Hubert Deitmers is een bescheiden man. De geboren Eindhovenaar neemt zelf de jas van het bezoek aan, vraagt aan de fotograaf of hij tevreden is zo en zegt, als hij over zijn bedrijf spreekt: ‘Met ik, bedoel ik natuurlijk, ik en mijn team’.
Deitmers (44) is directeur van Van den Ende & Deitmers en dat team bestaat, naast twee partners, uit mediatycoon Joop van den Ende (64). Vanuit een gedistingeerd hip ingericht pand bij het Amsterdamse Museumplein beheren Deitmers en Van den Ende als enig aandeelhouder twee fondsen van in totaal 150 miljoen euro.
Deitmers is al bijna twintig jaar succesvol als durfinvesteerder, bij Atlas Venture en bij Endemol, en zou dus alle reden hebben zich te gedragen als arrogante big swinging dick.
Eén investering is er tot nu toe gedaan, een belang van 30 procent in Eyeworks, het bedrijf van Van den Endes protegé Reinout Oerlemans. Honderden kandidaten dienden zich al aan, maar Deitmers heeft geen haast. Na bijna twintig jaar durfinvesteren voor anderen, is hij eindelijk eigen baas.
Deitmers (44) groeide eind jaren tachtig, toen de sector in Nederland nog in de kinderschoenen stond, uit tot een van de toppers van Atlas Venture, het venture capital-fonds van NMB. Daar schoof hij op het hoogtepunt met honderden miljoenen euro’s waarmee hij belangen nam in tientallen bedrijven, ze overnam, verkocht of naar de beurs bracht. In Boston zette hij een Amerikaanse tak van Atlas op. Atlas werd een wereldspeler, met een fondsomvang van 3,5 miljard.
Het verbaasde niemand dat Deitmers, nog maar 32, in 1995 bij het snel groeiende Endemol terecht kon. Deitmers werd daar verantwoordelijk voor overnames en John en Joop vroegen hem simpelweg ‘Endemol groot te maken’. Als man op de achtergrond nam Deitmers zo’n zeventig bedrijven over en groeide Endemol in talloze landen uit tot marktleider. Vorig jaar stapte hij na tien jaar weer op bij het mediaconcern, dat zelf in 2000 was overgenomen, door het Spaanse Telefónica.
Toen zijn oude kompaan Van den Ende hem opbelde om te gaan lunchen en eens te praten, besloten de twee weer samen te gaan werken. Met eigen geld zetten zij een eigen investeringsfonds op, voor de media- en technologiesector: Van den Ende & Deitmers Venture Capital Partners.
Wanneer is een bedrijf interessant voor u?
Alles begint met focus, daar geloof ik heel sterk in. Dat was al zo in mijn tijd bij Atlas Venture. Kies voor een aantal segmenten en zeg ‘nee’ tegen investeringsmogelijkheden die daar buiten vallen. Bij Endemol kozen we voor tv-productie en internet. Bij dit bedrijf ligt de focus van een van onze twee fondsen volledig op telecom, tv, media, entertainment, gaming en internet. Dan kun je beter selecteren en als je eenmaal aandeelhouder bent, heeft het bedrijf meer aan jou, omdat je de markt beter kent. Ik weet, het is geen rocket science, maar het werkt heel goed.
Veel bedrijven maken geen duidelijke keuzes?
Ze hebben wel een goed idee en product, maar kiezen geen duidelijke doelgroep. Of ze kiezen niet twee of drie landen, maar overal waar er vraag is. Dat is ook veel fout gegaan in de jaren rond 2000, veel van die internetbedrijven openden overal kantoren, hadden overal overhead en dan gaat het fout.
Focus is natuurlijk niet alles. Zijn er ook kerncijfers die rol spelen bij investering?
Voor een bepaalde groei is een bepaald bedrag nodig. Bedrijven hebben projecties en je wilt weten of die reëel zijn. Sommige ondernemers zeggen vol trots dat een groot accountantskantoor het heeft doorgerekend. Ja, dat zal wel, maar die rekenen alles door op basis van jouw aannames.
En binnen een sector kiest u de talenten?
We zijn heel selectief. We geloven in ondernemers of niet. Sommigen vinden het prima als ze er goed van kunnen leven en hun bedrijf jaarlijks een beetje groeit. Daar is niks mis mee, maar zulke bedrijven zoek ik niet.
U zoekt mensen die hard willen groeien?
Joop heeft dat hele gedrevene om bedrijven groot te maken. We richten ons op bedrijven die willen internationaliseren, met nog een enorme groeipotentie voor zich. Geleid door gedreven ondernemers en met een sterke product-marktcombinatie.
Zoals Eyeworks van Reinout Oerlemans?
Eyeworks is natuurlijk een inkoppertje. Dat tv-wereldje kennen wij als geen ander en als je op thuismarkt rondkijkt zijn er niet zoveel bedrijven die zich hebben ontwikkeld als Eyeworks. En Reinout is typisch een ondernemer die we zoeken. En dan heeft hij ook wel wat aan de kennis en het netwerk van mij, mijn partners en Mister TV, Joop van den Ende.
Waarom is Eyeworks jullie enige investering tot nu toe?
Dat is heel bewust. Alles moet kloppen en de juridische uitwerking van een transactie kost altijd veel tijd. We hebben een organisatie moeten opbouwen en veel op ons af gehad. Van al die bedrijven die zich hebben aangemeld zijn we met een aantal heel ver. We gaan dit jaar nog een aantal andere investeringen doen.
Gaat het om Nederlandse of buitenlandse bedrijven?
Dat kan ik niet zeggen. Maar we richten ons in principe op allebei.
Het is toch veel leuker om in Nederlandse ondernemers te investeren. Hebt u geen rood-wit-blauw-gevoel?
Zeker wel. Er zijn echt te weinig grote successen in Nederland. Bedrijven als die van Jan Aalberts, waar de oprichter nog aan het roer staan en het tot multinational hebben uitgebouwd. Al die ondernemers gaan door dalen, hebben het moeilijk en belanden aan de rand van een faillissement. En dan toch geloven en doorgaan. Of mijn partner Joop van den Ende die naast Endemol nog het bedrijf Stage Holding koopt en dat uitbouwt tot een multinational die actief is in acht landen, met 550 miljoen omzet en 5.000 medewerkers. Zulke mensen zie je te weinig.
Hoe is het om met een gedreven man als Van den Ende te werken?
Het is heerlijk om met Joop te sparren, hij is iemand die altijd onvoorstelbaar veel ideeën heeft. Daar zit altijd wel wat bruikbaars tussen. We bellen bijna dagelijks en zien elkaar vaak. Het is een ontzettend fijne manier van samenwerken.
Jullie namen een belang van 30 procent in Eyeworks en Van den Ende is er commissaris. Hoe ver gaat jullie invloed?
We leggen bedrijven niks op. Ondernemers bellen ons op om te klankborden. Het is doodzonde als zij een besluit nemen waarvan je achteraf denkt: had even gebeld. En we volgen, net als bij Endemol, een buy and build-strategie: met de bedrijven waarin we investeren kijken we of we in andere kunnen investeren. Maar we gaan niet op de stoel van de ondernemer zitten, absoluut niet. Anders waren we gewoon zelf drie bedrijven begonnen. We zitten bewust op afstand.
Maar jullie nemen altijd een substantieel belang?
We willen altijd een controlling stake, een belang van minstens 30 tot 40 procent. Met twee, maximaal drie andere aandeelhouders. Maar geen belangetjes van 10 procent, met nog zeven anderen. Als het spannend gaat worden en de neuzen niet meer dezelfde kant op staan, heeft iedereen zijn eigen agenda.
Is er zo’n behoefte aan kapitaal bij kleinere ondernemers?
Er is een hele categorie ondernemers die niet meer terecht kan bij venture capital-maatschappijen. De meeste zijn gefund door institutionele beleggers, zoals banken, verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen. Die zijn nogal geschrokken toen de internetbubbel barstte en opgeschoven naar een hoger segment.
Waar ligt die grens?
Dat vind ik moeilijk te zeggen, maar laten we zeggen dat onder de 60 miljoen euro een heel gebied braak ligt.
En daar bent u ingestapt?
Ja. Maar niet alleen met Van den Ende & Deitmers. Toen ik bij Endemol wegging, merkte ik al dat er veel jonge ondernemers op mij afkwamen die vroegen of ik wilde investeren en als coach en klankbord betrokken wilde zijn. Dat was voor mij een eyeopener
Investeringen gaan vast ook weleens mis?
Ik heb ooit eens geld gestoken in een hele succesvolle Groningse boer die zelfs nog beurshandelaar was geweest. De man wilde kwaliteitsfrites maken. Alles klopte: bekende bureau’s hadden het goed onderzocht en investeerden mee, de man stak er zelf substantieel geld in, de banken deden mee. Dus we hebben een prachtige fabriek gebouwd, met de modernste apparatuur. Wat hadden we over het hoofd gezien? De friteswereld is gebaseerd op een jarenlange relatie tussen afnemer en leverancier. Die kiezen niet zomaar iemand anders.
Op een bepaald moment stapt u weer uit, hoe kiest u zo’n exit?
Ik weet natuurlijk ook wel dat uiteindelijk de aandelen weer verkocht gaan worden, maar ik wil daar niet direct mee bezig zijn. Laten we nou eerst eens gaan praten hoe we een bedrijf groot gaan maken. Bij Endemol heeft nog nooit het woord ‘exit’ op de agenda gestaan. Op een gegeven moment werden we heel succesvol en werden we ineens benaderd door allerlei partijen.
U stelt ongetwijfeld eisen aan het rendement. Ligt de grens bij 20 procent?
Wij hanteren geen minimum. Over een jaar of tien zal blijken welk rendement alle aandelen belangen tezamen hebben opgeleverd. Het zou mij tegenvallen als dat niet minimaal 20 procent zal zijn.
U wordt vast dikwijls benaderd?
We zijn al door zo’n driehonderd bedrijven benaderd. Bedrijven bellen ons op of het gaat via adviseurs. Ze sturen een summary, een business plan of een teaser en dan ga ik al dan niet in gesprek. Dat gaat allemaal op basis van vertrouwelijkheid, soms willen adviseurs de naam zelfs niet noemen. Zo werd ik laatst gebeld door een van de belangrijkste corporate finance-huizen die van alles over een onderneming vertelden, zonder een naam te noemen en vroeg of ik belangstelling had. Ik antwoordde (moet lachen): stel dat het dit bedrijf is, dan heb ik geen interesse. Toen werd het stil aan de andere kant van de lijn.
Neemt u liever zelf het initiatief?
Eigenlijk willen we pro-actief bezig zijn. Maar daar hebben we nog geen tijd voor gehad. Er is zoveel op ons afgekomen.
Van den Einde & Deitmers
Hubert Deitmers begon in januari van dit jaar met mediatycoon Joop van den Ende durfinvesteerder Van den Einde & Deitmers Venture Capital Partners. Van den Ende en Deitmers zijn de enige aandeelhouder, Deitmers heeft de dagelijkse leiding en wordt gesteund door twee partners. Het bedrijf investeert met twee fondsen, allemaal eigen geld, in West-Europese bedrijven ‘met internationale groeipotentie’. Het Crossmedia fund, met een omvang van 100 miljoen euro, richt zich volledig op telecom, tv, media, entertainment, gaming en internet. Het Crossborder fund heeft een omvang van 50 miljoen euro en is sectoronafhankelijk.
Hubert Deitmers
Hubert Deitmers (44) woont in Haarlem en werd geboren in Eindhoven. Hij werkte voor hij Van den Einde & Deitmers begon van 1987 tot 1995 bij Atlas Venture, een van de eerste Nederlandse venture capital-maatschappijen. Daar investeerde hij honderden miljoenen, grotendeels vanuit de VS. Van 1995 tot 2005 was hij bij Endemol verantwoordelijk voor de internationale expansie, onder meer via talloze overnames. Deitmers is commissaris bij de door hem gestarte investeerder Solid Ventures en heeft zijn eigen maatschappij Crios, die in overleg met Van den Ende geen nieuwe investeringen meer doet.