werd ingezet, nadat vijf jaar eerder al de eerste testen van het concept werden uitgevoerd. Filiaal nummer 1 opende in 2009, in een winkel in Veghel, nu zijn er voor elk voormalig postkantoor zo’n twee tot drie mini-filialen teruggekomen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Niet alleen marketing

“De klant wil ons terugzien op plekken waar ze toch al komen, en niet meer alleen tussen 9 en 5”, verklaart Annerie Lekkerkerker, commercieel directeur retail- en consumentenmarkt bij PostNL, de ommezwaai. “En in marketingland is de consument het middelpunt.”
PostNL, dat eind mei ontstond na de opsplitsing van TNT Post, wil als wegbreng- en afhaalpunt zichtbaarder worden op meer locaties met ruimere ­openingstijden. Mooi gezegd, maar ook Lekkerkerker weet dat de shop-in-shop niet alleen marketingvoordelen kent. “Natuurlijk, het mes snijdt aan twee kanten, grote panden kosten ook veel geld.”
Daarnaast brengt het model efficiencyvoordelen met zich mee op personeelskosten. De baliemedewerkers staan namelijk niet op de loonlijst van PostNL: het zijn medewerkers van de winkels waarin ze werken. PostNL verzorgt wel trainingen om winkelmedewerkers klaar te stomen voor het werk achter de postbalies, maar de deelnemende winkels bieden ruimte en arbeidskracht om de dienstverlening van PostNL in hun pand op te nemen. Zij krijgen hiervoor een bepaalde vergoeding per transactie, daarnaast zorgt een postkantoor nieuwe stijl voor extra toestroom van mensen, zegt Lekkerkerker: “Winkeliers vinden het dus prettig om onze shop in hun winkel te hebben.”

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.