Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pascal Ontijd haalt 750.000 euro op met Soulpicks; eerste Nederlandse AVG-boete uitgedeeld

Ondernemersnieuws: groeigeld uit Silicon Valley voor startup van Pascal Ontijd, FietsUniek bergafwaarts en HagaZiekenhuis is het eerste AVG-haasje.

1. Kapitaalinjectie van 750.000 euro (1,2 miljoen totaal) voor Soulpicks

Voormalig Snappcar-medeoprichter Pascal Ontijd heeft met zijn nieuwe startup Soulpicks 1,25 miljoen euro opgehaald uit Silicon Valley. “Een significant bedrag voor de vroege fase waarin ons bedrijf zich bevindt”, zegt Ontijd tegen Het Financieele Dagblad. “En er komt snel weer een volgende investeringsronde aan.” Michael Birch, één van de eerste investeerders in Pinterest, gaat een adviseursrol vervullen voor de vrijetijdsapp. “Dat is voor ons nog waardevoller dan het geld dat hij inbrengt.” Soulpicks is een review-platform met authentieke ervaringen dat orde moet scheppen in het oerwoud van vrijetijdsbestedingen.

Update 10:16 uur: van de 1,25 miljoen euro is een half milljoen al eerder gemeld. De nieuwe investeringsronde voor Soulpicks is dus 750.000 euro.

2. Lekke (en onplakbare) band voor FietsUniek

FietsUniek lijkt kopje onder te gaan, want aan moederbedrijf Fietsgroep uit Hillegom is onlangs surseance verleend. De online fietsenwinkel van Edwin de Jong moest uitgroeien tot de ‘Coolblue van de fietsen’, maar zo ver gaat het dus waarschijnlijk niet komen voor de voormalig Sprout 25 onder de 25-winnaar. FietsUniek werd in 2010 als webwinkel opgericht en vijf jaar later opende de eerste fysieke winkel, die twee jaar later weer plaats maakte voor een ‘experience center’ van 1.200 vierkante meter in Hillegom. Dat gaf onderdak aan het hoofdkantoor, een winkel en showroom en een testparcours. Onder Fietsgroep vallen ook webwinkels als Omafiets.nl, Juniorfiets.nl en Directfiets.nl.

3. Eerste Nederlandse AVG-boete voor HagaZiekenhuis

Primeur (maar geen leuke…)! Het HagaZiekenhuis heeft een boete van 460.000 euro gekregen vanwege onvoldoende interne beveiliging patiëntendossiers, dat meldt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De AP deed onderzoek nadat was gebleken dat medewerkers zonder toestemming in het medische dossier hadden gekeken van realityster Barbie (Samantha de Jong). Het is voor het eerst dat in Nederland een boete wordt gegeven voor schending van de nieuwe Europese privacywet. Voorzitter Aleid Wolfsen van de AP zegt dat zijn medewerkers schrokken van wat ze aantroffen bij het ziekenhuis in Den Haag. De interne beveiliging van patiëntendossiers was niet op orde.

4. Rechtszaak John de Mol vs. Facebook verder uitgesteld

John de Mol en Facebook stellen de mogelijke voortzetting van hun rechtszaak over nepreclames verder uit, meldt RTL Nieuws. Begin juni oordeelde de rechter dat de partijen twee weken kregen om onderling tot een akkoord te komen, maar die periode verlengen ze nu tot zes weken na vandaag vanwege de vakantieperiode. De Talpa-oprichter had een kort geding aangespannen tegen Facebook, waarin hij eiste dat het platform moest stoppen met het misleiden van consumenten door nepadvertenties voor bitcoin-producten. “Het stuit me tegen de borst dat mensen hun zuurverdiende geld kwijtraken aan deze oplichterij”, zei De Mol destijds.

5. Airbnb-rivaal (en nu ook unicorn) Sonder haalt 225 miljoen op

Amerika heeft er weer een unicorn bij: Sonder heeft in een financieringsronde 225 miljoen dollar opgehaald en werd daarbij gewaardeerd op meer dan een miljard dollar. De Airbnb-concurrent haalde het groeigeld op bij investeerders Valor Equity, Westcap, Nicolas Pritzker (via Tao Capital Partners), Fidelity, Atreides Capital, ARod Corp, Spark Capital en Greenoaks Capital. Het Californische platform, zo’n zeven jaar geleden opgericht door Francis Davidson, Lucas Pellan en Olivier Gareau, biedt ongeveer 8.500 locaties in twintig wereldwijde steden te huur aan. Vorig jaar voorspelde Forbes al dat Sonder een van de volgende unicorns kon zijn.

6. En dan dit: Sprout komt naar je toe deze zomer!

Meestal zetten we in deze dagelijkse nieuwsupdate andere bedrijven in de schijnwerpers. Maar vandaag promoten we gewoon schaamteloos ons eigen merk… Deze reclamespot draait de komende maand op een gigantisch scherm op Amsterdam Centraal! Daarom hebben we een zomer-win-actie: maak de leukste selfie met onze reclamespot, mail je foto naar redactie[at]sprout.nl en maak kans op een gratis editie van Hard gaan met de beste mensen!

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van woensdag 17 juli. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.