Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gilad Lotan (BuzzFeed): ‘Wij willen mensen uit hun bubbel halen’

Is kunstmatige intelligentie een zegen of een vloek voor mediabedrijven? Data-tovernaar Gilad Lotan van BuzzFeed praat erover op het Amsterdamse techfestival TNW Conference. ‘Media moeten hun verantwoordelijkheid nemen.’

Dat de digitale wereld van vandaag niet over rozen gaat, blijkt keer op keer. Neem het nepnieuwsschandaal rondom Cambridge Analytica en Facebook, Poetin’s vermeende hackersdepartement en de bubbelcultuur van de sociale media. Hoe opereer je als mediabedrijf ten tijde van massale nepnieuwsverspreiding? Gilad Lotan, hoofd datascience van de Amerikaanse nieuwswebsite BuzzFeed poogt op TNW Conference een antwoord op die vraag te formuleren.

Hillary Clinton

Dát er wat mis is, dat onderkent Lotan als geen ander. Hij laat screenshots van sociale media zien over Hillary Clinton. Op de afbeeldingen en video’s worden valse claims gedaan over de gezondheid van de politica, die het in 2016 als presidentskandidaat aflegde tegen Donald Trump.

Op YouTube kun je nog steeds allerlei video’s over de – onbewezen – slechte staat van haar gezondheid zien. Een probleem, volgens Lotan: doordat dit soort platforms met kunstmatige intelligentie werken, worden video’s over populaire onderwerpen steevast prominent weergegeven – ongeacht of de inhoud van de video’s correct is of niet. Technologie en de markt winnen het dus van de rede.

Hoger bereik

Toch, bij het private online nieuws-bedrijf BuzzFeed zetten ze de digitale snufjes van vandaag óók in om een hoger bereik te genereren. Zo test de redactie berichten op een A/B-methode, met bijvoorbeeld een korte of juist lange intro, om te ontdekken welke optie het meeste wordt aangeklikt.

Door middel van het brengen van opmerkelijke nieuwsfeitjes weet BuzzFeed tevens de clicks binnen te slepen. Lotan laat nog meer engagement-gekkigheid zien: een BuzzFeed-cupcake, die op Instagram levensadvies geeft aan 2,2 miljoen volgers en een e-sporter die voor het bedrijf Sims speelt met als doel honderd digitale baby’s te maken.

Fake news

Heel leuk en aardig voor BuzzFeeds businessmodel, maar de oorlog tegen fake news win je er niet mee. Dat weet ook Lotan. In het tweede deel van zijn presentatie vertelt hij daarom wat zijn bedrijf doet om de mens van de computer te laten winnen. Zo verzamelt BuzzFeed geen locatiedata, terwijl het wél geld zou kunnen opleveren. De consequenties die het verzamelen van locatiedata voor de toekomst heeft, wil Lotan eerst helder voor ogen krijgen.

“Ook bedenken we bij ieder nieuw product wat het ergste is wat iemand met deze data zou kunnen doen”, vertelt Lotan. “Hier richten we ons werkproces op in.” Om nepnieuws te bestrijden, zo vertelt de BuzzFeed-man, produceert de onderzoeksdivisie van de redactie continu verhalen over de vraag of bepaald nieuws ‘real or fake’ is.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Uit je bubble

Als ze op Facebook zien dat een gebruiker met een merkwaardig profiel 71 comments op een post doet, om deze op te krikken in de algoritmen, maken ze er bij BuzzFeed een melding van. Tot slot, en dat is misschien nog wel het aardigst, produceren ze bij BuzzFeed op Facebook de show Outside Your Bubble, waar een verscheidenheid aan meningen over één onderwerp de revue passeert. “Zo hopen we ons publiek uit hun eigen bubbel te krijgen.”

Of kunstmatige intelligentie uiteindelijk de redder of vernieler van de journalistiek blijkt? Daar is Lotan nog niet uit. “Wel geloof ik sterk in het feit dat media deze technieken moeten gebruiken, en dat we onze verantwoordelijkheid moeten nemen.”

TNW