Eerst even een rijtje cijfers: 97 procent van alle bedrijven uit de Fortune 500 zit op LinkedIn, 86 procent zit op Twitter en 84 procent heeft een Facebook-pagina. Toch merkt Quesenberry op: een duidelijk social media-strategie ontbreekt bij de meeste ondernemingen. Zo merkt hij in een artikel op Harvard Business Review op: “Social vormde een aanvulling op bestaande plannen – een andere uitlaatklep voor het leveren van de marketingboodschap.”
Ga niet slechts voor likes
Wat leveren al die likes en shares je bedrijf op?
Marketeers gaan nog vaak de fout in op social media-gebied, betoogt de professor. Volgens hem is een veelgemaakte fout dat social media-strategen gaan voor zoveel mogelijk likes, comments en shares op social media-posts. Maar, zo vraagt Quesenberry zich af: wat heb je hieraan? Tenzij er een duidelijk verkoopplan achter je social media-beleid zit, zul je niet snel geld verdienen aan al die likes.
Een andere veelgemaakte fout op social media is dat bedrijven op slechts de populairste platforms aanwezig willen zijn. Zonde, vindt de expert: “Succes wordt vaak geholpen door het hebben van een multichannel social media-strategie.” Dus: niet alleen Facebook en Twitter, maar ook Snapchat en een bedrijfsblog, om maar eens wat te noemen. Of Pinterest, want zo laat Quesenberry zien: 93 procent van de Pinterest-gebruikers plant een aankoop op het platform en 87 procent heeft een aankoop gedaan na het zien van een aantrekkelijk product. Dat zijn cijfers waar marketeers wat mee kunnen.
Denk na over je doelgroep
Ga alleen op Snapchat zitten als je je richt op jongeren
Toch waarschuwt Quesenberry ook: wanneer je als bedrijf niet nadenkt over je doelgroep, dreig je alsnog de mist in te gaan. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om op Snapchat te zitten als je geen jonge doelgroep hebt. Social media-platforms hebben allen een verschillende achterban.
Daarnaast moet je jezelf duidelijke doelen geven. Geen social media-doelen, zoals het bereiken van 100.000 volgers in een half jaar, maar business-doelen. Quesenberry geeft een voorbeeld van een goed doel: “Vergroot het bewustzijn van het merk met 20 procent voor mensen van 18-24 jaar binnen zes maanden”.
Wat je doelgroep leuk vindt
Als je dat voor jezelf helder hebt, komt het aan op het produceren van goede content: video’s, blogs en afbeeldingen. Wanneer vindt je doelgroep iets leuk? “Los een probleem op waarmee ze worden geconfronteerd, lever een bericht op tijd of laat een glimlach op hun gezicht horen”, adviseert Quesenberry.
Emotionele berichten doen het vaak het beste
Berichten met een emotioneel aspect doen het vaak beter dan platte sales-berichten en betalen voor posts levert je zelden het bereik op waar je op hoopt. Het draait allemaal om je content: is die indrukwekkend genoeg? Tot slot is het verstandig om je content aan te passen aan verschillende platforms, in plaats van dezelfde video op alle kanalen te posten.
Tot slot ook van belang: reageer op je volgers via social media. Bedrijven reageren gemiddeld genomen maar op één van de tien volgers, stelt Quesenberry. Veel te weinig, als het aan de professor ligt. Juist via social kun je immers communiceren naar je klant.
Foto boven: Kris Olin.