Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Biologische uitdager van McDonald’s

Twee Groningse ondernemers beginnen aan een dappere taak. Ze gaan het met hun 'dure' bioburgers opnemen tegen de euroknallers van McDonald's. "Binnen vier jaar willen we landelijke dekking hebben."     

Hoewel er inmiddels al wel lokale ‘biosnackbars’ in Nederland te vinden zijn, is er tot nu toe nog geen biologische fastfoodketen te vinden. In Groningen opent op 12 maart Eat2Be. Vier jaar later moet heel Nederland veroverd zijn.

“We verbaasden ons dat er in Nederland nog geen keten bestond dat zich richt op biologisch fastfood”, zegt Christiaan Zwarteveen, die samen met Leon Schuitemaker twee jaar geleden de formule van Nederlands eerste volledig biologische fastfoodketen bedacht. Na samen bij verschillende friet- en burgerrestaurants gegeten te hebben, had het duo bijna nergens biologische gerechten aangetroffen: er is nauwelijks fastfood dat vers van het land komt en bereid is op basis van natuurlijke bestrijdingsmiddelen en een mens-, dier- en milieuvriendelijke behandeling. In 2002 concludeerde Mileudefensie al hetzelfde, toen de actiegroep fastfoodketens en individuele snackaanbieders vroeg wat hun plannen met biologisch voedsel waren en commentaren kreeg als ‘te kleine markt’, ‘Febo trekt biologisch niet’, ‘Die producten zijn er wel, maar lopen gewoon niet’ en ‘We werden in de vergadering bijna uitgelachen, toen we die vraag stelden.’

Biologisch fastfood leek toen nog te weinig marktpotentie te hebben, maar inmiddels achten Zwarteveen en Schuitemakers de tijd er rijp voor. De twee nieuwbakken ondernemers kunnen wijzen op positieve reacties uit zelfafgenomen enquêtes en cijfers van de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw, die in december naar buiten bracht dat de verkoop van biologisch voedsel de laatste drie kwartalen van 2010 met 20 procent was gestegen; de grootste groei in tien jaar. Supermarkten zouden ongeveer de helft van de totale omzet van biologisch voedsel uitmaken. De andere helft wordt verkocht in speciaalzaken, bedrijfsrestaurants, webwinkels en markten.

Goede smaak

“Consumenten zijn bereid om meer geld uit te geven aan biologisch fastfood”, concludeert Zwarteveen op basis van de enquêtes die hij met Schuitemaker afnam bij Schiphol, Utrecht Centraal en in Groningen. “Het moet alleen niet te duur worden.” Het tweetal zegt maximaal twintig procent duurder te zijn dan de klassieke fastfoodaanbieders. Eat2Be’s Bold Burger kost bijvoorbeeld € 3,95.  “Mensen zullen weinig verschil in hun portemonnee merken, wel veel in smaak.”

In de pre-startupfase waren de twee ondernemers druk bezig met het perfectioneren van het assortiment en de formule. Zo waren Zwarteveen en Schuitemaker anderhalf jaar bezig om biologisch bereid fastfood te vinden, dat tevens tongstrelend is. Eat2Be serveert immers uitsluitend biologische gecertificeerde frietjes, burgers, ijsjes, suiker, flensjes, sauzen, broodjes, koffie, muffins, etcetera.  “Biologische alternatieven zijn niet altijd even lekker. De zoektocht naar goed smakende gerechten was daarom niet zo gemakkelijk.” Uiteindelijk vonden ze een belangrijke partner in groothandel Udea.
Om de hele dag de zaak vol te krijgen met klanten, plaatste het duo onder meer een aantal biologische soepen op de menukaart. Zwarteveen: “Eat2Be moet een volwaardige formule zijn die op elk uur van de dag met fastfoodketens kan concurreren.”

Eerst was het de bedoeling om Eat2Be te lanceren in Amsterdam. Maar het duurde langer dan gedacht om de benodigde vergunningen te verkrijgen, waarna de twee uitweken naar Schuitemakers woonplaats in het noorden van Nederland. “Maar de uitrol van ons winkelconcept in Amsterdam loopt nog steeds. Dat zetten we door.” Waar de eerste vestiging volledig zelf gefinancierd en gerund wordt, staan de oprichters bij de volgende locaties open voor franchisenemers en geld van investeerders. Uiteindelijk is de ambitie om binnen vier jaar een vestiging te hebben in elke grote stad in Nederland, zegt Zwarteveen. “Het moet een kopieerbare formule zijn met de uitstraling van een A-merk. Bijvoorbeeld een label als Bioplus, dat zichzelf heel goed als overkoepelend merk in de markt heeft gezet.”

Concurrentie

Op zoek naar andere voorbeelden waaraan het Eat2be enigszins kon spiegelen, kwam het tweetal ook een Duitse en daarnaast een Amerikaanse biologische fastfoodformule tegen: de in 2005 opgerichte keten Blizzeria en het in 2002 opgestarte Elevationburger. Lang kunnen de rechtsgeleerde en bouwkundige zich echter niet alleen blijven wanen op de Nederlandse markt: McDonalds, dat in 2002 aan Milieudefensie aangaf geen plannen te hebben met biologisch voedsel, heeft zijn assortiment in het buitenland inmiddels uitgebreid met biologische koffie.
En ook een deels biologische hamburgerketen uit Zweden, Max, zei vorige maand plannen te hebben om naar Nederland te komen. De in 1968 opgerichte firma, met een omzet van 121 miljoen euro, profileert zichzelf als biologisch en duurzaam door alleen vers, regionaal en gentechvrij voedsel aan te bieden en aan te geven hoe groot de CO2-uitstoot van ieder gerecht is. In 2012 wil het 100 filialen hebben, die elektriciteit ontvangen door middel van windturbines. Zwarteveen: “Max kenden we nog niet. Dat zou een concurrent kunnen worden.” Wel geven hij en Schuitemaker direct aan dat Scandinavië bij uitstek een interessante biologische markt is, gevolgd door landen als Duitsland, Oostenrijk en Engeland. “Als we naar het buitenland uitbreiden, zou Duitsland voor ons de meest logische stap zijn.”

Het duo heeft een groot vertrouwen in zijn formule: langzaamaan hebben de twee het afgelopen twee jaar hun activiteiten als bouwkundige en jurist afgebouwd. Acht uur in de week voeren ze hun professie nog op freelance basis uit, verder gebruiken ze hun vakervaring om de kosten voor Eat2Be zo beperkt mogelijk te houden. Schuitemaker: “We hopen aan het einde van het eerste jaar break-even te draaien. Met wat voor omzet? Dat houden we liever voor onszelf. Maar als je bedenkt dat een McDonalds-vestiging 2 à 2,5 miljoen omzet draait en wij niet zo groot beginnen als zij, dan kun je de omvang wel enigszins uitrekenen.”

Meer weten? Volg hier de Twitter-berichten van Eat2be.


 

Dat werd tijd! @EmielVenema Biologische fastfood in Grunn http://tinyurl.com/693zqrbless than a minute ago via web

Positief! RT @EmielVenema: Biologische fastfood in Grunn http://tinyurl.com/693zqrbless than a minute ago via TweetDeck

Mooi! Biologische fastfoodketen gaat 1e vestiging openen. Helaas nog beetje ver weg voor ons om te snacken #groningen http://bit.ly/ermwlTless than a minute ago via web

Hopen dat landelijke keten bio-snackbars @eat2be doorbreekt. Dochter Nina Brink deed toch ook al eens een poging?) http://bit.ly/h5UzLgless than a minute ago via TweetDeck

TOP! RT @SanderKwint: Biologische uitdager van McDonald’s, Twee Groningse ondernemers beginnen aan een dappere taak. http://bit.ly/gWdZlOless than a minute ago via TweetDeck

Ik mag hopen dat deze jongens geduchte concurrentie worden voor McDonalds in Nederland, we zijn er klaar voor > http://bit.ly/i7Znfpless than a minute ago via TweetDeck

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lijkt mij wel de moeite waard! RT @karinhusslage Biologische uitdager van McDonald’s http://tinyurl.com/693zqrbless than a minute ago via Twitterrific