Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Grenzelooswerk breidt uit naar Frankrijk, mikt op hogere jaaromzet en winst

Coronacrisis of niet, de Leeuwarder arbeidsbemiddelaar Grenzelooswerk breidt uit naar Frankrijk. Multinationals hebben een tekort aan Franstalig personeel en Grenzelooswerk wil met een Franse tak klappen elders opvangen. ‘Veel bestaande projecten liggen stil.’

Eigenlijk had ondernemer Casper Lemmen het al begin dit jaar willen doen, maar door de coronacrisis heeft hij de uitbreiding van zijn vacatureplatform Grenzelooswerk naar Frankrijk met een half jaar moeten uitstellen. Nu is het dan eindelijk zover voor de ondernemer. Sinds een kleine drie weken is de Leeuwarder startup de Franse markt opgegaan, onder de internationaal georiënteerde naam ‘Yobbers’.

Grenzelooswerk koppelt veelal jongere werkzoekenden aan tijdelijke opdrachtgevers in het buitenland. Werkzoekenden krijgen zo een buitenlandervaring en een multinational krijgt zijn arbeidsposities ingevuld, is het idee. Eerder gingen Lemmen en zijn zakenpartners Rémon Wobbema en Gijs Kingma al de Duitse markt op en openden ze een kantoor in het Spaanse Valencia. De startup heeft vooralsnog geen plannen voor het openen van een fysieke Franse dependence.

Franse markt

Lemmen stelt tegen Sprout al zo’n tweehonderd Franse sollicitaties binnen te hebben. De eerste vier Fransen zouden al zelfs al via het platform zijn uitgezonden. Veelal komen zij te werk in Lissabon, vertelt Lemmen, waar bedrijven als Netflix en Google onder meer hun Franstalige klantenservice en verkoopafdeling hebben gehuisvest. Grenzelooswerk heeft bovendien meerdere nieuwe opdrachtgevers voor de Franse markt aangesloten. Welke, dat mag Lemmen wegens contractuele verplichtingen nog niet zeggen.

Grenzelooswerk ondervindt nauwelijks concurrentie op de Franse markt, stelt Lemmen. Toch is er bij zijn opdrachtgevers wel degelijk vraag naar Franstalig personeel. Zo zoekt één van Lemmens klanten nog voor het einde van dit jaar tweehonderd Franstalige werknemers. Voor het continueren van de omzet van Grenzelooswerk is het lanceren van de Franse tak broodnodig, zo blijkt uit Lemmens woorden.

‘Voor onze Nederlandse tak zijn nu heel veel posities ingevuld voor het einde van het jaar’, zegt Lemmen. ‘Veel bestaande projecten liggen dit jaar bovendien vrijwel stil. Expedia zoekt doorgaans in het najaar wel veertig mensen per maand voor de klachtenafhandeling van zomervakanties. Dit jaar hebben ze nauwelijks mensen nodig, omdat er veel minder vakanties zijn geboekt. Doordat wij nu de Franse markt opgaan, creëren we spreiding.’

Wie via Grenzelooswerk in het buitenland komt te werken, kan er vanwege de coronapandemie niet altijd op kantoor aan de slag. In het buitenland werken en dan niet eens naar kantoor kunnen, het zal niet iedereen trekken. Liefhebbers van een workation wél, denkt Lemmen: ‘Stel dat je naar Portugal wil, dan hoef je niet meer in de grote stad te werken. Als je bijvoorbeeld van surfen houdt kun je naar de Algarve gaan, om via je laptop wat bij te verdienen.’ Volgend jaar zal dit nog wel zo blijven en deels zal dit zelfs het toekomstplaatje in de branche zijn, denkt Lemmen.

Boven verwachting

Grenzelooswerk werd in maart dit jaar hard getroffen door de coronacrisis. Doordat de grenzen in verscheidene landen sloten, raakte de startup wel 95 procent van zijn omzet kwijt. Drie maanden lang hield deze misère voor de startup aan en de eerste ronde van de NOW-steun hielp de Leeuwarders erdoorheen. De afgelopen drie maanden draaide het bedrijf echter weer ‘heel sterk’, laat Lemmen weten. ‘We draaiden boven verwachting, vergelijkbaar met de prognose die we voor corona hadden.’

Al met al verwacht Lemmen nu dat de voormalige 25 onder de 25-winnaar (2018) dit jaar uit zal komen op een omzet van 1,6- tot 1,7 miljoen euro, hoger dan de 1,5 miljoen euro die zijn bedrijf afgelopen jaar boekte. Eerder ging Lemmen nog uit van een verlies voor 2020, maar door onder meer het starten van de Franse activiteiten ziet hij nu mogelijkheden om 2020 met een ‘kleine winst’ af te sluiten. Voor 2021 mikt Lemmen op een omzet van 4 miljoen euro.

Tweede golf

Nu is Lemmen ook niet naïef: ook hij realiseert zich maar al te best dat een tweede golf van het coronavirus nog steeds roet in het eten kan gooien van zijn groeiplannen. ‘De angst neemt nu weer overal ter wereld toe’, beaamt hij. ‘Wij hebben echter geleerd hoe we daarmee om moeten gaan. We kunnen onze mensen nu goede begeleiding bieden om toch te beginnen aan een buitenlands avontuur.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Grenzelooswerk zette eerder dit jaar al een systeem op voor thuiswerken, zodat uitgezonden werknemers door kunnen blijven werken als ze besluiten tijdelijk naar Nederland terug te willen keren vanwege mondiale lockdowns. Ook zette het bedrijf stappen richting een coronaproof businessmodel, waarbij opdrachtgevers niet eenmalig bij de plaatsing van een werknemer een fee aan Grenzelooswerk betalen, maar op maandelijkse basis. Dit model is nog niet geïmplementeerd.

Mochten er internationaal weer lockdowns aankomen, dan voorziet Lemmen voorlopig weinig problemen voor zijn bedrijf. ‘Bij code rood mogen er bijvoorbeeld geen toeristen meer binnenkomen in een land, maar het werkverkeer mag gewoon door blijven gaan. Het wordt wel iets ingewikkelder, omdat je als werknemer bepaalde testen moet laten afnemen die aan de juiste eisen voldoen. Wij proberen onze mensen vroegtijdig in te lichten, zodat ze weten wat ze te kunnen verwachten.’