Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De olympische droom van Roel Beentjes

Roel Beentjes wil zijn vernieuwende consultancybureau laten groeien naar 70 medewerkers en tien miljoen omzet. Samen met de Nederlandse waterpolomannen mikt hij op 2020, het jaar van de Olympische Spelen.

Om meer ruimte te maken voor zijn eigen ontwikkeling, richtte Roel Beentjes in 2010 consultancybureau Been mc op. Het doel voor 2020: zeventig man personeel en tien miljoen omzet. Om dat doel tastbaar te maken, verbond Beentjes zich met zijn bureau als hoofdsponsor aan de Nederlandse waterpolomannen.

Want ook zij hebben een ambitieus doel voor 2020: de Olympische Spelen in Tokio bereiken. Als het beide teams lukt gaan alle medewerkers van Been mc naar Japan om het waterpoloteam aan te moedigen.

Eind augustus werden de Nederlandse waterpolomannen door deze foto een hype in Taiwan. Eenmaal terug in Nederland wilde de Nederlandse pers er alles over weten. En dus gaf het waterpoloteam in de studio van RTL Late Night aan Humberto Tan tekst een uitleg bij de taferelen. Op de borstkast van de mannen: het logo van consultancybureau Been mc.

Oprichter Roel Beentjes (40): “Toen ik tegen vrienden vertelde dat ik ging investeren in de Nederlandse waterpolomannen, verklaarden ze me voor gek. ‘Het komt nooit op televisie en de sport is helemaal niet populair in Nederland,’ zeiden ze. Maar ik wist vanaf moment één dat dit een goede zet was. En daarmee doel ik niet op onze airtime tijdens RTL Late Night. Het waterpoloteam past bij wie wij zijn.” 

Een tastbare droom

Beentjes liep bondscoach Robin van Galen twee jaar geleden per toeval tegen het lijf. De twee raakten in gesprek en het klikte. Beentjes: “De ambitieuze doelen, de teamgeest, het ondernemende karakter, de persoonlijke ontwikkeling van individuen: de Nederlandse waterpolomannen en wij hebben veel meer met elkaar gemeen dan je op voorhand zou denken. Ik heb nog een keer met Robin afgesproken en vrij snel daarna de knoop doorgehakt.” 

Wat je onthoudt zijn de stappen die je hebt gezet en de verhalen die je onderweg hebt gemaakt

Been mc is reispartner van de ploeg, zoals dat zo mooi heet. Het consultancybureau (35 medewerkers en klanten als Schiphol Group, Philips, ANWB en FrieslandCampina) sponsort de ploeg in aanloop naar de Olympische Spelen van 2020. Parallel aan de route van het waterpoloteam, loopt de route die Been mc voor zichzelf voor ogen heeft. In 2020 wil het consultancybureau zijn gegroeid tot zeventig consultants en tien miljoen euro omzet.

Beentjes: “We zijn op de helft en hebben nog een lange weg te gaan. Het is een ambitieus doel. Net zoals de waterpolomannen – momenteel twintigste op de wereldranglijst – een ambitieus doel hebben. Door ons te verbinden aan de olympische waterpolodroom, wordt onze eigen droom tastbaar. Het is prachtig om die route samen te bewandelen.” 

Persoonlijke ontwikkeling

“Of de doelen uiteindelijk wel of niet worden gehaald, maakt niet eens zo gek veel uit. Dat meen ik echt. Medailles verdwijnen uiteindelijk in een la. En of wij ons doel halen zal blijken uit cijfers op papier. Wat je onthoudt zijn de stappen die je hebt gezet en de verhalen die je onderweg hebt gemaakt.”

“De mens is een kuddedier; we willen ergens onderdeel van zijn. En juist dat voelen we nu heel erg. Samen met klanten bezoeken we wedstrijden van het waterpoloteam. En voormalig kampioenen als Minke Booij en Maarten van der Weijden komen bij ons vertellen over topsport en persoonlijke ontwikkeling, één van onze speerpunten. Het is allemaal mogelijk dankzij het netwerk waar we middenin zitten. We hebben met Hinkelien Schreuder sinds vorig jaar zelfs een oud Olympisch kampioen in onze eigen gelederen.”

Ik ken genoeg voorbeelden van partners die nooit meer een fatsoenlijke prijs krijgen voor hun aandelen, terwijl ze daar wel ooit een vette lening voor af hebben gesloten

Het begin

Terug naar begin 2010. Als consultant bij Magnus en later bij Mieloo & Alexander vindt Beentjes op twee vlakken onvoldoende wat hij zoekt: persoonlijke ontwikkeling en de menselijke maat in zijn werk. Daarop besluit hij om het avontuur aan te gaan en een eigen bureau te starten.

“Ik had wel plezier in mijn werk, maar tegelijkertijd had ik moeite met de blauwe, strakke methodische wereld. Ik miste de menselijke maat. Bovendien zijn de stappen die je bij consultancybureaus kunt zetten erg afgebakend.”

Vooral het partnermodel stuitte hem tegen de borst. “Mezelf inkopen en partner worden was de manier om verder te komen in het bedrijf waar ik werkte. Ik zag dat niet zitten. Ik ken genoeg voorbeelden van partners die nooit meer een fatsoenlijke prijs krijgen voor hun aandelen, terwijl ze daar wel ooit een vette lening voor af hebben gesloten. Ik wist: er is ruimte voor een ander soort bureau, qua structuur en qua inhoud.”

De coörporatie als business model

Bij Been mc introduceerde Beentjes de coörporatie. Medewerkers die laten zien dat zij klanten kunnen binden, bedienen en behouden, kunnen toetreden tot de coörporatie door werkkapitaal in te brengen. Vanaf dat moment delen zij mee in de winst. Uittreden kan na afloop van iedere termijn (steeds vijf jaar). Op dat moment krijgt het coörporatie-lid zijn of haar ingebrachte werkkapitaal weer terug. 

Met de coörporatie heb ik ruimte gecreëerd voor mezelf: een heerlijk, vrij gevoel

Beentjes: “Ik sprak niet zo lang geleden een partner van een groot, succesvol consultancybureau. Een mooi merk, mooie klanten, alles goed voor elkaar, maar toch droop de negativiteit van hem af. Hij zat vast in zijn eigen bedrijf en kon never nooit van zijn mooie aandelenpakketje afkomen. Er was niemand die het van hem wilde kopen. Daar zat hij dan. Op dat moment wordt succes een last. Dat wil ik niet. Met de coörporatie heb ik ruimte gecreëerd voor mezelf: een heerlijk, vrij gevoel.” 

Spelen in Paradiso

In 2020 loopt het termijn van Beentjes als lid van de coörporatie af. Niet geheel toevallig is dat ook het jaar waarin de Olympische spelen plaatsvinden en waarin Been mc haar doelen (70 medewerkers en 10 miljoen omzet) wil behalen. Zoals Beentjes er nu over denkt, stapt hij er tegen die tijd uit – al dan niet tijdelijk.

“Het is geen kwestie van een exit maken, maar gewoon het werkkapitaal meenemen dat ik er ooit in heb gestopt. De overige coörporatie leden zetten het bedrijf voort. Simpel. Misschien had ik er financieel meer uit kunnen halen met een partnermodel, maar de vrijheid is me veel meer waard.”

Amerika

Zijn voorlopige plan: met zijn vrouw en kinderen naar Amerika. Beentjes: “De kinderen mogen een jaar naar highschool en ik wil graag samen met het gezin het leven in Amerika ervaren. Als we terugkomen, weeg ik de opties af. Terugkeren bij Been mc is een optie, maar iets anders kan ook. 2020 gebruik ik om te bepalen of hetgeen ik nu doe nog steeds het juiste is. Ik wil niet in de comfortzone blijven.”

“Toen ik in 2012 het jaarprogramma van GoFastForward volgde, vroeg coach Rutger Prent aan mij: ‘Waar droom je van?’ Ik zei: ‘Een optreden in Paradiso.’ Die band, waarin ik drum, staat al een paar jaar op een laag pitje, maar ik zou het graag weer oppakken als die ruimte er is. De droom staat nog steeds fier overeind.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Beentjes tot slot: “Mijn verhaal gaat uiteindelijk over ontwikkeling. Ontwikkeling is de reden dat ik met Been mc ben begonnen. Ontwikkeling is de reden waarom we een samenwerking zijn aangegaan met het Nederlandse waterpoloteam. Ik ben actief bezig met de ontwikkeling van medewerkers van Been mc. En ontwikkeling is ook de reden waarom ik in 2020 voorlopig uit Been mc stap. Maar eerst Tokio.”

Dit interview is onderdeel van de serie Growth Talks, waarin onze partner GoFastForward in gesprek gaat met groeiondernemers over obstakels, best practices, uitdagingen en versnellers voor bedrijfsgroei.