Stipt om 12 uur ‘s middag begint ‘ie dan: de laatste online voorronde van de Young Business Award. Ditmaal zijn het de ondernemers achter startups Felyx, LipoCoat, Tykn en Klippa die strijden om een plekje in de finale. Maar maken de laatste vier startups eigenlijk nog een kans om te winnen? Of was het niveau van de vorige acht zo hoog dat deze vier al uitgespeeld zijn? Je kunt het straks allemaal ontdekken via onderstaande video. Erbij zijn is dit jaar niet mogelijk, want: corona.
Welk bedrijf heeft de potentie om een unicorn te worden, oftewel een nog niet-beursgenoteerd bedrijf met een waardering van 1 miljard dollar of meer? Wij vroegen het voor de derde maal aan startup-analisten Gilles Meijer en Thomas Mensink van Golden Egg Check. De ene startup maakt al winst, de ander zit nog in z’n ontwikkelingsfase om zichzelf klaar te stomen voor de markt. Dat zegt volgens de startup-analisten van Golden Egg Check overigens niets over hun potentie.
Felyx
In menig stad in Nederland rijden de donkergroene elektrische deelscooters van Felyx. Founders Quinten Selhorst en Maarten Poot startten het bedrijf in 2015 om de mobiliteitstransitie aan te jagen. Niet alleen omdat steden steeds voller worden en de luchtkwaliteit verslechtert, maar ook omdat het belangrijk is om snel en op een betaalbare manier van A naar B te komen. Volgens startup-analisten Gilles Meijer en Thomas Mensink is urban mobility een hot market waar de afgelopen jaren genoeg VC-euro’s naar toe zijn gerold. Felyx is bovendien lekker bezig; inmiddels worden hun deelscooters al door 300.000 mensen gebruikt.
Golden Egg Check: ‘Maar echt uniek is het concept niet. Felyx is nu vooral actief in Nederland maar heeft plannen om internationaal verder te groeien. Daar gaan ze wel een hoop andere spelers in urban mobility, zoals Bird, Voi, Tier en Lime tegenkomen, die bovendien diepere zakken hebben omdat ze al grotere investeringsrondes op hebben gehaald. De vraag is of de first mover advantage van Felyx in Nederland nog steeds overeind blijft bij internationale opschaling met nieuwe regels en andere tenders. Het is wellicht geen winner takes all-markt, zoals Quinten ook uitlegt, maar wel een met naar ons idee maar een paar winnaars en een hele hoop verliezers. Het is een kwestie van get big or die tryin’.’
‘De ambitie van Felyx om een ronde van “tientallen miljoenen” op te willen halen is daarom de goede, zeker als ze een unicorn willen worden. Of het ook realistisch is, is een tweede. Quinten noemt verder een paar keer dat Felyx EBITDA-positief is en dat zou heel bijzonder zijn voor een snelgroeiende startup (ruim 290 procent groei in 2019). Maar omdat groei en winst vaak een strategische afweging zijn kun je je afvragen: waarom geef je niet meer geld uit om harder te groeien? Wij vermoeden dat Quinten zich vergist. Hij zegt namelijk dat als ze niet meer zouden investeren, Felyx dan ook “net income-positief” is. Wij denken dat hij daarmee bedoelt dat als er geschrapt wordt in groeikosten (bijvoorbeeld marketing en sales) ze dan ook onder aan de streep winstgevend zouden zijn. Dat zijn alleen geen kosten die EBITDA van net income onderscheiden, dus misschien is hij in de war met bruto winst? Wat het ook is, misschien nog even afstemmen met de CFO voordat de gesprekken met nieuwe investeerders starten. Wij zijn benieuwd waar Felyx eindigt, en gunnen ze nog veel groeiende en winstgevende jaren.’
Lipocoat
Golden Egg Check: ‘Ruim 7 miljard euro per jaar kosten infecties veroorzaakt door medische hulpmiddelen. 110.000 mensen overlijden daar zelfs aan. LipoCoat, een spin-off van de Universiteit Twente, ontwikkelde als eerste ter wereld gifvrije, antibacteriële coatings die infectiegevaar met 95 procent verminderen. Bij Golden Egg Check zijn ze onder de indruk van de Twentse Startup. ‘Het slimme van Lipocoat is dat ze potentie en haalbaarheid goed combineren. Ze hebben een groot doel voor ogen (therapeutische nanocoatings om bacteriële infecties te voorkomen), én hun weg daar naartoe is goed doordacht. In plaats van één alles-of-niks strategie te hanteren, kiezen ze voor een trapsgewijze marktbenadering. Allereerst testen ze hun technologie in de contactlenzenmarkt, die beter geschikt is als startpunt dan bijvoorbeeld een medisch implantaat. En daarmee genereren ze al omzet.’
‘Om in de medische markt terecht te komen, werken ze samen met een aantal grote spelers, zoals Johnson & Johnson, die Lipocoat’s coating toe willen passen om hun bestaande portfolio te upgraden. Een goede zet, want op eigen kracht deze traditionele markt willen veroveren is gekkenwerk. Het intellectueel eigendom lijkt op orde; een belangrijke voorwaarde voor investeerders om in te stappen in dit soort biotechbedrijven. Het ondernemersteam heeft een relevante track record, en wordt versterkt door een angel investor met relevante expertise. Bovendien adresseren ze een grote unmet need in de zorg waarmee ze zorgkosten kunnen verlagen en de kwaliteit van zorg kunnen verhogen. Hun financieringsbehoefte is niet mals, maar wij zien wel een enorm potentieel voor dit bedrijf. Een unicorn is het nog niet, maar er zijn mooie stappen gezet, een eigen lab en goede partners aangehaakt. En de strakke pitch van Jasper geeft veel vertrouwen.’
Tykn
Wie zijn identiteitspapieren zoals een geboortecertificaat verliest, bestaat op papier niet meer. De startup bouwde een applicatie op blockchaintechnologie waarop identificatiebewijzen worden gestald. Een soort digitaal paspoort dat het bestaan van documenten vastlegt. Zo raken bijvoorbeeld vluchtelingen, die halsoverkop in barre omstandigheden hun huis en haard verlaten, nooit meer hun bewijs van bestaan kwijt. Daardoor houden ze evenveel kansen als anderen, in een wereld waar identiteiten draagbaar, op een afgeschermde, beveiligde, toegankelijke plek zijn.
‘Tykn richt zicht op een groot sociaal en actueel probleem. Het lastige aan hun business case is wel dat de probleemeigenaar en de klant twee verschillende entiteiten zijn. Vooralsnog richt Tykn zich op overheden en ngo’s. Dat is logisch, maar ook een lastige doelgroep om hard mee te kunnen schalen. Iedere instantie vergt waarschijnlijk een hoop maatwerk. Verder zijn we de laatste jaren vergelijkbare initiatieven tegengekomen, en we zijn benieuwd wie uiteindelijk komt boven drijven. Het is nog te vroeg om Tykn als potentiële unicorn te bombarderen. Ze zitten in een pilot-fase met een aantal klanten. Een schaalbaar businessmodel is nog niet aan de orde. Hier liggen wellicht wel kansen als commercieel authentication management-product voor bijvoorbeeld banken. We zien Tykn vooral als impact first-bedrijf, dus het is maar de vraag of een unicorn worden überhaupt een passende ambitie is, met bijbehorende prestatiedruk. We gunnen Tykn wat dat betreft liever een impact investor die kan helpen om de business case verder te ontwikkelen.
Klippa
Staat er bij jou ook een schoenendoos vol kassabonnen en andere papieren? Documenten die je met de hand moet verwerken in één digitale oplossing. Dat kan slimmer, dachten de oprichters van Klippa. Ze begonnen in 2015 met het digitaliseren van declaraties van zakelijke dienstverleners. Maar gaan ze volgens startup-analisten Gilles Meijer en Thomas Mensink een unicorn worden?
‘Het is lastig om snel te ontdekken hoe Klippa precies onderscheidend is in de markt, want zoals de jury al terecht stelde; er zijn honderden bedrijfjes die AI inzetten om documenten sneller te kunnen verwerken. Maar de cijfers liegen niet; Klippa zit inmiddels in twintig landen, hun omzet groeit jaarlijks met 250 procent en het team verdubbelt elk jaar. Blijkbaar weten ze klanten te overtuigen met hun propositie. Hun SaaS-oplossing is schaalbaar en wordt in-house gebouwd. De ambitie die Yeelen uitspreekt (“de grootste documentverwerker van Europa worden”) ligt in het midden van ambitieus en realistisch. We zien het ze wel doen namelijk. Ze zijn winstgevend, hebben geen extra investeerders nodig, en lijken dus de voorkeur te geven aan duurzame groei boven een dood-of-de-gladiolen-hypergroei. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar het is niet het meest gangbare traject om een unicorn te worden.’
Conclusie Golden Egg Check
‘Een unicorn worden, is zoals gezegd een combinatie van haalbaarheid en potentie. In deze aflevering zie je nog een belangrijk criterium: ambitie en de wil om keihard te groeien. We zien veel potentie bij een bedrijf als Klippa, maar het traject dat ze kiezen lijkt geen unicorn-pad. Met die bril zien wij alleen Lipocoat als een potentiële unicorn, met een sterk team en patent kunnen ze wereldwijd dominant worden in hun niche. De dynamiek is daarnaast ook anders in de biotechmarkt qua VC-investeringen, het kan opeens hard gaan richting unicorn-status. We houden ze de komende jaren in de gaten.’