Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Geef je klanten een vip-behandeling’

Stap in het vliegtuig en geef potentiële klanten een vip-behandeling. Dat is een van de groeitips van Gerrit Brouwer, mede-oprichter van Appical. Zijn dienst, waarmee grote bedrijven hun personeel inwerken en begeleiden, waagt de sprong naar Azië en verruilde zijn iPad-app voor een online model.

De groei lijkt er aardig in te zitten bij Appical: met inmiddels meer dan 40.000 actieve gebruikers en 75 grote bedrijven als klant bedraagt de omzet voor het eerst sinds de oprichting van het bedrijf boven de 1 miljoen euro. Volgens Brouwer verdubbelt het aantal gebruikers en de omzet elk kwartaal.

Onder de klanten zitten inmiddels bedrijven als KLM, Van Lanschot en KPN, terwijl in het buitenland onder meer Bosch, Cisco en luchtvaartmaatschappij Etihad zijn gestrikt. Allemaal werken ze hun nieuwe medewerkers in met de informatie en testjes die ze via Appical presenteren.

Cadeautje

Om bij dat soort forse enterprise-klanten binnen te komen is best lastig, erkent Brouwer. Maar hij kent het klappen van de zweep inmiddels. ‘We hebben ze met name binnen weten te halen door een vip-treatment te geven aan de contactpersonen daar. We zorgen dat we alles weten van die bedrijven, en dat als we ze spreken al een op de klant afgestemde app-omgeving klaar hebben staan.’ 

We zorgen dat we alles weten van die bedrijven

Wat ook hielp, waren de enthousiaste mensen die Appical vorig jaar tijdens de conferentie HR Tech tegen het lijf liep. ‘Als je de opvolging goed doet en je bent bereid om in het vliegtuig te stappen, vergroot je de kans op succes. Je moet ernaartoe en je goed verdiepen in de cultuur, en bijvoorbeeld een cadeautje meenemen.’ Oftewel: pas op voor een hit and run-salesstrategie. ‘Soms zit je een half jaar met een klant, en dan pas valt de deal.’

SaaS

Appical heeft ondertussen besloten om zijn iPad-app in te ruilen voor een SaaS(Software as a Service)-model. De iPad-app bleek te bewerkelijk en daardoor lastig op te schalen. Ook bleek het lastig om de app bij wat grotere klanten in te zetten voor andere doeleinden dan voor het inwerken van nieuwe collega’s. ‘Met name aan de achterkant van ons systeem groeide het aantal zaken die door ons als team moesten worden aangepast. Als je iedere week grote enterprise aansluit, zit je als snel vol.’

Met alle geleerde lessen in het achterhoofd werd de iPad-app vervangen door een online model, waarmee Appical drie zaken verbetert. Behalve dat het SaaS-model minder bewerkelijk is om toe te snijden op sepcifieke behoeften, werkt het qua indirecte verkoop makkelijker. Tot slot is Appical volgens Brouwer nu beter in staat om de hele ‘reis‘ die een medewerker maakt, van het tekenen van een contract tot het verlaten van een bedrijf (offboarding), te kunnen integreren. 

Oftewel: er zijn nu meerdere toepassingen voor verschillende doelgroepen. De iPad-app was volgens Brouwer meer een ‘generieke wasstraat’ om mensen Vodafone-rood of KPN-groen te spuiten. Nu worden bijvoorbeeld ook medewerkers van KLM bijgeschoold op het gebied van veiligheid en medewerkers van de AFM over compliance.

Azië

In april opent Appical kantoren in Kopenhagen en Singapore. De Deense hoofdstad sluit qua cultuur goed aan bij de Nederland, zegt Brouwer. Daarnaast is Kopenhagen een van de hubs voor de offshore-industrie, met veel potentiële klanten zoals containergigant Maersk.

In Singapore was de belangrijkste trigger een hele andere: het personeelsverloop in de stadstaat is gierend hoog; soms verlaat wel 60 procent van de nieuwe werknemers een bedrijf binnen een jaar na de eerste werkdag. De lokale overheid heeft daarom besloten om technologie die zorgt voor het beter vasthouden en begeleiden van mensen met 50 procent te subsidiëren. Een kans die Appical nu met beide handen wil aangrijpen.

Brouwer zit nu onder meer aan tafel met grootste waterbedrijf van Singapore en oriënteert zich daarnaast op omringende landen als Maleisië en Indonesië. ‘We praten ook met Malaysian Airlines, die momenteel in een forse reorganisatie zitten.’

In de wedstrijd

De truc om verloop in te dammen is volgens Brouwer om medewerkers voor de start van een nieuwe positie te betrekken bij hun nieuwe organisatie. Appical laat bedrijven peilen hoe hun medewerkers ‘in de wedstrijd zitten’. Daardoor kunnen ze bijvoorbeeld besluiten om functioneringsgesprekken eerder te houden. En medewerkers die het wel gezien hebben bij een bedrijf kunnen een virtuele noodknop indrukken om hun werkgever te alarmeren.

Uiteindelijk moet Appical wat Brouwer betreft uitkomen op een omzet van rond de 10 miljoen euro. ‘Dat willen we met een heel compact team doen, dat is onderdeel van onze strategie en software.’ Zo verkoopt Appical veel via het indirecte kanaal, via trainers en hr-consultants.

Voor de Amerikaanse markt moet je diepe zakken hebben

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

VS

Een van de markten waar groei te halen valt is de VS, waar Brouwer vanaf het derde kwartaal serieus aan de slag wil. Maar dat vergt meer investeringen dan andere landen, ‘je moet diepe zakken hebben’.

‘Vanuit het perspectief van een Amerikaanse klant moet je daar een kantoor hebben, zodat je daar ook aan tafel kan zitten.’ Brouwer wil in ieder geval niet te lang wachten. ‘Er worden inmiddels wel wat bedrijven wakker in Silicon Valley die zich met ons onderwerp bezighouden.’