1. Bepalen wat je gaat uitbesteden
Eerst doe je alles zelf. Je bent de artiest, de creatieveling. Je ontwikkelt een product of dienst en bent aan het verkopen, doet de administratie, regelt de marketing en advertenties, schrijft content en misschien koop je zelfs de wc-rollen voor op kantoor. Je bent vooral druk met het creëren van een vaste inkomensstroom.
Maar dan komt het moment dat het niet langer alleen gaat en frustreer je zelfs de groei van je bedrijf als je zo blijft werken. Tijd om uit te besteden en je eigen team te vormen, maar waar begin?
Bepaal voor jezelf wat je nu allemaal doet en kies hieruit maximaal twee dingen waar je het meeste energie van krijgt. Blijf dat zelf doen en al het andere kan je automatiseren of uitbesteden aan iemand anders.
2. Bepaal wie je nodig hebt
Dan is de volgende stap het vinden van de juiste persoon of personen. Het gaat hier niet alleen om skills, maar juist ook om een persoon of personen die goed bij jou en jouw bedrijf passen. Maak niet gelijk een vacaturetekst, maar maak eerst een uitgebreid profiel. Wat moet iemand kunnen, maar ook wat verwacht je aan houding, gedrag en inzet?
Hoe specifieker je hierover bent, hoe makkelijker je de juiste mensen naar je toetrekt. Je wilt niet persé veel reacties, maar alleen de juiste. Ben dus niet bang om te specifiek en concreet te zijn.
3. Wat voor soort arbeidsrelatie is passend?
Er zijn verschillende arbeidsvormen. Wat past het beste bij jou en jouw bedrijf? De ene vorm is wat flexibeler dan de ander. Wil je wat van je eigen taken uitbesteden die wat simpeler zijn, zoals het regelen van je social media? Dan is een beginnende freelancer misschien wat voor je. Heb je een concrete zoekopdracht? Denk dan eens aan een stagiair.
Zijn het hoofdtaken, dus corebusiness, waarvoor je iemand nodig hebt, dan is een parttime werknemer misschien een logische stap. Bedenk wat het best past bij de taak of rol, maar ook hoe jij graag wilt werken.
4. Werf en selecteer de besten
Gezien je concrete profielschets en daarna uitgezette vacature krijg je nu waarschijnlijk een beperkt aantal reacties, maar wel reacties die je wilt. Besteed daarna echt tijd en aandacht aan het selectieproces. Alles wat je hier aan de voorkant investeert, krijg je aan de achterkant dubbel en dwars terug. Mail degene die niet passend lijken netjes af. Bel daarna iedereen waarmee je het in eerste instantie wel ziet zitten kort op. Stel alleen de vraag waarom je hem of haar moet hebben.
Alleen diegene die je nog steeds triggeren met hun antwoord nodig je uit voor een selectiegesprek waar jullie echt de diepte ingaan. Investeer in dit gesprek en leer iemand op verschillende vlakken beter kennen. En investeer ook tijd in het checken van referenties.
5. Leg afspraken vast
Ja, en dan heb je hem of haar gevonden en kun je echt aan de slag met je eerste teamlid. Maar of het nu een stagiair is of je eerste vaste werknemer, het is altijd van belang om de afspraken goed vast te leggen. Liefst in een overeenkomst die duidelijk is voor allebei de partijen. Dit hoeven geen enorme contracten te zijn, maar hoe duidelijker je verwachtingen uitspreekt en op papier zet hoe makkelijker het is, mocht je er ooit samen niet uitkomen. Maak dus afspraken over de vergoeding, de duur en de werkzaamheden en leg het vast.
6. Wat betekent het voor jouw rol?
Als je je team opbouwt, betekent dat ook wat voor je eigen rol. Je team wordt nu het belangrijkste. Zij moeten het doen. Dus belangrijk is dat zij hun werk zo goed mogelijk kunnen doen. Zorg dat je niet in de valkuil trapt van taken verdelen en operationeel managen, want daar heb ik al menig ondernemer niet blij van zien worden. Het kan ook anders. Groei zelf ook in je rol, zodat je je team succesvol kunt laten samenwerken.