Prins was de eerste designer bij Uber toen hij daar in 2009 in San Francisco aan de slag ging. In 2010 stopte hij bij Uber en ging verder met zijn eigen bedrijf Moop, dat onder meer apps maakte voor ov-bedrijven en de Volkskrant en NRC.
Dat Prins in april van dit jaar weer contact zocht met Uber was eigenlijk bedoeld als opzetje om nieuw werk binnen te halen, vertelt hij. ‘Ik heb een mailtje gestuurd met de vraag ‘als jullie hulp nodig hebben, dan hebben we hier een fantastisch team zitten.’
De opdracht die Moop vervolgens deed voor een intern softwareproject voor medewerkers van Uber beviel de Amerikanen zo goed dat ze besloten om het team Moop dan maar in z’n geheel over te nemen. Het gaat derhalve om een (gedeeltelijke) ‘acquihire’, waarbij een deel het team van Moop is overgestapt naar naar Uber. Ook Philip Plotnikov, mede-oprichter van Moop, gaat mee naar het Amerikaanse bedrijf. De klanten en producten van Moop heeft Uber niet gekocht.
Behalve de banden die Prins nog had met zijn voormalige werkgever speelt ook mee dat Amsterdam ‘een talenthub’ is, zeker voor mobiele ontwikkelaars, zegt Prins. De kwaliteit ligt in Nederland volgens hem ‘significant hoger’ dan in omringende landen. ‘Er zit hier veel meer talent.’ Initiatieven om Amsterdam op de kaart te zetten als Appsterdam zijn volgens hem een van redenen dat Uber naar Amsterdam is gekomen.
Loondienst
Ondernemer Prins is nu dus weer in loondienst, maar dat was een bewuste keuze. ‘We hebben met Moop hele mooie dingen gemaakt. De opdrachten werden steeds groter. Maar op een gegeven moment ben je toe aan een nieuwe uitdaging. En dit was de mooiste uitdaging die ik kon bedenken. We zijn nu een maand aan de slag en het is nog mooier dan ik dacht.’ De opdrachten waar het team aan werkt zijn volgens Prins ‘heel groot en zullen heel veel impact hebben’. Dan gaat het bijvoorbeeld om de integratie van de app met andere diensten zoals Spotify.
‘Over de samenwerking met de Amerikanen had ik misschien wat vooroordelen, maar het zijn fantastische mensen. Ik heb in een paar weken in San Francisco ontzettend veel vrienden gemaakt.’
Het app-team wordt aangestuurd door de Canadees Conrad Whelan. Hij was de eerste ontwikkelaar van Uber en is vanuit San Francisco naar Amsterdam verhuisd. Dat gaat meestal andersom, beaamt Prins. ‘Ik heb al veel berichten gehad van Nederlandse ondernemers die me melden dat ze het mooi vinden dat mensen vanuit San Francisco naar Nederland komen.’ Maar het aantrekken van Amerikanen is geen doel op zichzelf. Uber wil vanuit de hele wereld ontwikkeltalent naar Amsterdam lokken. Uiteindelijk moet het app-team eind volgend jaar zijn uitgegroeid naar ongeveer 40 mensen.
Teams
De Amsterdamse app-afdeling, die overigens in hetzelfde gebouw zit als het internationale hoofdkantoor van Uber, is het eerste Uber-team buiten de VS. Maar intern werkt het Amerikaanse bedrijf al langer met interne ‘startups’, vertelt Prins. Zo zijn er ook teams die nadenken over experimenten met het afleveren van spullen met fietskoeriers en het bezorgen van lunches en katten.
In Amsterdam heeft Uber ondertussen nog wel meer aan zijn hoofd. De Inspectie Leefomgeving en Transport legde vier Uberpop-chauffeurs eerder dit jaar boetes op van ieder 1500 euro omdat zij de taxiwet overtreden als ‘snorders’. Minister Schultz besloot Uber vervolgens een dwangsom op te leggen die kan oplopen tot 100.000 euro. Maar die maatregel is opgeschort totdat het College van beroep voor het bedrijfsleven zich over de zaak heeft uitgesproken. Desondanks breidde Uber zijn dienst UberPop donderdag doodleuk uit naar Rotterdam en Den Haag.