Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 10 beste marketingboeken ooit

Je product kan nog zo goed zijn, maar wanneer niemand van het bestaan weet ben je alsnog gedoemd te mislukken. Breng daarom je marketing op orde met deze tien bestsellers. Verplichte kost!

selectie marketingboeken 2021

Marketing is een breed begrip. Daarom hebben we een net zo brede selectie voor je samengesteld in 2021. Deze lijst bevat zowel de klassiekers onder de marketingboeken als AI onderwerpen en alles er tussenin. Dit zijn de boeken die je moet lezen om een breed begrip van marketing te ontwikkelen.

Dit zijn de 10 beste marketingboeken

1. This is Marketing – Seth Godin

Beste marketingboek This is MarketingEr mag eigenlijk geen marketingboeken lijst bestaan zonder een boek van Seth Godin. In deze lijst hebben we het boek ‘This is marketing’ uitgekozen.

In deze New York Times bestseller deelt hij voor het eerst het geheim van zijn marketingkennis: ‘Goede marketeers gebruiken consumenten niet om de problemen van hun bedrijf op te lossen, ze gebruiken marketing om de problemen van hun klanten op te lossen.’

Het gaat volgens Seth niet om wie het hardst schreeuwt, maar om wie iets waardevols toe te voegen heeft aan de wereld. Werkelijk krachtige marketing komt volgens hem voort uit vrijgevigheid, empathie en emotie. Dit marketingboek moet je hebben gelezen als je inzicht wilt krijgen in hoe en waarom we producten kopen of onze gewoonten veranderen. ‘Door dit boek zal je andere vragen gaan stellen, zullen andere dingen je opvallen, zal je op een andere manier gaan werken’, aldus Seth Godin.

2. How Brands Grow (and what marketers don’t know) – Byron Sharp

Beste marketingboek How Brands GrowHoe laat je een merk groeien? Hoe werkt adverteren nou echt? Wat is het effect van korting geven? En hoe zit het nou met die vaste klanten pas, werkt dat wel? Of heeft het ook nadelen?

Met het boek ‘How Brands Grow’ is het Byron Sharp gelukt om decennia aan onderzoek te verwerken en hieruit duidelijke conclusies te trekken. Een van de belangrijkste conclusies? Veel van de moderne marketingtheorieën blijken op los zand gebouwd te zijn.

De aannames (wetten) die in dit marketingboek worden gehanteerd, zijn daarom uiterst zorgvuldig getoetst en hielden gelukkig wel stand onder hele verschillende omstandigheden. Dus wil je weten hoe marketing nu écht werkt? Lees dan ‘alles wat je nog niet wist’ over marketing in ‘How Brands Grow’.

3. Predictably irrational – Dan Ariely

Beste marketingboek Predictably IrrationalHoe kan het dat de prijs van een product beïnvloedt hoe goed we het vinden werken? Waarom kiezen we er tegelijkertijd voor om veel geld uit te geven aan een feestmaal en toch aanbiedingen te shoppen als het om een blikje tonijn gaat? Wat is de logica hiervan?

We denken altijd dat we ‘in control’ zijn, maar als we beter kijken, lijkt het alsof we juist helemaal geen logische beslissingen nemen. MIT gedragseconoom Dan Ariely laat in een serie verrassende experimenten zien dat onze ratio helemaal niet bepalend is voor ons gedrag.

Verwachtingen, emoties, sociale normen en andere onzichtbare krachten zijn blijkbaar veel bepalender. En juist deze irrationele gedragingen zijn volgens Dan heel goed te voorspellen. Ben je nieuwsgierig geworden hoe wij als mensen nu eigenlijk keuzes maken? Lees er dan alles over in ‘predictably irrational’.

4. Think and grow rich – Napoleon Hill

Beste marketingboek Napoleon HillEen absolute klassieker onder de marketingboeken die niet in dit rijtje mag missen is ‘Think and Grow Rich’ van Napoleon Hill. ‘Succes is het resultaat van de manier waarop je denkt’. Zo, dat maakt meteen duidelijk wat je van dit boek mag verwachten. Veel inzicht in hoe jouw denken het verschil maakt. En als dat denken zoveel verschil maakt, hoe denkt een miljonair dan eigenlijk? Dit boek is de klassieker der klassiekers op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en succes, maar nog steeds actueel, of eigenlijk tijdloos.

Dit marketingboek neemt je stapsgewijs mee in de strategie die miljoenen mensen een fortuin heeft opgeleverd, maar die bovenal de formule is voor een succesvol en voldaan leven. ’Een doel is een droom met een deadline’, aldus Napoleon Hill.

5. Hacking Growth – Sean Ellis

Beste marketingboek Hacking GrowthGroei is een breed begrip en ‘growth hacking’ dus ook. En toch wil iedere ondernemer en manager het. We kwijlen bij de succesverhalen van (nu) grote ondernemingen, zoals Linkedin, AirBnB en Uber. Maar waar hebben we het nu eigenlijk over als we het over groei hebben?

Sean Ellis maakt het populaire begrip ‘growth hacking’ tastbaar en vertaalt het naar termen, zoals: consistentie, herhaalbaarheid, kostenefficiëntie en datagedreven resultaten. Het heeft het geschreven, zodat het praktisch en leesbaar is en echt als handboek gebruikt kan worden in teams en organisaties. Voor iedere ondernemer en manager die zijn klantenkring en/of marktaandeel wil vergroten, ‘Hacking Growth’ is het boek wat je nodig hebt.

6. Invloed: 7 geheimen van het overtuigen – Cialdini

Beste marketingboek Cialdini InvloedHoe kun je iemand ‘ja’ laten zeggen in plaats van ‘nee”? Wat zijn de factoren die hier bepalend voor zijn? Cialdini heeft veel onderzoek gedaan en weet op een makkelijk leesbare manier de essentie te vatten in 6 heldere punten: de geheimen van het overtuigen.

Hij combineert het empirische bewijs van experimenten uit de wetenschap met de technieken en strategieën die hij als verkoper, reclameman en fondsenwerver toepaste binnen organisaties die alles uit de kast halen om ons ‘ja’ te laten zeggen. Invloed wordt over de hele wereld voorgeschreven aan studenten, maar is ook verplichte kost voor ondernemers. De zeven overtuigingstechnieken zijn volgens Cialdini: wederkerigheid, consistentie, sociaal bewijs, sympathie, autoriteit, schaarste en eenheid

7. Ontdek de groeikansen van AI – Remy Gieling

Beste marketingboek groeikansen AIHoe gaat AI onze maatschappij de komende tien jaar veranderen? Het is een ‘hot topic’: wat gaat AI ons brengen? Wat zijn de kansen en waar moeten we voor opletten? Als je zo goed mogelijk voorbereid wilt zijn op deze technologische revolutie, lees dan hoe organisaties als Picnic, Salesforce en Gemeente Amsterdam AI nu al toepassen.

Remy Gieling neemt je in ‘Ontdek de groeikansen van AI’ mee – aan de hand van praktische voorbeelden – in wat AI nu eigenlijk is, hoe je met het toepassen van AI kunt beginnen en hoe je het inzet om jouw bedrijf te laten groeien. Nummer 7 in het rijtje van beste marketingboeken is toegankelijk geschreven en je leest er razendsnel doorheen, een spoedcursus AI dus.

8. Marketing Design – Eveline van Zeeland

Beste marketingboek Marketing DesignBen je op zoek naar een goed, creatief boek over Customer Journey Mapping? En vind je Design Thinking en neuromarketing ook interessant? Dan is ‘Marketing Design’ van Eveline van Zeeland een van de beste marketingboeken voor jou.

In dit marketingboek analyseert ze, draagt ze oplossingen aan en slaat de brug naar de actiepunten die hieruit moeten volgen. Juist in dat design zit volgens Eveline de essentie van marketing. Het gaat er volgens haar dus niet om dat je je klanten begrijpt, maar dat je in staat bent om creatieve oplossingen te verzinnen voor de problemen waar je klanten tegenaan lopen.

Dit boek zit vol met praktische tools, inspirerende designs, handige handvatten en stappenplannen, bijzondere praktijkcases en inhoudelijke verdiepingsslagen. Het laat je niet alleen nadenken, maar spoort je ook aan tot actie. En vooral tot creatie!

9. Doelgerichte SEO – Tonny Loorbach

Beste marketingboek Tonny LoorbachDit gebruiksvriendelijke boek van Tonny Loorbach laat zien dat jouw website wel degelijk bovenaan in de zoekresultaten van Google kan komen te staan. Juist voor de kleine zelfstandige is Google een van de grootste zegeningen van deze tijd.

Zoekmachineoptimalisatie vormt dan de basis van een marketingstrategie en die strategie deelt Tonny met je in het boek ‘Doelgerichte SEO’. Alles wat je leert is in de praktijk getest en bewezen en het is op zo’n manier uitgedacht dat het ook nog eens toekomstbestendig is.

Wil je met SEO aan de slag? Dan is dit het stappenplan wat je gaat helpen. Onderwerpen die voorbij komen zijn bijvoorbeeld: het kiezen van een niche, geschikte domeinnamen, white hat versus black hat SEO, gebruik van afbeeldingen, contentstrategie etc.

10. Start with why – Simon Sinek

Beste marketingboek Simon SinekEn als laatste in deze top tien van beste marketingboeken kozen we voor de vraag waar je volgens Simon Sinek juist mee moet beginnen: why?

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Waarom doe je wat je doet? Wat is de essentie van wat je de wereld te geven hebt? Dat is iets wat de meest invloedrijke leiders namelijk gemeen hebben, een duidelijke ‘why’.

Ze denken, communiceren en doen dingen op precies dezelfde manier. En die manier is precies het tegenovergestelde van wat de rest doet. Simon Sinek deed onderzoek naar dit fenomeen en hij biedt een krachtig raamwerk om het leiderschap te verbeteren en de organisatie, beweging of medewerkers zo naar een hoger plan te tillen.

Dit zijn vragen die je kunt hebben over marketing:

Wat is marketing precies?

Marketing is een breed begrip. Een definitie gaat als volgt: het is een verzameling van processen voor het creëren, communiceren en leveren van waarde voor klanten en voor het beheersen van de klantenrelaties op manieren die gunstig zijn voor de organisatie en haar stakeholders.

Wat is branding precies?

Een definitie van branding gaat als volgt: onder branding vallen alle activiteiten en contacten met klanten om het merk anders te positioneren in de markt en die als doel hebben dat de klanten zich met het merk willen en kunnen identificeren.

Wat is het verschil tussen branding en marketing?

Branding gaat over waar jij als merk voor staat. Waar je bij branding mensen fan maakt van jouw bedrijf, richt je je bij marketing op promotie. Marketing komt en gaat, maar branding is iets wat voor altijd blijft. Ook heeft branding niet alleen impact op je klanten, maar ook zeker op het eigen personeel.