Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Exit-strategie 5: Wat is uw bedrijf waard?

Het begrip waarde kent meerdere betekenissen. Waarde kan veelal in een geldbedrag worden uitgedrukt, maar kan ook alleen een persoonlijke betekenis hebben (emotionele waarde). Ook als waarde in geld kan worden uitgedrukt, blijft waarde altijd iets persoonlijks.

Door verschillende verwachtingen en mogelijkheden heeft het zelfde bedrijf voor de ene persoon namelijk meer waarde dan voor de ander. We noemen dit subjectief (van de persoon afhankelijk), hetgeen niets te maken heeft met het niet nauwkeurig kunnen bepalen van de waarde van de onderneming!

Wat bepaalt de waarde?Als je ergens geld in investeert wil je daar later meer geld voor terugkrijgen. Met een onderneming is dit niet anders. Voor een directeur-grootaandeelhouder (DGA) bestaat deze vergoeding bijvoorbeeld uit dividend en de opbrengst van de onderneming bij verkoop.

Beïnvloeden van de waardeStel, u wilt uw bedrijf verkopen. Hoe kunt u dan de waarde beïnvloeden? Belangrijk is om te kijken waardoor opbrengsten in uw onderneming worden bepaald. Hoe zeker is uw omzet? Heeft u langlopende contracten of abonnementen? Hoe sterk is de relatie met uw klanten? Dit soort zaken is van grote invloed op een constante stroom opbrengsten en dus van invloed op de waarde van uw onderneming. Deze zaken zijn ook wel degelijk te beïnvloeden, mits u er op tijd mee begint.

Conjuncturele ontwikkelingenOok van groot belang is de conjuncturele ontwikkeling van de markt waarin u actief bent. Bijv. groeit of krimpt uw afzetmarkt? Hoe lang zet dit zich door en in welk tempo? Hoe doet uw bedrijf het ten opzichte van andere bedrijven in dezelfde markt? Vragen die voor u of uw opvolger van groot belang zijn en mede bepalend zijn voor de waarde van uw onderneming.

PersoneelDaarnaast spelen natuurlijk ook vele andere aspecten een rol, zoals de kwaliteit en loyaliteit van uw personeel, de (on)afhankelijkheid van de onderneming van u als directeur, naamsbekendheid en imago van uw onderneming, etc.

WaarderingsmethodenDe waarderingsmethoden zijn grofweg in twee hoofdgroepen onder te verdelen, namelijk economische en boekhoudkundige waarderingsmethoden. Beiden bepalen de waarde van de onderneming uitgedrukt in een geldbedragDe economische waarderingsmethode is volledig gebaseerd op hetgeen uw onderneming aan rendement in de toekomst oplevert. De meest bekende economische waarderingsmethode is de Discounted Cashflow (DCF). Er worden eerst prognoses van de onderneming opgesteld en alle toekomstige geldstromen worden vervolgens teruggerekend (contant gemaakt) naar het moment van waarderen. Hierbij speelt geen rol wat er nu op de balans staat aan gebouwen, machines, etc., noch hoe hoog het resultaat in de afgelopen jaren was. Bepalend is namelijk hoeveel geld (naar verwachting) op welk moment door de onderneming verdiend gaat worden en wat de vergoeding is die de vermogenverschaffers moeten krijgen afhankelijk van het risico dat zij lopen. Dus ook als u wat minder goede jaren achter de rug heeft wordt met deze methoden de juiste waarde van uw bedrijf berekend op basis van (reële) toekomstverwachtingen.

Waarde is niet gelijk aan prijsDé waarde bestaat niet en dus zullen koper en verkoper beiden een andere waarde toekennen aan hetzelfde bedrijf. Daarnaast zijn waarde en prijs verschillende zaken. Bepalend is hoe graag iemand wil (ver)kopen. Hoeveel tijd hij of zij heeft en hoeveel de koper kan lenen en dus maximaal kan betalen.

Liever geen emotiesEen belangrijk aspect dat nogal eens wordt onderschat is de onderhandelingsvaardigheid (macht) die partijen hebben. Deze kan in sterke mate worden ondermijnd door zelf de onderhandelingen over koop of verkoop van de onderneming te voeren. Emotie en ratio moeten absoluut beiden hun plaats in het onderhandelingsproces krijgen. Het is tenslotte een spel van geven en nemen. Voorkom echter dat emotie en ratio door elkaar heen gaan lopen. Menig overname is hier op stuk gelopen en menig overnameprijs hierdoor bepaald.

SamenvattendDe onderwerpen die bij een exit-strategie aan de orde komen zijn complex en ingewikkeld. De betreffende vragen kunnen het beste in gezamenlijk overleg met u door een onafhankelijk persoon worden beantwoord. Bij voorkeur door een professional op het gebied van bedrijfsoverdrachten. Hij zal u adviseren over de te voeren strategie en helpt u bij het behalen van de beste transactie.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ruud Cornelissen (Robbins & Chivers)

In het kader van exit-strategie zijn de volgende onderwerpen reeds aan de orde geweest: