Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mastercard zoekt fintech-pioniers: is jouw startup een gamechanger?

In samenwerking met Mastercard - Mastercard zoekt met het Mastercard for Fintechs-programma de volgende fintech-ster uit Nederland. Fintech-startups krijgen zo de kans hun ideeën te presenteren in een West-Europese wedstrijd. Aanmelden kan tot 12 september.

fintech mastercard
Foto: Getty Images

In Nederland kunnen twee fintechs winnen. Zij ontvangen een jaar huurondersteuning tot 12.000 euro en mogen door naar de Europese challenge. De Europese winnaar ontvangt 50.000 euro marketingsupport, met als bonus mentorschap, educatie én toegang tot het netwerk van Mastercard.

AANMELDEN

Fintechs bloeien op vanuit Nederland

Het aantal fintechbedrijven in Nederland is met ruim 35 procent gestegen. ‘Nederland zet echt de toon met blijvende, nieuwe fintechs’, vertelt Heval Deliktaş, Senior Fintech Business Development bij Mastercard. ‘We zien uit alle gegevens dat slechts 10 procent van de fintech-bedrijven in de afgelopen drie jaar is gestopt. Dat toont aan dat niet alleen nieuwe bedrijven ontstaan, maar dat ze ook vóórtbestaan in het aantrekkelijke Nederlandse bedrijfsklimaat.’

‘Wat Nederland ook uniek maakt, is de bereidheid van consumenten om nieuwe technologieën en diensten snel te omarmen’, stelt Deliktaş. ‘We zijn een uitstekende testmarkt voor fintechs die hun producten willen verfijnen en opschalen. Daarnaast helpen de nodige Nederlandse succesverhalen ook. Adyen, bunq en Mollie zijn vanuit Nederland uitgegroeid tot multinationale spelers.’

Mastercard voor Fintechs-wedstrijd

In de praktijk komen de meeste fintechs in hun bestaan in aanraking met Mastercard. Het technologie bedrijf is wereldwijd gezien al preferred partner van fintechs in latere groeifases. Maar wil ook fintech-startups in een vroegere fase ondersteunen omdat het bedrijf gelóóft in een vroege steun- en aanjaagfunctie.

‘We willen lokaal aanwezig zijn en onze relevantie tonen aan veelbelovende startups’, legt Deliktaş uit. ‘Onze ambitie is om ze niet alleen te ondersteunen met onze expertise en netwerk, maar ook om hen toegang te geven tot de juiste niche tools. En wellicht het belangrijkste: we kunnen helpen met het creëren van zichtbaarheid bij (internationale) partners’.

Die ambities zijn samengevat in een nieuw Mastercard for Fintechs-programma, een soort fasttrack voor fintechstartups, dat in 2024 voor het eerst wordt georganiseerd. ‘Iedereen die zich inschrijft, krijgt toegang tot leerplatforms die speciaal zijn ontworpen voor fintechs’, stelt Deliktaş. ‘Bedrijven die worden geselecteerd om te pitchen tijdens ons lokale evenement krijgen de kans om hun ideeën te presenteren aan investeerders, acceleratorprogramma’s en banken. In de Nederlandse pitchronde maken startups ook kans op een eenmalige huurondersteuning van 12.000 euro.’

Strijden voor goud in Parijs

In totaal worden er voorrondes georganiseerd op vier plekken, verspreid over Europa. De Nederlandse finale vindt op 4 oktober plaats in Amsterdam, waar 8 tot 10 fintechs pitchen en er, twee winnaars worden aangewezen om voor de grote prijs te strijden in Parijs op 25 november.

‘De winnaar ontvangt toegang tot kennis en mentoringsessies’, zegt Deliktaş. ‘Waarin startups worden begeleid in hoe ze toegang kunnen krijgen tot investeringen én hoe ze effectief kunnen omgaan met regelgeving.’

De winnaar verzekert zich ook van directe instroom in het wereldwijde Start Path-programma selectie dag van Mastercard, dat al ruim 380 fintechs afkomstig uit 54 landen heeft geholpen, waaronder Revolut, Razorpay en Airwallet.

Innovatie stimuleren in diverse sectoren

Maar waar is Mastercard dan precies naar op zoek in een fintech? ‘We richten ons momenteel op sectoren zoals, maar niet gelimiteerd tot: mkb-oplossingen, B2B Payments, embedded finance , sustainability and financial inclusion’, stelt Deliktaş. ‘Ook mobility-as-a-service is een groot aandachtspunt voor Nederland. Het programma is open voor early-stage bedrijven, van pre-seed tot series A, die al enkele klanten hebben of een werkend product kunnen laten zien.’

‘We zijn op zoek naar de sterren van de toekomst, bedrijven die klaar zijn om hun innovatieve ideeën naar een hoger niveau te tillen’, voegt Jan-Willem van der Schoot, Country Manager Mastercard Nederland, toe. ‘We kijken ernaar uit om te zien welke fintechs uit de Benelux aan de eerste editie van dit programma mee zullen doen.’

Inschrijven kan tot eind augustus

Fintechs die geïnteresseerd zijn in deelname aan het programma kunnen zich nog tot eind augustus of eerst voor overleg direct contact met Heval Deliktaş opnemen. ‘Dit programma biedt waardevolle netwerkmogelijkheden en inzichten die van onschatbare waarde kunnen zijn voor de toekomst van de deelnemers.’

AANMELDEN