Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Verdienmodel 2.0: onmisbaarheid

Bedrijven als Layar en Flipboard halen miljoenen op, zonder uitzicht op een houdbaar verdienmodel. “Als dit model niet lukt, proberen we gewoon een ander.”

Waarom op de korte termijn geld verdienen, als je op de lange termijn onmisbaar kan worden? Dat lijkt het devies van technologiestartups anno 2010. Kijk naar Twitter, dat nog steeds worstelt met het vinden van een verdienmodel. Geen probleem, het bedrijf heeft toch miljoenen aan venture capital op de bank staan. En op een gegeven moment kan de wereld niet meer om je heen.

Dat geldt ook voor de startup Flipboard, dat al 10,5 miljoen dollar ophaalde bij investeerders. Het bedrijf, dat is opgericht door Mike McCue en waar de Nederlander Arthur van Hoff als cto werkzaam is, hoeft niet te klagen over een gebrek aan aandacht. In juli van dit jaar lanceerde het een flitsende applicatie voor de iPad, waarmee informatiestromen van sociale netwerken overzichtelijk en doorbladerbaar worden gemaakt. Maar hoe sexy ook, Flipboard verdient nog geen cent, en heeft zelfs nauwelijks een idee hoe er in de toekomst omzet gegenereerd gaat worden. “Het uitvinden van een geschikte manier om geld te verdienen hebben we naar de toekomst geschoven”, zegt McCue tegenover Sprout, in de kleine loods in Palo Alto die dienst doet als bedrijfspand.

Snel opschalen

Ook het Nederlandse Layar heeft nog geen houdbaar verdienmodel gevonden. Het Amsterdamse bedrijf (met een investering van 2,5 miljoen euro) lanceerde ruim een jaar geleden hun applicatie voor de mobiele telefoon, waarmee een extra laag over de werkelijkheid kan worden gelegd. Het gaat goed: wereldwijd zijn er miljoenen gebruikers, en de realitybrowser van Layar zal eind dit jaar op tientallen miljoenen telefoons staan voorgeïnstalleerd. Daarnaast heeft het bedrijf wereldwijd 5000 ontwikkelaars aan zich weten te binden, die op het platform van Layar eigen contentlagen maken. Sommige van deze ontwikkelaars verdienen al geld met deze klussen, terwijl Layar zelf nog zoekende is naar een manier om omzet te draaien.
Volgens Raimo van der Klein, die het bedrijf begin 2009 samen met Maarten Lens-FitzGerald en Claire Boonstra oprichtte, is Layar er op dit moment nog niet bij gebaat om geld te verdienen. “Het kan wel, maar dan zakt het hele platform in elkaar. In eerste instantie wilden we geld verdienen door zelf Layers te maken, maar dan hadden we nooit zo snel zo’n schaalgrootte kunnen bereiken. Een te vroeg ontwikkeld businessmodel in een nieuwe markt remt de ontwikkeling alleen maar. Daarnaast zorgt het ervoor dat je eindigt in een nichemarkt waar niet de grote waarde wordt gecreëerd.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Relevant worden

Naar het voorbeeld van YouTube en Facebook proberen ook Layar en Flipboard dus snel een groot publiek te bereiken. Tegelijkertijd proberen ze zich belangrijk te maken, zowel voor de gebruikers als voor andere belanghebbenden. In het geval van Flipboard kom je dan bijvoorbeeld bij uitgevers terecht, zegt McCue. “Meer dan tweehonderd uitgevers hebben ons benaderd om samen te zorgen dat de content er nog beter uitziet. Wij laten slechts een deel zien, het doel is om onze gebruikers naar het volledige artikel van de uitgever te krijgen.” Volgens de oprichter heeft het bedrijf alle tijd om te werken aan de speerpunten: de gebruikerservaring en de samenwerking met partners. “We verbranden weinig geld. We werken met een klein team, hebben onze servers bij Amazon staan, werken met weinig infrastructuur en zijn lean and mean georganiseerd. We hebben geld voor jaren.”

Onmisbaar

Zodra Flipboard zorgt voor veel verkeer naar websites van verschillende uitgevers, wordt de applicatie onmisbaar voor diezelfde uitgevers. Layar werkt volgens hetzelfde principe. Het bedrijf probeert een heel nieuw ecosysteem te creëren, dat volledig draait op door anderen (lees: de 5000 ontwikkelaars) geproduceerde content. Van der Klein denkt vanaf 2011 geld te gaan verdienen, via een advertentiemodel of met de verkoop van virtuele goederen. Maar vooral hoopt hij dat de ontwikkelaars uiteindelijk niet meer zonder Layar kunnen. “Als het ons niet lukt om op één van deze manieren geld te verdienen, maar we kunnen wel voor grote groepen gebruikers en ontwikkelaars relevant blijven, dan is er niets aan de hand. Dan gaan we gewoon andere modellen uitproberen. Zolang er een markt van publishers en gebruikers is, blijven wij in de lucht.”

Lees ook: