“Tel Sell heeft zich ontzettend vergaloppeerd aan hun buitenlandse plannen. In andere Europese landen is het verkopen van producten via de televisie veel verder gevorderd. Bijvoorbeeld in Duitsland maken ze zelf kwalitatief hoogwaardige infomercials voor hoogwaardige producten. Daar kon Tel Sell onmogelijk tegenop”, verklaart Jongen.
Geweldig Mike!
Maar ook de Nederlandse markt heeft het bedrijf helemaal verkeerd benaderd, denkt hij. “In het begin hadden ze die nagesynchroniseerde Amerikaanse filmpjes. Ze probeerden op het Amerikaanse publiek gerichte producten via op Amerikanen gerichte filmpjes aan Nederlanders te slijten. Dat werkt natuurlijk niet.”
Toch ligt de tijd van Amazing Discoveries – een instant culthit onder al dan niet stonede studenten – ver achter ons. Het Almeerse bedrijf was al grotendeels overgestapt op Nederlandse producties en toonde Amerikaanse aanprijzingsfilmpjes zonder nasynchronisatie.
Imago
“Ze gingen wel iets meer de goede kant op”, erkent Jongen. “Maar dat was niet genoeg om van het beroerde imago af te komen. We weten allemaal wat we bedoelen als we het over een ‘Tel Sell-product’ hebben: slechte, onbetrouwbare rommel.”
Dat imago had Tel Sell volledig aan zichzelf te danken, vindt Jongen. “Ik ben absoluut niet rouwig om het failliet. Tel Sell nam het niet altijd even nauw met de regelgeving. En ze kochten restanten op van goedkope partijen. In hun infomercials werden soms nogal dubieuze suggesties gedaan.” Daar trapt de consument niet lang in: “De consument is wijs genoeg. Die snapt ook wel dat hij nooit zo slank zal worden als het meisje in de tv-spot door voor de tv een band om zijn buik te doen.”
Lef
Eerlijk is eerlijk, Tel Sell-oprichter Loes Mulder heeft in de jaren negentig wél het lef gehad om nieuw terrein te ontginnen. “Er is nooit een echte doorbraak gekomen, maar ze hebben het toch verbazingwekkend lang volgehouden.”
Jongen denkt dat andere partijen die doorbraak alsnog kunnen opwekken. Dan moet home-shopping wel los zien te komen van het Tel Sell-imago. “Nederland is een relatief kleine markt en verkoop via de tv vraagt om gigantische investeringen. Maar het is absoluut iets waar goed mee te verdienen valt, als het maar kwalitatief wordt aangepakt. Met goede programma’s die het kijken waard zijn.”