In het RTL4 programma Recht Gezet was zondagavond 26 februari wel een heel opmerkelijke uitkomst van een oplichtingspraktijk. De misdaadverslaggever John van den Heuvel probeert zaken recht te zetten die niet kloppen. In de betreffende aflevering kwamen twee personen aan bod die een online aankoop gedaan hebben waarbij nooit geleverd is. De verantwoordelijke webwinkeliers waren niet te traceren en de webwinkels bestaan niet meer. Omdat de aankopen via iDeal gedaan zijn, zou je kunnen zeggen dat er geen verantwoordelijke instantie meer aan te klagen is. John is echter van mening dat de PSP (Payment Service Provider, oftewel tussenpartij) verantwoordelijk is. Dit is een opmerkelijke bevinding.
Verantwoordelijkheid bij verkoop
Er zijn twee verantwoordelijke partijen bij een verkoop: de koper en de verkoper. De koper kiest een verkoper, een product en betaalt. De verkoper levert de betreffende dienst of product. In het geval de koper of de verkoper in gebreke blijft is dat op de betreffende partij te verhalen. In het geval van het RTL-programma wordt er vreemd genoeg een uitbetaling gedaan door zowel Sisow als Mollie, de betreffende PSP’s. Waarom doen ze dit? Is dit om John en de 809.000 kijkers tevreden te stellen?
Ik heb zelf 4 webwinkels. Onze iDeal-PSP is Sisow. Navraag bij Roel Timmermans, mijn contactpersoon bij Sisow, leert dat alle vereiste checks voor aanvraag van het iDeal-account van deze oplichter zijn gedaan. Toch bleek al snel dat de webwinkel niet leverde. Sisow heeft actie ondernomen en samen met Currence (Nederlandse instantie voor betalingsverkeer) de politie geïnformeerd. De webwinkel is gesloten en bijna iedereen heeft het geld dat nog kon worden vastgehouden, teruggekregen. De persoon die John van den Heuvel in het programma had, was helaas fout geïnformeerd hierover. Zijn bedrag was al uitbetaald aan de oplichter. Ondanks dat Sisow volgens de wet- en regelgeving heeft gehandeld, heeft ze toch de persoon uit eigen zak terugbetaald. Een uitstekende PSP naar mijn mening.
Voorkom oplichting
Ondanks deze mooie oplossing kunt u als koper een PSP niet verantwoordelijk houden als u door een webwinkel wordt opgelicht. Graag geef ik u tips om oplichting te voorkomen.
Check de volgende zaken voor je aankoop:
- Vermeld de webwinkel haar BTW en KVK nummer?
- Hebben ze een vestigingsadres en een telefoonnummer (liefst vaste lijn) vermeld?
- Zijn ze aangesloten bij een keurmerk?
- Zijn er algemene voorwaarden aanwezig?
- Zijn de prijzen van de artikelen realistisch?
- Mocht je toch nog twijfels hebben nadat je deze 5 vragen met ‘ja’ hebt beantwoord: zoek op internet naar ervaringen van andere kopers met deze webwinkel
Oplichting oplossen
Mocht het toch gebeuren dat u bent opgelicht, volg dan onderstaande stappen om de oplichting zo goed mogelijk af te handelen.
- Bewaar alle correspondentie en informatie van verkoper;
- Geef aan de PSP door dat je bent opgelicht, zij kunnen het iDeal account samen met Currence blokkeren;
- Geef hetzelfde door aan een eventueel aangesloten keurmerk;
- Doe aangifte bij politie;
- Neem contact op met de bank.
Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door DJ Pheifer, eigenaar Everlake Trading Company, webwinkels Eccellente.nl, OnderhoudsArtikelen.nl & WaterfiltersOnline.nl