Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze vijf bedrijven veranderden van naam

Tesla Motors gaat voortaan door het leven als Tesla, maakte het bedrijf van Elon Musk vorige week bekend. Deze vijf bekende bedrijven voerden ook een naamswijziging door.

Tesla is naast autobouwer ook leverancier van energie-opslag en (sinds de overname van Solarcity) zonnepanelen. Daarmee is de tijd rijp is om het oude vertrouwde ‘Tesla Motors’ in te ruilen voor ‘Tesla’.

5 bedrijven die ook van naam veranderden:

1. BlackBerry

In de hoogtijdagen van de Blackberry heette het bedrijf achter de smartphone nog Research In Motion. Met de komst van de eerste iPhone in 2007 was de ondergang van de Canadese telefoonmaker al snel ingezet. In 2013 veranderde het bedrijf de naam van Research in Motion naar Blackberry. In de hoop dat het paradepaardje van het bedrijf, de Blackberry 10, het tij zou keren.

2. Apple 

Bij de introductie van de iPhone veranderde Steve Jobs tegelijkertijd de naam van het bedrijf. Opgericht als Apple Computer, sinds 2007 uitsluitend Apple.

Met de naamsverandering kondigde het bedrijf aan niet langer uitsluitend een computermaker te zijn. Geen verkeerde inschatting van wijlen Steve Jobs en co, de omzet komt vandaag de dag vooral van de iPhone en andere producten die geen computers zijn.

3. Google

Zoekmachine Google analyseert de zogeheten back links van websites, andere sites die naar de site toelinken, om zo een pagina belangrijker of minder belangrijk te vinden. Vanuit die gedachte noemde oprichters Larry Page en Sergey Brin de site in eerste instantie BackRub. Gelukkig voor iedereen die de term ‘googelen’ regelmatig gebruikt (en dus geen ‘Rub it’) veranderde de mannen de naam een jaar later in Google, afgeleide van het getal googol (een 1 met 100 nullen erachter). 

Alsof één naamswijziging nog niet genoeg was werd de zoekmachine in 2015 onderdeel van de nieuw opgerichte moedermaatschappij Alphabet. In een uitleg schreven de twee oprichters dat de losse diensten op een beheersbare grootte kunnen werken door de opsplitsing. Ook heeft de opsplitsing als voordeel dat de losse producten van het bedrijf ieder volledige aandacht krijgen, in plaats van als de bijproducten van de zoekmachine. 

4. Pepsi-Cola

In 1893 experimenteerde apotheker Caleb Bradham met wat drankjes. Eén daarvan noemde hij ‘Brad’s Drink’ om zes jaar later de naam te veranderen in Pepsi-Cola. Waarom die naam werd gekozen is niet helemaal zeker, volgens verhalen om dat het ingrediënt ‘pepsin’ in het drankje zat. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Yahoo

De inmiddels ten zielen gegane zoekmachine Yahoo werd opgericht door Jerry Yang en David Filo als ‘Jerry’s Guide’. Een zoekmachine was het nog niet, meer een verzameling aan georganiseerde websites die de twee oprichters interessant vonden.

Toen Yahoo verder groeide dan de eigen vriendengroep van de oprichters was het tijd voor een upgrade van de naam. De nieuwe naam vonden de twee in het woordenboek. Niet direct een wild verhaal om te vertellen. Er ontstond al snel een urban legend dat de naam een afkorting is voor ‘Yet Another Hierachic Officious Oracle’.