De hele wereld non-stop laten weten wat u aan het doen bent, ook via SMS en Instant Messenger. Goed idee? Sinds de oprichting van Twitter zijn er honderdduizenden geregistreerde gebruikers -vooral Amerikanen. De aantallen stijgen explosief. Sneller dan de gsm destijds.
Twitteren op Pinkpop
En Nederland? Ons land kende dit voorjaar een primeur. Bezoekers én tv-kijkers van Pinkpop konden via Twitter chatten, lezen wat er achter de schermen gebeurde, en samen optredens beoordelen. Leuk voor bezoekers van Pinkpop, ook handig voor zakelijke gebruikers die willen overleggen met branchegenoten of collega’s.
Gammel, goedkoop en onbegrijpelijk
En, wordt Twitter de nieuwe mobiele telefoon? Echt niet, zeggen de tegenstanders van de dienst, vooral web developers, internet marketeers en invloedrijke bloggers. Twitter crasht, de site ziet eruit als een goedkope MySpace-kloon en is onbegrijpelijk voor first-time users. Echt belangrijke mensen gebruiken volgens hen fatsoenlijke platforms. Maar waarom Twitter echt gaat falen?
Details: big deal
“Het is gewoon niet interessant om details uit het privé-leven van vreemden te lezen,” meent een opposant. “En waarom zou je jouw leven willen delen met vreemden?” Iemand aan de andere kant van de wereld is pizza aan het eten, maakt zich klaar voor een feestje, of gaat naar het toilet. Big Deal, zegt het antikamp. Sterker nog: “Dit soort troep moet van het web, we moeten terug naar echte innovaties.”
Nederland niet plat voor Twitter
Nederlandse opinieleiders lopen nog niet warm van Twitter.
“De vonk is bij mij nog steeds niet in een waakvlam overgegaan,” zegt Michiel Pot, journalist, ondernemer en fervent blogger. “Ik zie geen interessante webapplicatie.”
Han Gerrits, bijzonder hoogleraar Technologie en Innovatie aan de Vrije Universiteit Amsterdam is eveneens voorzichtig. “Twitter is heel interessant voor een kleine groep jonge gebruikers die vergroeid is met internet, een selecte groep heavy users. Ik weet niet of het ook bij de massa aanslaat.” Ondanks het stijgend aantal gebruikers, zijn ook marketeers niet overtuigd. Het merendeel zegt Twitter vooralsnog pure onzin te vinden.
Haast u langzaam
Kortom: Het zal zo’n vaart niet lopen. Tenzij uw doelgroep bestaat uit internetverslaafde, puberende geeks. Maar dan bent u al te laat. Toch nieuwsgierig? Natuurlijk kan het geen kwaad om een keer wat verkapte reclame op Twitter te verspreiden. Zorg er dan wel voor dat u een paar buddies heeft, anders heeft u weinig te melden.