Het moge duidelijk zijn: een goed marketingplan maken is essentieel voor een succesvolle onderneming! Deze 7 stappen gaan je daarbij helpen:
Stap #1 Maak een samenvatting
Hoe meer je gedwongen wordt jouw verhaal in te korten, hoe meer je tot de essentie komt. En dat is nu precies waar de waarde van jouw marketing zit. Daarom is het een mooie oefening om een goede samenvatting te maken. Natuurlijk moeten de marketeers en andere medewerkers het marketingplan als geheel lezen, maar voor anderen is het ook prettig om het bij de samenvatting te kunnen houden.
Beschrijf op deze eerste pagina in ieder geval:
- de reden waarom het plan is geschreven;
- wie je aan wilt spreken;
- welke technieken je daarvoor gebruikt;
- wat het doel is dat je voor ogen hebt.
Stap #2 Maak een analyse van het bedrijf
Schrijf een bedrijfsanalyse om zowel voor jezelf als de lezer nog eens helder op een rij te krijgen hoe de onderneming ervoor staat. Hierin staat in ieder geval beschreven:
- hoe de financiën ervoor staan;
- wat de productkenmerken zijn;
- hoe de bedrijfscultuur in elkaar zit;
- hoe er in bredere zin wordt gewerkt;
- welke externe factoren van invloed zijn.
Stap #3 Bepaal de doelgroep
In dit hoofdstuk beschrijf je niet alleen de doelgroep, maar ook alles wat je weet van deze personen. Begin bij de zogeheten ijkpersoon: dit is je ideale klant. Wat weet je van deze persoon? Hoeveel verdient hij of zij? Waar geeft deze persoon dat geld vervolgens aan uit? In wat voor gebied leeft de ijkpersoon? En wat voor activiteiten ontvouwt deze persoon? Op basis van die kennis kijk je hoeveel je kunt verdienen aan de doelgroep.
Stap #4 Beschrijf de markt
Welke bedrijven zijn direct of indirect jouw concurrenten? Onder de eerste groep vallen de branchegenoten die dezelfde producten of services aanbieden. De indirecte concurrentie bestaat uit ondernemingen die producten of diensten leveren die als vervangend van het eigen aanbod kunnen worden gezien.
Tip!
Schrijf hierbij op wat het marktaandeel is dat jouw organisatie op dit moment in handen heeft. Welke bedrijven – met namen en rugnummers – vissen er nog meer in dezelfde vijver? En welke voor- en nadelen hebben zij ten opzichte van jouw onderneming? Als laatste beschrijf je hierbij ook welk specifiek onderdeel jouw organisatie onderscheidt van de rest, het zogeheten Unique Selling Point (USP).
Stap #5 Doe een SWOT-analyse
In de SWOT-analyse beschrijf je de sterke punten (strengths), zwakke onderdelen (weaknesses), kansen (opportunities) en bedreigingen (threats) van jouw organisatie. Dat klinkt als een heel karwei, maar als je bij de eerdere hoofdstukken het vereiste onderzoek hebt gedaan, is het eigenlijk niet meer dan een invuloefening.
Stap #6 Bepaal de strategie en bijbehorende doelen
Nu het eenmaal duidelijk is waar jouw organisatie staat en waar deze zou moeten staan om optimaal de kansen te kunnen benutten, is het tijd om de route van A naar B uit te stippelen. Hoe ziet de strategie eruit?
Hierbij richt je je op de lange termijn. Ook staat erin welk teamlid welke onderdelen op zich moet nemen om het geheel tot een goed einde te brengen.
Stap #7 En….. Actie!
De targets die je in het onderdeel ‘strategie en doelen’ hebt beschreven, geef je uitgebreider weer in dit laatste hoofdstuk:
- Welke middelen zijn er nodig?
- Welke technieken moeten er gebruikt worden?
- Welk budget is er beschikbaar?
Ook de beschikbare mankracht en -uren geef je hier aan. Op die manier heeft iedereen een leidraad en is de kans op een succesvolle campagne veel groter.