Natuurlijk zijn er ook keurmerken die alleen bemachtigt kunnen worden middels een certificeringprocedure waarbij een webshop grondig wordt onderzocht. Menig ondernemer investeert flink in zo’n degelijk keurmerk. Maar of de consument waarde hecht aan een keurmerk op een site, is nooit onderzocht.
Moeilijk meetbaar
“De meerwaarde van een keurmerk op onze site is moeilijk meetbaar en we zetten daar dus onze vraagtekens bij”, bekent Robbert van der Linde van computer- en elektronicawinkel Informatique. Op zijn site staan de keurmerken Qshops en Thuiswinkel Waarborg. Bovendien heeft Informatique de Thuiswinkel Award 2007 in de categorie computer hard- en software in bezit.
“Toen we tien jaar geleden naast de fysieke winkel een webshop begonnen, was er nog geen sprake van kwaliteitskeurmerken. Maar met de opkomst van de ‘zolderpiraten’ die vanuit huis spullen versturen, en waar helaas minder betrouwbare partijen tussenzaten, besloten we tweeënhalf jaar geleden dat we ons moesten onderscheiden met een keurmerk.” Het werd het Thuiswinkel Waarborg, destijds het enige serieuze keurmerk.
Hoge kosten
Voor het lidmaatschap van de thuiswinkelorganisatie tasten ondernemers diep in de buidel. De jaarlijkse certificering kost vanaf 2008 450 euro. Daarnaast betaalt Informatique contributie: deze wordt bepaald door de hoogte van de jaaromzet. “Wie een serieuze omzet draait, betaalt daar dus flink voor”, concludeert Van der Linde
Tweede keurmerk
Consumentenvertrouwen hoeft niet zó duur te zijn. Voor het keurmerk van Qshops betaalt Informatique 24,95 euro per maand. Over dat tweede keurmerk is niet serieus nagedacht: “We hebben ons gewoon aangemeld.” Van der Linde adviseert andere ondernemers goed na te denken over de meerwaarde van een keurmerk voor hun site: “Zolang lidmaatschap van Thuiswinkel.org niet noemenswaardig op je kosten drukt: gewoon doen. Maar anders zou ik zeggen: zorg op je site voor duidelijke contactgegevens, een bedrijfsgeschiedenis en onafhankelijke reviews. Daar gaan klanten op af. Vertrouwen kun je ook winnen.”
Wel of geen keurmerk?
Joris Bal is accountmanager bij AGN dat internettoepassingen levert. “Wel of geen keurmerk nemen. Klanten brengen het áltijd ter sprake”, is zijn ervaring. “Maar wat de investeringskosten in een keurmerk aan rendement opleveren laat zich moeilijk meten.” Hij zal de klant eerder adviseren te investeren in een goed beveiligd bestel- en betaalproces. ‘Een vlaggetje’ op de site garandeert immers niets.
Betrouwbaar
Een keurmerk garandeert wel degelijk betrouwbaarheid, zo beweren keurmerkorganisaties. “Wij stellen áltijd verbeteringen voor die een bedrijf moet doorvoeren voordat we ons keurmerk geven”, vertelt de woordvoerder van Qshops. Waarom zou Qshops zulke hoge eisen stellen, het bedrijf kan toch veel meer verdienen als het zijn logo laagdrempelig aanbiedt? “Nee, Qshops heeft geen commerciële insteek. Daarom zijn wij goedkoper dan Thuiswinkel.org, hoewel de certificering van Qshops en Thuiswinkel.org inhoudelijk overeenkomen”, beweert de woordvoerder.
Rob Koning van online wijnwinkel vivelevin.nl is blij met de feedback van Qshops. “De aanpassingen die je moet doorvoeren maken de site beter, je wordt op andere sites vermeld, er is een geschillencommissie om eventuele problemen op te lossen én het keurmerk straalt vertrouwen uit”, somt hij de voordelen op. Naast Qshops prijken ook de logo’s van mkbOK en Safe2Shop op zijn site. “Die waren vorig jaar gratis.”