Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Antoine Ligtvoet (Colt Group)

Hij is de tweede ceo van buiten de familie en ook de tweede Nederlandse topman: Antoine Ligtvoet van het Britse Colt Group. 'We bevallen kennelijk goed'.

 

WERELDMANAGER

Nederlanders. Je komt ze overal in de wereld tegen. Ook in het mondiale bedrijfsleven. Elke donderdag portretteren we zo’n Hollandse manager in het buitenland.

Deze editie:
Antoine Ligtvoet
> ceo van het Britse Colt GroupRuim zeventien jaar geleden begonnen als junior verkoper, vandaag de dag kapitein van het schip. En in de jaren daartussen heeft Antoine Ligtvoet (45) wel zo’n beetje alle afdelingen van het Engelse familiebedrijf Colt Group (in Nederland beter bekend als Colt International) gezien. Hij deed operations management, werkte als marketeer, zat op de ontwikkelingsafdeling, gaf leiding aan de productielijn en stuurde als interim-manager een aantal reorganisaties aan. Acht jaar geleden trad de Nederlander toe tot the board of directors. Sinds juli 2008 is hij de aanvoerder van die club.

Tweede Nederlandse ceo

“Ik ben pas de tweede ceo van buiten de familie”, zegt Ligtvoet. “Mijn voorganger kwam overigens ook uit Nederland. Dat bevalt ze blijkbaar goed. Het klinkt een beetje cliché, maar Nederlanders zijn direct, spreken goed hun talen en kunnen makkelijk omgaan met verschillende culturen.”

En als algemeen directeur van Colt Group is vooral dat laatste aspect geen overbodige luxe. Het bedrijf is in maar liefst 44 landen actief. Daar biedt het een brede lijn producten aan voor de klimaatbeheersing op de werkplek. Van airco tot zonwering, brandbeveiliging en ventilatieoplossingen. De omzet in 2009 bedroeg bijna 170 miljoen Britse pond (205 miljoen euro). Daarvan bleef 7,6 miljoen (9,2 miljoen) over als winst.

3 vragen aan de wereldmanager:

1. Volgende baan
Mijn ambitie is om nog eens aan de slag te gaan voor een nog groter en waarschijnlijk dus beursgenoteerd bedrijf.

2. Voor het laatst iemand ontslagen
Dat was in november vorig jaar. Moeite? Nee. Het betrof een fraudegeval. Daar moet je keihard tegen optreden.

3. Ergernis op het werk
De traagheid die je soms in processen ziet, al weet ik dat dit bij de groei van een bedrijf hoort. Mensen die mij kennen krijgen bij het lezen van dit antwoord waarschijnlijk meteen een glimlach op hun gezicht.
Het hoofdkantoor van Colt Group staat in de Zuid-Engelse stad Havant. Ligtvoet woont echter nog gewoon in Nederland. Drie dagen werkt hij hier, één dag in de week zit hij in Duitsland en dan is er nog het wekelijkse tripje naar Havant. Verder reist de Nederlander zo’n twee keer per jaar naar de vestigingen in Azië, eenmaal naar Zuid-Amerika en bezoekt hij diverse malen het Midden-Oosten.

Onregelmatige werkweek

Een onregelmatig leven dus. Maar daar wen je aan, zegt Ligtvoet. “Het is een enorme verrijking dat je op zoveel verschillende niveaus van zoveel verschillende culturen mag proeven. Natuurlijk, het reizen heeft ook een schaduwzijde. Je bent vaak weg van huis. Het is belangrijk dat je ondanks het onregelmatige karakter van je werk toch de juiste balans weet te vinden met de situatie thuis. Dat gaat goed. Ons gezin is ook al wel aan dit ritme gewend. Mijn eerdere functies bij Colt hadden namelijk ook een internationaal karakter.”

Duitse hiërarchie

Wanneer Ligtvoet over de grenzen aan het managen is, gebeurt dat met name in Duitsland en Groot-Brittannië. Over de verschillen in aanpak hoeft hij niet lang na te denken. “Als Nederlander in Duitsland moet je altijd in de gaten houden dat hiërarchie daar nog een veel belangrijkere rol speelt. Bij ons klopt iemand gewoon op je deur en komt hij binnenlopen. ‘Heb je even?’ Dat zou een Duitser nooit doen. Die loopt eerst keurig netjes naar de secretaresse en maakt dan een afspraak.

Bij Engelsen blijft altijd de vraag: wat wordt er gezegd en wat wordt er bedoeld? Daar ga je als Nederlander in het begin nog wel eens de mist mee in. Ik heb dat lange tijd als excuus kunnen gebruiken, maar dat werkt niet voor eeuwig natuurlijk. Je leert die momenten overigens vanzelf wel herkennen.”

Invloed van crisis

De crisis? Die lijken ze in Duitsland al lang weer vergeten. Natuurlijk kreeg Colt Group wat klapjes te verwerken in 2009. Het bedrijf dat sterk leunt op activiteiten in de bouw zag zich door de economische malaise genoodzaakt om het personeelsbestand terug te schroeven van 1000 naar 850 man. In Duitsland bleef de orderportefeuille echter vrijwel constant op niveau.

In Duitsland gaat het al weer een tijdje crescendo. De huidige jubelstemming bij onze oosterburen is ook Ligtvoet niet ontgaan. “Wanneer ik in Duitsland ben, dan proef ik een zekere trots bij de mensen. Trots dat de economie het zo goed doet, in tegenstelling tot veel andere Europese landen. Het leidt er wel toe dat we steeds meer moeite krijgen om goede mensen te vinden. De vraag naar vakkrachten is al zo groot dat we onze wervingsactiviteiten hebben uitgebreid naar de Nederlandse markt. Daarnaast zetten we de komende jaren nóg meer in op het opleiden van eigen mensen. Zo hebben we in Kleve zelfs een eigen opleidingscentrum.” 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Aansluiting onderwijs bedrijfsleven

De niveauverschillen tussen jonge medewerkers uit Nederland en Duitsland zijn volgens Ligtvoet overigens niet bijster groot. “Wel kun je zeggen dat de aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven daar iets beter is geregeld. In Duitsland duren de stageperiodes namelijk veel langer.”

Over de toekomst van Colt Group maakt Ligtvoet zich ook geen zorgen. Ondanks het terugschroeven van het personeelsbestand was 2009 qua omzet het beste jaar ooit. Inmiddels is de aantrekkende wereldeconomie alweer duidelijk te merken in het orderboekje van het bedrijf. Twee maanden geleden sleepte het zelfs de grootste opdracht in de 80-jarige bedrijfsgeschiedenis in de wacht: het nieuwe dak van het Centraal Station van Den Haag. 

> Bekijk alle Wereldmanagers

Angelique de Vries (Workday) jaagt op 2 miljard omzet: ‘Nederland is belangrijk gidsland’

Angelique de Vries heeft ambitieuze groeiplannen met softwarebedrijf Workday voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Ze is net door de magische omzetgrens van 1 miljard dollar gebroken. Over vijf jaar moet dat verdubbeld zijn. Hoe pakt ze dat aan?

Angelique de Vries Workday
Angelique de Vries, president EMEA bij Workday: 'Nederland is voor ons een belangrijk gidsland.'

Angelique de Vries (56) krijgt regelmatig een ‘ping’. Een Netflix-achtige aanbeveling: dit zou je ook moeten doen, leren, updaten.

Als directeur Europa, Midden-Oosten en Afrika van Workday (president EMEA) heeft ze al een dijk van een cv, met internationale topfuncties bij SAP en Salesforce. Maar de AI-agent van Workday trekt zich daar niks van aan. Blijven leren is het devies, toekomstige vaardigheden ontwikkelen.

‘Dat vind ik heel goed’, vertelt ze tegen MT/Sprout. ‘Een curious mindset is zo belangrijk. Ik ben nieuwsgierig en dat wil ik ook blijven. Zelfs met mijn dertig jaar in de techwereld ben ik nog lang niet klaar.’

Ook de meer dan 4.500 Europese werknemers van Workday – De Vries noemt ze workmates – krijgen regelmatig het advies om wat verder te kijken dan hun functieomschrijving. ‘We werken bijvoorbeeld met Gigs. Dat is een platform waarmee onze mensen buiten hun normale rol kunnen deelnemen aan bijvoorbeeld strategische projecten om vaardigheden te ontwikkelen.’

Van cv’s naar skills

Steeds meer bedrijven stellen vaardigheden centraal in hun aanwervings- en talentbeleid. Skills worden de driver voor organisaties, de klassieke focus op diploma’s, functietitels en werkgevers verdwijnt.

Bij Workday is die transformatie al in volle gang. De Vries: ‘Wij kijken zelf ook naar de kracht van iedereen als persoon. Zo hebben we in Berlijn bijvoorbeeld actief ingezet op moeders die terug willen komen naar de werkomgeving. Daar hebben we hele succesvolle voorbeelden van. En dat vind ik zelf ook een heel mooi project.’

Die verandering van cv naar skills is eveneens een hot topic bij haar meer dan 2000 Europese klanten. ‘De meest gestelde vraag is: hoe schakel ik mijn wervingsprocessen om naar vaardigheden? En de tweede vraag gaat over efficiëntie, hoe ze meer met minder kunnen doen.’

Lees ook: Helft van professionals overweldigd door vele veranderingen

Generatieve AI

Workday is een softwareplatform – ‘geboren in de cloud’ – dat bedrijven helpt om hun mensen (HR) en hun geld (finance) te managen. Het telt wereldwijd inmiddels meer dan 70 miljoen gebruikers. Dat platform wordt steeds meer aangevuld met kunstmatige intelligentie.

Om nog meer generatieve AI-tools te integreren, heeft Workday de partnerships met Google Cloud en Amazon Web Services (AWS) onlangs flink uitgebreid. En dan is er nog de innige samenwerking met Salesforce. Samen bouwen ze een geïntegreerd platform, inclusief gezamenlijke datasets en AI-agents. ‘Eigenlijk zijn we als bedrijven een beetje broertje en zusje’.

Nu zitten de meeste professionals echt niet te wachten op nog meer nieuwe apps of platforms. ‘Daarom willen we de gebruiker bedienen in zijn of haar eigen omgeving. Wie veel doet in Slack of in Microsoft Teams moet daar ook de Workday- en Salesforce processen kunnen uitvoeren. Ze kunnen daar niet alleen vakantiedagen aanvragen, maar ze krijgen daar ook advies van onze AI-agents.’

Dataset met context

Versnellen, assisteren en transformeren. Dat zijn de drie stappen waar Workday generatieve AI voor wil inzetten. Versnellen van de automatisering met AI als copiloot bijvoorbeeld, assisteren met heel gericht carrièreadvies en transformeren waarin AI op zoek gaat naar ‘continue procesverbeteringen’.

Daarachter zit een dataset die al even uniek als enorm is: alle HR- en financiële data zijn gebaseerd op de ruim 800 miljard transacties die jaarlijks op het Workday-platform worden verwerkt. Niet te vergelijken met de rommel waar andere chatbots doorheen moeten ploegen.

Workday voegt daar nu ook de context aan toe. ‘Voor zowel finance als HR. Als ik even inzoom op HR, dan kennen wij die bedrijfsprocessen ook heel goed. Ongeveer 25 procent van alle openstaande vacatures in de VS raken namelijk aan een Workday-systeem. Dat is een hele grote hoeveelheid.’

Omzet boven miljard

‘Voor generatieve AI is veel data belangrijk, maar ook de kwaliteit ervan’, legt ze uit. ‘Wij koppelen daar onder de paraplu van Workday Illuminate de kennis en inzichten van de bedrijfsprocessen aan. Als je AI-technologie snel toepasbaar wil maken voor je bedrijf, heb je die data én die bedrijfsprocessen nodig. Je hebt de data, je ziet de trends en die komen tot hun recht met de proceskennis die je hebt.’

Dat samenvoegen van al die informatie wordt gedaan door verschillende AI-agents. Workday heeft deze al op stapel staan: een AI-agent voor het helpen bij rekruteren, een voor het stroomlijnen van processen, een voor het indienen en afrekenen van onkosten.

Dat AI zo heel wat werk uit handen zal nemen, zal voor veel bedrijven als muziek in de oren klinken. En dat past dan ook perfect bij de ambitieuze plannen van De Vries. Ze heeft de omzet in haar regio net over de 1 miljard dollar heen gejaagd. Dat bedrag wil ze binnen vijf jaar verdubbelen. De ambitie is minstens 15 procent per jaar groeien, met een winstmarge van 30 procent.

Lees ook: Nederland lijdt aan outsourceritis, doe meer zelf

Nederland gidsland

Nederland is daarin een belangrijk gidsland. ‘Het is ook één van de eerste landen waar we in Europa zijn begonnen, dat maakt het al bijzonder. Maar Nederland is voor ons ook een omgeving waar we nieuwe dingen uitproberen. Daarvoor zie ik heel veel openheid en welwillendheid. Die drive moeten we vooral vast blijven houden.’

Eind oktober is een gloednieuw Customer Innovation Lab geopend in Amsterdam, een van de eerste in Europa. Signify en Boskalis hebben daar al strategische sessies gehad met scenario’s over de toekomst. Volgende maand wordt het jaarlijkse Europese event Workday Rising in Amsterdam RAI gehouden. Daar komen zo’n 5000 professionals op af.

Tijdens dat event zullen vooral de ervaringen van klanten centraal staan, van Philips tot Netflix. Klanten ‘meer waarde laten halen uit het platform’ is namelijk een belangrijke pijler in de groeistrategie van De Vries. Ze wil dat het liefst samendoen, met partnerschappen.

Groeipijlers

Accenture is zo’n ontwikkelpartner. ‘Ze hebben 750.000 medewerkers die continu naar nieuwe skills en transformaties moeten gaan.’ Met AI krijgt het organisatieadviesbureau inzicht in de vaardigheden en in de profielen voor de toekomst.

Zo wordt de match gemaakt met wat er nodig is om de vraag uit de markt te volgen. Werknemers krijgen op basis daarvan ook aanbevelingen om hun skills te activeren of te updaten.

Een tweede pijler is het constant toevoegen van nieuwe oplossingen en innovaties. ‘Als daarvoor een overname nodig is, dan wordt die gedaan.’ Afgelopen februari nog met HiredScore. Een bedrijf dat werkt met ethische kunstmatige intelligentie (responsible AI) voor het matchen van talent en werkgevers.

Derde en laatste groeipijler is het uitbreiden van het portfolio. Als Fortune 500-speler heeft Workday heel wat grote multinationals aan boord. De Vries focust nu heel bewust op de middelgrote ondernemingen. ‘We willen schaalbare oplossingen voor ze neerzetten, waarop ze gemakkelijk kunnen instappen.’

Klap van Klarna

Strategisch klopt het groeiplaatje als een bus, maar dan volgt toch de dreun van Klarna. Eentje waar ze in de boardroom van Workday en Salesforce toch wel even stil van waren. Klarna – eerst kopen, later betalen – kondigde namelijk recent aan te stoppen met het gebruik van beide platforms.

De Zweedse betaalreus wil in eigen huis een AI-platform bouwen waarop ze hun HR-, finance, klantendata en processen bundelen. Dat zouden meer grote bedrijven natuurlijk kunnen doen met generatieve AI: SaaS-producten verruilen voor AI-apps uit eigen stal. Wat betekent die ontwikkeling voor haar ambitieuze groeiplannen?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘AI-technologie geeft heel veel nieuwe mogelijkheden en Klarna heeft daar nu voor gekozen’, reageert De Vries. ‘Maar wat ik veel vaker zie, is dat veel van onze klanten juist kiezen voor de AI-toepassingen die al in ons platform zitten.’

Doorbouwen op AI

Op die toepassingen wordt enthousiast doorgebouwd op het ontwikkelplatform Extend, vertelt ze. Zelfs zonder kennis van coderen kunnen daar apps en software worden aangepast en ontwikkeld.

Alleen al in Europa zijn meer dan 2000 applicaties in korte tijd gebouwd. ‘Het bewijs dat AI echt wordt geadopteerd door onze klanten. Zij gebruiken de kracht van ons platform als driver voor innovatie.’

Ze verwijst tot slot naar het businessklimaat van vandaag waarin bedrijven wel moeten bewegen. Wendbaarheid en flexibiliteit zijn cruciaal in een snel veranderende wereld. ‘Stilstaan is dus geen optie, maar je wil dat bewegen wel op een efficiënte manier doen.’

Lees ook: Deze eigenschap mist op elk cv, maar is wel cruciaal voor toptalent