Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe SnappCar de markt wil veroveren door auto’s 24/7 deelbaar te maken

Autodeelplatform SnappCar wil met behulp van een nieuwe investeringsronde van 8 miljoen euro binnen een jaar groeien naar 1 miljoen gebruikers. Het geheim: zorgen dat alle frictie rondom het delen van een auto verdwijnt. ‘Sommige mensen denken dat we al uitgegroeid zijn, maar we zijn eigenlijk pas net begonnen.’

victor van tol snappcar
Victor van Tol. Foto: Ed van Rijswijk

Met de investering van 8 miljoen euro kan SnappCar weer 1,5 tot 2 jaar vooruit, denkt oprichter Victor van Tol, die SnappCar in 2011 begon met Pascal Ontijd (die inmiddels is uitgestapt en een andere startup runt).

Een tijdje geleden kreeg SnappCar te maken met een flinke tegenvaller, toen Europcar uitstapte als aandeelhouder. De autoverhuurder nam in 2017 nog een belang van 20 procent in bij SnappCar, destijds als hoofdinvesteerder in een ronde van 10 miljoen euro. 

Lees ook: Zo vond Snappcar Europcar als investeerder

Europcar stapte uit vanwege “een interne strategische heroriëntatie”, zegt Van Tol, die de stap van de Fransen desgevraagd “jammer” zegt te vinden. “Ik kan daar verder niet zoveel over vertellen. We hadden de ambitie om mooie dingen te doen. Ik had ze graag langer aan boord gehouden.” Dankzij Europcar had SnappCar naast kapitaal ook toegang tot een vloot auto’s. Europcar is eigenaar van de Greenwheels-achtige diensten Ubeeqo en GoCar en E-Car.

Tango

Uitbater van tankstations Tango (190 tankstations) vult nu het gat van Europcar op als nieuwe hoofdinvesteerder. Ook bestaande aandeelhouders Autobinck Group en de Deense startup-studio Founders doen mee aan de nieuwe investeringsronde (de precieze verdeling blijft onder de pet). Tango biedt in andere landen ook huurauto’s aan.

De dochter van tankgigant Q8 claimt in Nederland 1 miljoen klanten. Het doel is om een derde daarvan binnen afzienbare tijd te bewegen om ook klant te worden van SnappCar. Klanten van Tango ontvangen vanaf deze week een aanbod van SnappCar om 4 maanden gratis gebruik te maken van ‘SnappCar Keyless’, een kastje in de auto waarmee huurders zelf een SnappCar-auto kunnen ontgrendelen en terugbrengen, zonder direct contact met de verhuurder te onderhouden. 

Exit Frankrijk

Met de exit van het Franse Europcar uit SnappCar is ook Frankijk als markt geen speerpunt meer voor het Nederlandse bedrijf. SnappCar richt zich voorlopig op groei in Nederland, Duitsland, Zweden en Denemarken. Wat ook meespeelt, zegt Van Tol, is dat de Franse markt gedomineerd wordt door concurrent Drivy, een autodeler die eerder dit jaar voor 300 miljoen dollar in handen kwam van het Amerikaanse Getaround. SnappCar enterde overigens Duitsland en Denemarken door overnames van respectievelijk Tamyca en MinbilDinbil.

Van Tol: “Dan kun je zeggen, we gaan we head-on de concurrentie aan met Drivy, maar dan moet je al je financiële middelen daarin steken. We hebben besloten ons te richten op landen waar we al een stevige positie hebben. In Zweden zijn we marktleider, maar ook in Nederland kunnen we ook nog fors groeien. Sommige mensen denken dat we hier al uitgegroeid zijn, maar we zijn eigenlijk pas net begonnen.”

Als rekenvoorbeeld: SnappCar biedt (verdeeld over vier landen) 80.000 auto’s aan, wat neerkomt op minder dan 1 procent van de acht miljoen auto’s in Nederland. “Het zal nooit 100 procent worden, maar de limiet is nog lang niet bereikt.”

De limiet is nog lang niet bereikt

Private lease

Een groeiend aantal SnappCar-auto’s – hoeveel wil Van Tol uit concurrentie-overwegingen niet delen – bestaat uit private lease-auto’s. Lijkt die markt in Nederland flink te groeien, in Zweden claimt private lease inmiddels al bijna de helft van alle nieuwe auto’s, weet Van Tol. “Er is een enorme verschuiving gaande van kopen naar lease. In Denemarken is deze markt nu ook al goed voor enkele tientallen procenten. Particulieren vragen zich af of ze wel een nieuwe auto nodig hebben.”

Die verschuiving naar private lease lijkt uitermate gunstig voor SnappCar. Kopers van een gloednieuwe auto zijn immers minder geneigd om die meteen te delen met anderen. Van Tol: “Maar mensen die private lease nemen, zien een auto vooral als een functioneel ding, een vervoermiddel met een stuur en vier wielen. Voor hen maakt het gemiddeld genomen minder uit of er iemand anders in rijdt, en ze zijn minder gehecht aan het type of merk auto.”

Drempels wegnemen

Om winstgevend en groot te kunnen worden, moet SnappCar zoveel mogelijk drempels (frictie) weg zien te nemen. Dit zijn twee belangrijke ingrepen om daar te komen:

1. Keyless

Tegelijk met de opmars van private lease-auto’s introduceerde SnappCar een keyless-systeem, een kastje waarmee huurders een auto voortaan zelf open kunnen doen om vervolgens weg te rijden. Ook bij het inleveren is aanbellen bij de verhuurder niet meer nodig, waardoor auto’s ineens 24 uur per dag beschikbaar zijn. Dankzij een in het keyless-kastje ingebouwde GPS-zender hoeft een bolide niet meer op precies dezelfde plek terug te worden gezet.

Het gevolg hiervan, zegt Van Tol, is dat SnappCar-auto’s met een keyless-kastje – kosten: 40 euro per maand – gemiddeld drie tot vier keer zo vaak worden verhuurd. In dat geval levert een auto met zo’n kastje aan boord verhuurders tot 350 euro per maand aan inkomsten op.

Met zulke verdiensten lijken de kosten voor een keyless-kastje te overzien. Om zoveel mogelijk SnappCar-gebruikers over te halen om ook zo’n kastje te laten installeren, biedt het bedrijf de installatie en de eerste 2 maanden gratis aan. Een gebruiker kan het kastje daarna weer kosteloos laten verwijderen, maar dat gebeurt volgens Van Tol in de praktijk praktisch nooit. “Het levert zoveel geld op dat vrijwel niemand dat kastje teruggeeft.”

Op de maandelijkse kosten van het kastje verdient SnappCar zelf niets, verzekert de ondernemer, want “daar zit ons verdienmodel niet”. “Ik verwacht wel dat de kosten zullen dalen, dat geldt voor al dit soort technologie. Bij duurdere auto’s zoals die van Tesla, BMW en Mercedes zit deze techniek al ingebouwd. Over een jaar of vijf hoef je het dus waarschijnlijk niet meer in te bouwen, en sluiten we je gewoon aan op de keyless-tech die al in je auto zit.” 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

2 . Niet meer tanken

Een andere drempel is het moeten tanken voordat je een auto inlevert. “Dat is geen probleem als je een dag of langer huurt”, zegt Van Tol. “Maar voor paar uur is dat best vervelend, en mensen vergeten het wel eens. Het is een inconvenience (ongemak, red.) die we liever uit het proces willen hebben.”

SnappCar, dat vooral groeikansen ziet bij gebruikers die auto’s juist voor dagelijkse, relatief korte ritten gebruiken, gaat nu naar een systeem op basis van betalen per gereden kilometer, inclusief brandstof. Voorwaarde is wederom het keyless-kastje, dat het aantal gereden kilometers bijhoudt. In het geval dat zij wel moeten tanken, krijgen gebruikers beschikking over een (virtuele) tankpas van Tango. “Maar voor het gros van de transacties halen we tanken uit het proces.”