‘Je moet je blijven aanpassen en kijken hoe je waarde kan blijven toevoegen. Klamp je niet vast aan een concept’, aldus Van der Pijl. ‘Meestal wordt je verliefd op 1 concept. Maar als de klant niet bereid is te betalen, dan werkt het dus niet.’
Daarom ontwikkelt hij voor bedrijven altijd minimaal 3 modellen. Nieuwe plannen voor startups en spin-outs worden daarbij getest aan de hand van aannames. Die worden direct onderzocht door zoveel mogelijk potentiële klanten te spreken. Zo hielp Van der Pijl ooit een bedrijf dat een app wilde ontwikkelen voor loodgieters. ‘Al snel kwamen we erachter dat de helft van de loodgieters geen smartphone heeft.’
Kijk voor meer interviews met ondernemers op Sprout TV
Veel ondernemers vinden visie lastig en praten er niet over, maar het is wel belangrijk voor je onderneming, zegt Van der Pijl. Daarom adviseert hij om doelen visueel te maken. ‘Zo concreet als een gouden medaille voor sporters. We hebben geen tijd meer voor ellenlange plannen.’
Winnende businessmodellen zijn volgens Van der Pijl die modellen waar duidelijk te zien is wie nu eigenlijk de klant is. ‘Zoals de melkboer vroeger, die kende het hele dorp.’
In samenwerking met 7 Ditches TV