Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘We geloven niet in startup romantiek’

Zeven van de tien bedrijven hebben in het openingsjaar van Startupbootcamp Amsterdam tonnen aan groeikapitaal opgehaald, nog voordat de afsluitende pitch op de agenda stond. Een belangrijke sleutel tot dit succes? De accelerator gaf een groepje informal investors voortijdig inzage in het potentieel van de startups.

Startupbootcamp Amsterdam beleefde vrijdag zijn allereerste Demo Day, de dag waarop tien startups zich in een eindpitch presenteren aan geïnteresseerde investeerders. Voor sommigen van de geldschieters was het een dèjá-vu, want Rockstart Accelerator had dit Amerikaanse fenomeen drie weken geleden al in Amsterdam geïntroduceerd. Ineens beschikt Nederland over twee organisaties, waar techstartups hun groei kunnen versnellen en waar informal investors lekker een dagje kunnen winkelen. Wie de Founder Institute meerekent als accelerator, telt zelfs drie organisaties.

Voorlopig overhandigt Startupbootcamp de beste resultaten: want waar Rockstart nog trots na zijn Demo Day verkondigde dat ‘zelfs één startup al voor aanvang financiering had ontvangen’, daar heeft Startupbootcamp intussen zeven startups aan groeikapitaal geholpen. “Als de organisatie hier vorig jaar al voor had mogen tekenen, dan hadden we dat gedaan”, zegt Ruud Hendriks, samen met Patrick de Zeeuw de oprichter van de accelerator. “Sommige startups hebben een ton opgehaald, anderen zelfs al een half miljoen. Dat heeft de waardering van onze bedrijven zo omhoog gestuwd, dat de waarde van de meeste aandelen (Startupbootcamp heeft in elke startup een belang van 8 procent, red.) riant boven hun doelstellingen liggen. En dus lopen we ook ruim voor op onze omzet targets.”

Sneak previews

Hoe komt het dat Startupbootcamp relatief al zoveel succes boekte? Hendriks legt de oorzaak grotendeels neer bij de invoering van sneak previews voor investeerders. De accelerator zorgt ervoor dat een beperkte groep geldschieters al vroegtijdig kennis maakt met het potentieel van de startups. “Ik en Patrick hebben er erop aangedrongen dat Startupbootcamp met voortijdige pitchdagen gaat werken. Het acceleratorprogramma van Techstars, waar Startupbootcamp een licentie op heeft, kende dit onderdeel nog niet, maar gaat er naar aanleiding van dit succes nu ook mee werken.”

Resultaat is dat de betrokken investeerders een bepaald gevoel van exclusiviteit ervaren en zullen denken: ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt. En ik ben één van de eersten.’ Vervolgens kan de investeerder die pas tijdens de afsluitende pitch, in week 13, kennismaakt met het bedrijf, denken: ‘Als er al zoveel geld in het bedrijf gestopt is, dan moet ik nu ook snel instappen’. Hendriks: “Kunst is wel dat je je startups al snel weet klaar te stomen voor het doen van pitches. Wij lieten er één in week 4 en één in week 8 plaats vinden, in aanwezigheid van 25 investeerders.”

Uitblinkers

Hendriks werd de laatste maand vooral overweldigd door de groeiversnelling van de startups Flixfit en Viewsy, die ook bij het publiek veel handen op elkaar kregen. Eerstgenoemde heeft een techniek in huis waarmee webshoppers hun kledingmaten online kunnen meten en opgeven, de andere biedt een eenvoudig apparaatje waarmee een winkelier onder meer kan nagaan welke routes de klanten bewandelen, en bij welke schappen ze stoppen. Maar ook voor de andere deelnemers klonk veel applaus.

Het is onduidelijk wie waar geld in hebben gestoken. “Mentoren en investeerders die al bij Startupbootcamp betrokken zijn, zitten natuurlijk op de eerste rij”, aldus Hendriks, die onder meer wijst naar namen als Kees Zegers (oprichter Dialogue), Rob Kurver (oprichter Voipro), Derk Haank (ceo Springer) Ron Belt (o.a. partner in Lowland Capital Partners en BlueMind Corporate Partners) en René Savelberg (onder meer oud-ceo McDonalds Nederland). “Rob en Ron wil ik ook wel uitlichten als een van de mentoren die bij mij veel respect hebben afgedwongen. Die hebben een scherpe geest als het om e-commerce gaat, en waren enorm betrokken bij het programma.”

Resultaatgericht

Hendriks wil niet zoveel weten van een concurrentiestrijd met Rockstart, die net als Startupbootcamp rendeert op het potentieel van tech- en webondernemers uit Nederland en daarbuiten. “Ik ken ze niet goed.” Maar vervolgens schetst hij toch een contrast. “Ik denk dat wij meer corporate zijn. Naar dat karakter zoeken we ook bewust. Ik geloof niet in de romantiek van startups, die in t-shirtjes de wereld veroveren. Dat is leuk, maar uiteindelijk gaat het erom dat bedrijven veel geld verdienen en waard worden.” Hij voegt eraan toe dat hij trots is dat Startupbootcamp ‘volledig op eigen benen staat’, met zes ton aan sponsorgeld. “We hebben geen cent overheidssubsidie, Rockstart wel.”

Naast dat het nu met sneak previews werkt, probeert Startupbootcamp ook andere mogelijkheden te benutten om van de accelerator een commercieel succes te maken. Hendriks: “Dat gaan we onder meer doen door belangen in elkaars organisaties te nemen. Oprichters van Startupbootcamp Dublin, Kopenhagen, Madrid, Amsterdam en Berlin stoppen dus geld in eenieders vestiging en raken zo ook persoonlijk betrokken bij het succes van elke accelerator.” Daarnaast willen hij en De Zeeuw dat de deelnemende teams in de toekomst niet twee, maar drie oprichters herbergen. “In elk bedrijf moet een medeoprichter met saleservaring aanwezig zijn. Daar ontbrak het nu nog wel eens aan.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lessons learned

Voordat deelnemers over de wereld gaan rondtoeren en onder meer Silicon Valley aandoen (volgens Hendriks maakt één startup daar goede kans op het ophalen van zo’n 12 miljoen euro), gaan ook zij het 1,2 miljoen euro kostende programma samen met de organisatie evalueren. Hendriks: “Zij zullen onder meer zeggen dat we van enkele mentoren er te weinig in huis hadden. Dan gaat het met name om kennis over het schaalbaar maken van een service. Daar was op het laatst ineens meer behoefte aan dan we dachten. Ook hebben we al gehoord dat het programma in de eerste zes weken wel erg intensief was. Dat zullen we dus ook matigen.”

Heeft Hendriks zelf nog veel geleerd van het programma, nadat hij zijn eerste grote ondernemersavontuur met praatzender Het Gesprek verkeerd zag aflopen? “Hoho, ik heb wel een extra hypotheek genomen om RTL Veronique van de grond op te bouwen”, reageert hij, daarmee de discussie aanzwengelend of een country manager/programmadirecteur wel of niet een ondernemer is. “Maar goed, als ik bijvoorbeeld naar de adviezen van Ron Belt over converteerbare obligaties luister, dan is dat wel twee niveaus dieper dan wat ik daarvan afweet. Wat dat betreft is het ook een fantastisch leerprogramma voor onszelf.”