Als eyes + more oprichter Eric Ezendam terugkijkt op de eerste jaren van zijn brillenbedrijf, vindt hij zichzelf wel een beetje naïef. “Met de start van eyes + more kwam er voor Ad en mij een jongensdroom uit, we gingen er vol voor en wilden de wereld veroveren met ons concept. Soms zijn we de realiteit daarbij een beetje uit het oog verloren.”
Zo groeide eyes + more tussen 2005 en 2008 zo hard – van drie naar 26 winkels – dat de omzet onder druk kwam te staan. “Er was onvoldoende tijd voor het opleiden van personeel en we konden het logistiek niet meer bolwerken. Onze organisatie en de processen waren niet hard genoeg met ons meegegroeid.”
Groeipijn
CHALLENGER 50
eyes + more is in november 2012 door Sprout uitgeroepen tot een van de 50 meest uitdagende bedrijven van Nederland.
Bekijk welke ondernemers het nog meer tot de Challenger lijst van Sprout hebben geschopt. De groeipijnen ontstonden na de opening van de twintigste winkel. “Zes nieuwe winkels in drie maanden tijd bleek te hoog gegrepen.” De ondernemers trapten op de rem en lasten een groeistop van ruim een jaar in. Zo konden ze de kwaliteit en interne processen verbeteren.
De pas op de plaats viel toevallig samen met de economische crisis van 2008 en het verzoek van de bank om de lening af te lossen. Ezendam en Mathijsen stelden een aflossingsplan op, en anderhalf jaar na de groeistop was eyes + more vrijwel schuldenvrij en in het bezit van een flinke cashflow. “De optiekwereld lag op z’n kont toen wij ons concept versneld verder uit gingen rollen. Een perfecte timing.”
Gebakken lucht
De uit de brillenwereld afkomstige ondernemers waren eyes + more in 2005 begonnen omdat ze de bril als accessoire neer wilden zetten. “Veel brildragers willen graag meerdere modellen hebben, maar vinden een bril te duur. Bij ons kost een complete bril slechts 95 euro.”
Andere opticiens adverteren volgens Ezendam met nog goedkopere brillen. Maar is de klant daar eenmaal binnen, dan blijken er nog allerlei kosten bij te komen. “Een duurder montuur, dunne glazen en een ontspiegeling. Uiteindelijk ben je meestal meer dan tweehonderd euro kwijt. Bij ons blijft het 95 euro.” Het wapperen met ingewikkelde technieken waar de consument niets van begrijpt, zorgt dat de hoge prijs wordt geaccepteerd. “Veel mensen vinden ogen iets engs en medisch, daarom geloven ze die gebakken lucht.”
De brillen van eyes + more zijn zo goedkoop omdat er weinig reclame voor wordt gemaakt, de monturen zijn groot ingekocht en de ondernemers nemen genoegen met minder marge. “95 procent van de consumenten vindt bij ons een passend model en wil de glazen die wij standaard verkopen. Wie echt iets heel bijzonders zoekt, kan beter naar een ander soort opticien gaan. Wij zien onszelf als de Hennis & Mauritz van de brillenwereld: mooi en stijlvol, maar betaalbaar.”
Kapitaalinjectie
Omdat Ezendam en Mathijsen in 2009 klaar waren voor een nieuwe groeisprint, gingen ze op zoek naar een extra kapitaalinjectie. Hun huisbankier vond de cijfers mooi, maar stelde onder invloed van de crisis opnieuw eisen aan een lening. Zo moesten de ondernemers privé garant staan. “Met name mijn vrouw was daar niet zo blij mee.”
Ze gingen op zoek naar alternatieve financieringsvormen en kwamen viavia in contact met Vendis Capital, een Belgische investeerder gespecialiseerd in retail. Vendis ondersteunde het groeiplan van eyes + more en kocht voor twaalf miljoen euro een meerderheid van de aandelen. De Brabantse ondernemers bleven wel zelf aan het roer staan.
De brillenketen heeft nu 39 eigen winkels in Nederland en 53 in Duitsland. “Daar hebben we ook zeventien franchisevestigingen. Over vijf jaar denken we totaal driehonderd winkels in Europa te hebben. Die naïeve jongensdroom die we bij de start van eyes + more hadden, lijkt dus toch uit te gaan komen.”