1. MINI: Driving Dog
“Heel leuke campagne van Mini in samenwerking met SPCA (Society of Prevention of Cruelty to Animals), Nieuw Zeeland. Elk jaar moet SPCA op zoek naar een nieuwe thuis voor duizenden honden die mishandeld, in de steek gelaten of vergeten zijn door hun baasje. Om te laten zien dat honden meer zijn dan juist honden hebben MINI en SPCA een training opgezet om honden te leren auto rijden… Van de hele training hebben ze vervolgens een filmpje gemaakt dat ze via social media hebben verspreid.” – Weekselectie van Alexis Verschueren, eigenaar van off-road marketingspecialist Raul&Rigel.
2. Auto’s tweeten vrije parkeerplaatsen
“In nieuwe Mercedes-Benz modellen zit een parkeerassistent die je vertelt of de auto in de plek past waar je langs rijdt. Om de aandacht te vestigen op deze feature werd een actie bedacht: Rond kerst reed de Tweet Fleet rond in het centrum van Stuttgart. De auto’s waren uitgerust met een klein extra computertje op het dashboard. Elke keer als een vrije parkeerplek werd gespot, werd dit samen met de GPS locatie getweet. Zo konden automobilisten die op zoek waren snel een parkeerplaats vinden. En belangrijker, er was veel aandacht voor de actie op social media.” – Weekselectie van Bas Koopman, mede-eigenaar van interactive marketing-specialist Bureau Blauwgeel.
3. Waar Google niet kan komen, is Toyota
Twee reclamespecialisten hebben deze week extra aandacht besteed aan een campagne voor de Toyota IQ (zie ook de hoofdafbeelding). Zwier Veldhoen van reclamecampagnebureau THEY is lovend over het Belgische bureau Happiness.
“Veruit het beste idee in autoland. Om de wendbaarheid van deze Toyota te benadrukken hebben ze het autootje uitgerust met alle Google Streetview opname apparatuur. Ze legden daarmee plekken vast waar de gewone Google auto niet kan komen. “Toyota IQ reaches places other cars cannot reach”, zeg maar. Fenomenaal.”
Maureen Akker, creatief partner bij charme marketingbureau Sister, gaat dieper op de case in:
“Tussen alle autocampagnes is het zoeken naar pareltjes. Zeker als je zoekt naar een campagne waaruit blijkt dat het merk zich echt inleeft en moeite wil doen om ons leven een beetje leuker en makkelijker te maken. Dus niet de eindeloze opsommingen over prestaties en techniek, de nietszeggende adaptaties of de natuurfilms over duurzaamheid. Maar de vaak kleine acties waarmee een merk een menselijke kant laat zien. Daar is de online campagne voor de Toyota IQ een mooi voorbeeld van. Een auto die zo klein en wendbaar is dat hij op plekken kan komen die te smal en te onbereikbaar zijn voor de auto van Google Streetview. Dus kwam er IQ Streetview. Is jouw straat te klein voor Google? Tag ‘m dan en de Toyota IQ legt hem alsnog voor je vast. Want je bent natuurlijk pas iemand als je huis op Streetview te vinden is :-)”