In het huidige (sociale) mediaklimaat kan het soms moeilijk zijn om op te vallen met communicatie. Reclames vliegen de consument om de oren, en er worden massaal adblockers ingezet om advertenties te vermijden. Het antwoord op hoe je dan toch op kan vallen en zo je publiek weet te bereiken? Keep it SIMPLE!
5 voorbeelden van geniale activaties die uitblinken in simpelheid:
1. Bergedorfer – Brewed with love
Bierbuiken zijn onlosmakelijk verbonden aan het imago van bier drinken. Niet het meest sexy onderwerp om je product te verkopen zou je denken. Seks sells, toch? Daar dachten de makers van deze campagne van Bergedorfer anders over.
Zij gaven een tegengeluid aan de stoere male models die vaak voor reclame van biermerken gebruikt worden. Het simpele beeld van de realistische man die liefkozend zijn bierbuik vasthoud alsof hij zwanger is werd een wereldwijd succes.
2. Art institute of Chicago – Van Gogh BnB
Dat je lang niet altijd een enorm reclamebudget nodig hebt om toch een gigantisch bereik te genereren, bewijst deze campagne van het Art Institute of Chicago. Om aandacht te krijgen voor de nieuwe exhibitie, nodigde ze mensen uit om een nacht door te brengen in de kamer van Van Gogh. Deze kamer, een exacte kopie van een van Van Gogh’s meesterwerken, was te huren via Airbnb.
Het effect was enorm: de kamer bereikte het landelijke nieuws en ging viraal op social media kanalen in meer dan 100 landen. De online verkoop van het Art Institute of Chicago ging met wel 250% omhoog! Daarbij werd het de best bezochte exhibitie in 15 jaar. Met recht een geslaagde actie te noemen dus.
3. JCDecaux – The mistake
Deze campagne laat zien dat eenvoudige activaties ook goed kunnen werken in de B2B sector. JCDeceaux stuurde expres een verkeerde direct mail, met hun beroemde billboards in miniatuur uitvoering, naar marketingdirectors van grote merken als Nike en Samsung. De fout? Ze wisselde opzettelijk de producten van de ontvangers om met die van hun grootste concurrent. Pijnlijk!
Na vele boze reacties legde JCDecaux uit dat zij zich altijd zo voelen. Veel van hun klanten denken namelijk alleen aan hen bij 2m2 billboards. Voor andere formaten denken ze dat ze naar de concurrent moeten. And that’s a mistake!
4. Volkswagen- Side assist
Wisselen van rijbaan is in Duitsland een van de grootste veroorzakers van verkeersongelukken. Volkswagen kwam met een nieuwe technologie genaamd ‘Side Assist’ die de gevaren uit de blinde hoek detecteert. Zij communiceerde deze nieuwe uitvinding op een creatieve manier, namelijk op de plek waar het om draait: de zijspiegel.
5. Ghostsbusters – Ghost train
Soms heb je niet meer nodig dan een goed geluidseffect en een verborgen camera om je campagne vorm te geven. Ter promotie van de nieuwe film Ghost Busters werden nietsvermoedende passagiers opgeschrikt door een onzichtbare spookmetro.
Nadat de “metro” weer was vetrokken, werd de herkenbare titelsong van Ghostsbusters gedraaid en kwam de datum waarop de film in première ging in beeld op de schermen met reisinformatie. Het filmpje dat gemaakt werd van de verraste achterblijvers werd een enorm succes met meer dan 1,6 miljoen views op YouTube.
Deze voorbeelden laten zien dat een campagne zeker niet duur hoeft te zijn om op te vallen. Door creatief om te gaan met het concept, kan er met een klein budget toch een gigantisch bereik gegenereerd worden. De moraal van dit verhaal is dus: hou het simpel doch briljant om er echt uit te springen!