Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ga ook voor free publicity

Ondernemers hebben vaak geen of beperkt budget om te adverteren in de media. Toch willen ze graag onder de aandacht van potentiële klanten komen. Free publicity is dan de oplossing. Maar hoe krijg je gratis publiciteit? De tips.

Gratis publiciteit kan een hoop nieuwe klanten opleveren. Mits die publiciteit positief is natuurlijk. Onderschat dit echter niet, het genereren van free publicity is erg lastig. Je moet er een hoop tijd in investeren en veel geduld hebben. Wil je dat? Dan vergroten onderstaande tips van ondernemerinbusiness.nl voor meer kans op gratis positieve publiciteit.

1. Bepaal jouw doelgroep en medium

De Telegraaf is de best gelezen krant van Nederland. Maar voor de loodgieter uit Lutjebroek is een artikel in deze krant niet alleen te hoog gegrepen, het is ook niet zinvol. Richt jouw bedrijf zich vooral op de lokale consument? Richt je pijlen dan op een regionaal blad of tijdschrift. Grotere kans dat ze iets met jouw persbericht, nieuws of deskundigheid doen én je bereikt veel beter de juiste doelgroep.

2. Zoek een passende invalshoek

Waarom moet de media over jouw bedrijf schrijven? Dat is de hamvraag bij free publicity. Zodra je de doelgroep en daarbij horende medium hebt bepaald, zoek je uit wat er allemaal in staat en waar ze over schrijven. Zijn er vaste rubrieken, columns of interviews waar je een relevante bijdrage aan kunt leveren? Staat er een onderwerp op de redactionele jaarplanning waar je bij kunt helpen? Stuur daarop de redactie een gericht en concreet voorstel met wat je weet en waar je mee kunt helpen.

3. Onderzoek scoort altijd

Journalisten smullen van cijfers. Een interessant onderzoek verhoogt de kans op gratis publiciteit aanzienlijk. Je hoeft hiervoor niet heel ingewikkeld te doen: houd een onderzoek onder klanten, stel enkele vragen op jouw drukbezochte website of analyseer interessante bedrijfsresultaten. Kies een onderwerp dat aansluit bij jouw bedrijf, maar meer bevat dan het gegeven dat jouw bedrijf geweldig is en klanten zo tevreden over je zijn.

4. Ga voor exclusiviteit

Heb je nieuws dat voor meerdere media interessant kan zijn? Bied het exclusief aan één partij aan. Wanneer de verslaggever het nieuws belangrijk genoeg acht, neemt hij het vaak groter mee dan wanneer meerdere media vooraf hetzelfde bericht ontvangen.

5. Let op de timing

Wanneer is het juiste moment om contact op te nemen met een journalist? Daar is geen eenduidig antwoord op. Een dagblad hanteert een redactieagenda van ongeveer een week, een magazine van een maand en een maandblad werkt al gauw meerdere maanden vooruit. Een maandblad gaat dus niet in op een uitnodiging voor een event van volgende week, terwijl een krant wellicht net die dag nog één item voor de volgende dag zoekt. Het blijft dus gokken. Feit is wel dat in de vakantiemaanden (komkommertijd) tijdloos nieuws een hogere kans van slagen heeft bij dag- en weekbladen.

6. Zorg dat media jou benaderen

In het meest ideale gevallen hoef je niet rond te zeulen met jouw kennis en kunde, maar bellen journalisten jou op. Dat gaat tegenwoordig makkelijker dan je denkt, het kost je alleen wel een hoop tijd. De methode: je specialiseert je in een bepaald onderwerp en tentoonstelt die deskundigheid overal. Van een blog, whitepapers tot aan het spreken van seminars. Hoe meer je in de openbaarheid treedt met jouw deskundigheid, hoe groter de kans dat media je benaderen als er iets speelt omtrent dat onderwerp.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Meer weten over het krijgen van free publicity? Uitgebreide informatie hierover lees je op ondernemerinbusiness.nl