Zo’n 53 procent van de Amerikanen leent, huurt of krijgt spullen die ze voorheen nog kochten, en 83% zegt het prima te vinden om hun spullen te delen met anderen als dat makkelijk gefaciliteerd wordt. Zomaar wat cijfers die aangeven hoe mensen zijn gaan denken over het delen van hun eigendom. Het past helemaal in de trend van nu: sharing is duurzaam, sociaal en gecrowdsourced. “Mensen hechten steeds minder aan eigendom; spullen hoeven alleen nog beschikbaar te zijn. Veel nieuwe producten worden nu gemaakt voor een lange levensduur, niet alleen voor zolang als jij ze nodig hebt”, vertelt Loic Le Meur, founder van LeWeb, op het podium bij The Next Web in Amsterdam. “Het komt allemaal dankzij de recessie waar we in verkeren. Het gaat economisch niet goed, maar tegelijkertijd is er teveel waste, hebben we allemaal teveel spullen die we niet gebruiken en worden onze huizen groter.”
Lokaal, sociaal en mobiel
De oplossing komt in de vorm van een social local mobile revolution, aldus Le Meur. Een hele mond vol, maar simpelweg komt dat neer op spullen delen met mensen bij je in de buurt, vaak gefaciliteerd door een mobiele applicatie. Er is een vloedgolf aan internationale startups die volgens dat principe werken, zoals Liftshare (samen reizen), Cookening (vreemden kunnen aanschuiven bij jouw diner) en Wikihouse (architectonische ontwerpen delen). Ook in Nederland zijn startups met sharing-concepten in de weer, denk aan Peerby, Thuisafgehaald en Snappcar. “Mensen nemen het heft in eigen hand om oplossingen op te zetten voor de gebreken in een sector. Neem Lyft, waarmee je mensen met een auto kunt zoeken om jou een lift te geven. Als er geen taxi in de buurt is, zoek je via Lyft naar iemand die je wel kan rijden. En dan mag je gewoon voorin zitten en leer je iemand kennen die het leuk vindt om jou een lift te geven, dat is heel wat anders dan instappen bij de onbeschofte taxichauffeurs die we in veel landen kennen. Dat is ontwrichtend voor de taxi-industrie.”
Verdienen met delen
Denk niet dat je als ondernemer geen geld kunt verdienen aan consumenten die alleen nog spullen willen delen in plaats van kopen, stelt Le Meur, want typische sharing-bedrijven als Airbnb, Lending Club en Zipcar zijn miljoenenbedrijven. “Mensen vinden hebzucht slecht, maar dat iets geld kost vinden ze ok. Ze willen best betalen voor een sharing service.” Een festival als Burning Man in de VS toont zelfs aan dat je een dergelijk concept kunt opzetten zonder enig geld of marketingbudget. Het festival krijgt 50.000 man op de been om in de middle of nowhere samen iets op te zetten. Le Meur: “Ook dat past in de trend: mensen willen niet meer dingen die gepusht worden met een groot marketingbudget. Spullen moeten bruikbaar zijn, of een goed doel ondersteunen. No brand is the new brand.”
Trust is key
Het succes van sharing zit in vier factoren volgens Le Meur: het concept moet simpel, transparant en traceerbaar zijn, en er moet een community omheen gebouwd worden. “Met alleen het platform kom je er niet; je moet mensen zo ver krijgen om te participeren. Je hebt een kritische massa nodig die meedoet en je moet mensen het vertrouwen geven dat ze spullen kunnen uitlenen aan vreemden. Daarnaast moet het gaan om zaken met een prijskaartje dat hoog genoeg is om de moeite van het delen waard te zijn.”
We komen er niet meer omheen, aldus Le Meur, nu ook de grote namen aan de slag gaan met sharing. Neem Wal-Mart: als je daar een bestelling doet, en iemand bij je in de buurt heeft ook een bestelling gedaan, dan vraagt het bedrijf of je het ok vindt als je boodschappen daar worden afgeleverd. “Daar krijg je korting voor. Dat maakt de bezorging efficiënt voor Walmart, duurzaam voor het milieu en voordelig voor jou.”