Het Nederlandse bedrijf voor HR-softwarebedrijf Impraise krijgt een giga-investering van wel 10,6 miljoen dollar (8,7 miljoen euro), maakte het bedrijf afgelopen week bekend. Het groeigeld is afkomstig van Keen Venture Partners en HenQ. Welk aandeel Impraise weggeeft aan beide partijen, wil het bedrijf niet zeggen.
Impraise levert een app waarmee managers snel feedback aan werknemers kunnen geven. Hoe wist Impraise zoveel miljoenen los te peuteren bij deze investeerders? Sprout vraagt het aan oprichter Bas Kohnke.
Kohnke kreeg al twee keer eerder een investering; zogeheten seed-kapitaal, een Amerikaanse term voor opstartfinanciering. Silicon Valley-angels en investeringspartij HenQ investeerder gezamenlijk 3 miljoen dollar in Impraise.
Bij Y Combinator leeft het idee van ‘pay it forward’
Kohnke begon zijn bedrijf in 2014 in San Francisco en heeft tegenwoordig kantoren in San Francisco, Amsterdam en Lissabon. In Silicon Valley deed hij mee aan het legendarische acceleratorprogramma Y Combinator, wat startups als Airbnb en Dropbox voortbracht. “Y Combinator biedt je een sterk netwerk”, zegt Kohnke. “De slimste mensen uit de industrie lopen er rond. Het idee van ‘pay it forward’ leeft er bovendien heel sterk. Als ik jou vandaag help, betekent dat niet automatisch dat ik daar direct iets voor terugkrijg. Wel betekent het dat iemand anders mij in de toekomst ook weer zal helpen.”
Hoe hebben jullie HenQ en Keen Venture Partners overtuigd zo’n groot bedrag te investeren?
“Wij helpen bedrijven om de productie van medewerkers te verhogen en innovatie te versnellen. We stimuleren continu feedback van medewerkers en helpen managers om effectievere coaches te zijn.”
Ceo’s moeten de beste talenten vinden om concurrerend te blijven
“Als je kijkt naar wat er in de markt gaande is, is het logisch om zulke grote investeringen te doen. De meeste organisaties hebben één keer per jaar een beoordelingsgesprek, wat vaak het enige feedbackmoment in het jaar is. Innovatie in markten gaat steeds sneller en markten worden globaler en communicatiever. Ceo’s moeten zich snel ontwikkelen in organisaties en de beste talenten vinden en behouden om concurrerend te zijn. De gemiddelde gebruiker van Impraise krijgt 4 maanden eerder inzicht in feedback dan voorheen. Als ik jou vandaag feedback geef over hoe je betere prestaties kan geven, kun je jezelf veel beter en sneller ontwikkelen.”
Kohnke vertelt dat de omzet van zijn bedrijf sinds begin 2017 meer dan verdrievoudigd is. Hoeveel zijn omzet precies is en of hij winst maakt, wil hij niet vertellen. “Er is veel potentieel in de markt. Iedere organisatie met meer dan 50 medewerkers kan een klant worden.”
Impraise werkt momenteel met een bezetting van 64 werknemers (64 fte). Kohnke vertelt dat dit aantal door de investering zal worden verhoogd. Hoeveel werknemers er uiteindelijk bijkomen, durft hij nog niet te zeggen. “We hebben in ieder geval mensen nodig voor sales, product en ons customer success-team.”
Wat gaan jullie verder met het groeigeld doen?
“We breiden uit binnen onze markten Noord-Amerika en Noord-Europa. Daarnaast willen we het product verder ontwikkelen en werken aan de persoonlijke ontwikkeling van werknemers. Het kapitaal zal evenredig worden verdeeld over die drie segmenten.”
Wat is jullie unique selling point?
Traditionele partijen bieden systemen die niemand gebruikt
“We doen drie dingen anders dan traditionele partijen. Zij werken met een HR-systeem dat is ontworpen voor de HR-afdeling en niet voor managers en medewerkers. Zo’n HR-afdeling koopt vervolgens zo’n systeem en implementeert het, waarna niemand op de werkvloer het gebruikt. Ook zijn we mobile focused</em>; je kunt alles direct op je mobiel zien, maar ook op je laptop. Tot slot zijn we meer dan technologie. Omdat we honderden klanten hebben, proberen we ze kennis en ervaring te laten delen.”
Waarom zou je je als organisatie niet gewoon beperken tot het eindejaarsgesprek?
“Omdat je wilt dat jouw innovatie sneller gaat dan die van concurrenten. Dit kan alleen als mensen zo goed mogelijk presteren en zich zo goed mogelijk ontwikkelen. Door ons product weten managers en medewerkers meteen welke feedback er is en wat beter kan. Als je tot het einde van het jaar moet wachten, loop je daardoor achter.”
Jullie hebben als jonge startup Bynder, WeTransfer en Skyscanner als klant. Hoe speel je zoiets voor elkaar?
“Veel executives hadden al vroeg door dat in mensen investeren direct resulteert in een betere performance van je organisatie. Wij komen in contact met dit soort partijen via evenementen die we organiseren. Ook schrijven we blogs over HR en komen partijen door mond-tot-mond-reclame bij ons.”