Ronimo Games, Utrecht
Project: verdere ontwikkeling computerspel Awesomenauts
Aantal backers: 7400
Streefbedrag: 125.000 dollar
Opgehaald: 509.220 dollar
Meer dan een half miljoen dollar heeft het Utrechtse gamesbedrijf Ronimo Games opgehaald. Een groot deel via Kickstarter zelf, maar ook nog een paar ton via de eigen website. Al met al een fors hoger bedrag dan de 125.000 dollar die de ontwikkelaar aanvankelijk voor ogen had.
Het opgehaalde geld wordt volgens medeoprichter Joost van Dongen (30) gebruikt voor de uitbreiding van het al bestaande spel Awesomenauts. “We moeten wel: we zijn slechts met twintig man, een heel nieuw spel ontwikkelen vergt een nog forsere investering.”
Toen Van Dongen Ronimo Games in 2007 begon, waren er nog geen mogelijkheden voor crowdfunding. De eerste paar jaar had het bedrijf nauwelijks inkomsten, deelden ze met elkaar een studentenhuis en werd volgens Van Dongen ‘op een houtje gebeten’. De verkoop van een eerste game bracht niet voldoende op om een volgende stap te zetten, dus Kickstarter kwam als geroepen.
Doelen
Het bedrijf wachtte de komst van de Nederlandse afdeling niet af, maar besloot al via de Amerikaanse Kickstarter in te schrijven. Van Dongen: “We hebben bij Kickstarter zogenoemde stretch goals uitgezet, waarin we hebben uitgelegd wat we zouden toevoegen als een volgend streefbedrag zou worden gehaald, bijvoorbeeld extra spellagen. Dit is een veelgebruikte tactiek bij Kickstarter die ik iedereen kan aanbevelen. We hebben doelen gesteld tot een bedrag van 700.000 dollar. Het enige nadeel is dat je je beloftes vervolgens ook echt moet waarmaken. Je moet dus heel open zijn, maar tegelijkertijd uitkijken dat je geen onrealistische verwachtingen schept.”
Ronimo Games had geluk: het merendeel van de zogenoemde backers was fan van het spel Awesomenauts en dus al vertrouwd met het product. Een van de fans leverde zelfs een bedrag van 10.000 dollar. “Die mocht wat ons betreft een inhoudelijk voorstel voor de game doen”, zegt Van Dongen, “maar daar heeft hij uiteindelijk geen gebruik van gemaakt.”
Dit artikel komt uit Sprout Magazine. Members ontvangen hem gratis.
Word Sprout Member!
Volgens Van Dongen is het belangrijk om, in afwachting van het product, je backers alvast te belonen met een T-shirt of poster als blijk voor waardering. “We hebben de kosten daarvan wel eerst uitgebreid bestudeerd, zeker als je T-shirts of posters wereldwijd moet versturen, kunnen de kosten behoorlijk oplopen. Ik ken bedrijven die daar zelfs aan kapot zijn gegaan.”
Hoewel Ronimo Games ook een paar ton via hun eigen site heeft opgehaald, raadt Van Dongen ondernemers aan om altijd eerst via Kickstarter te beginnen. “Dat platform wekt vertrouwen en ze hebben de ideale infrastructuur voor betalingen. Het wordt reuze lastig als je dat in eerste instantie allemaal zelf moet implementeren.”
Athom, Enschede
Project: Homey, spraakgestuurde domotica
Aantal backers: 996
Streefbedrag: 100.000 euro
Opgehaald: 200.000 euro
Met Homey, een slimme lichtbol, kunnen verschillende apparaten in huis worden bediend: van lampen tot de stereo installatie. Dat alles zonder knoppen of afstandsbediening, want Homey kan gesproken commando’s verstaan en praat ook terug, net als spraakhulpjes Cortana of Siri op de smartphone. Athom heeft bewust gekozen voor een oplossing thuis, “want de smartphone waarmee je dit ook zou kunnen doen raakt nogal eens leeg”, zegt Stefan Witkamp (22), één van de oprichters.
Kickstarter lag als crowdfundingplatform voor de hand, het is bij uitstek de omgeving om kekke speeltjes te lanceren. Met de extra ton die ze hebben opgehaald, kan Athom een snelle start maken. “We kunnen nu zonder verlies produceren. Wat dat betreft is het nog maar de vraag of we het met ons streefbedrag van een ton hadden gered, achteraf hadden we de investering wellicht te krap ingeschat.”
Deze maand verschenen de eerste Homey’s op de markt. Voor de volgende stap, grootschalige productie, is externe financiering nodig van partners of investeerders. “Voor een vervolgfinanciering kun je Kickstarter eigenlijk niet gebruiken”, legt Witkamp uit.
“Het is een mooi middel om je product internationaal onder de aandacht te brengen en makkelijk in contact te komen met potentiële fabrikanten, maar het biedt geen solide financiering op de lange termijn. Daar zijn grotere bedragen voor nodig.” Ook elders zijn successen als het slimme horloge Pebble, dat 10 miljoen dollar via Kickstarter heeft opgehaald, eerder uitzondering dan regel.
Euro’s
Terugkijkend had Witkamp het wel iets anders aangepakt. “De meeste backers komen uit Nederland, terwijl we internationale aspiraties hebben. Uit de Verenigde Staten is nauwelijks financiering gekomen. De vermelding in euro’s schrikt af, hebben we ons achteraf gerealiseerd. Ook moet je in Europa btw rekenen over verkochte producten, terwijl Amerikanen prijzen zonder btw gewend zijn. In hun ogen zijn de producten dan al gauw aan de dure kant.”
Een Amerikaanse entiteit optuigen, had een oplossing kunnen zijn, zegt Witkamp. “Daarin hoef je niet enorm veel te investeren, je kunt bijvoorbeeld een lege vennootschap overnemen.” Positief is de feedback die het bedrijf kreeg van de backers. Witkamp: “Op basis daarvan hebben we de mogelijkheden uitgebreid, bijvoorbeeld ondersteuning voor de aansturing van thermostaten.”
Toch denkt Witkamp dat Kickstarter maar voor een beperkte groep ondernemers geschikt is. “Vooral de hardware en games slagen omdat het concrete producten zijn. Het is vooral belangrijk dat mensen enthousiast worden over je product. Als het bijzonder genoeg is, gaat het eigenlijk vanzelf.”
Phorce, Amsterdam
Project: Smart Bag, tas die smartphones en laptops oplaadt
Aantal backers: 799
Streefbedrag: 150.000 dollar
Opgehaald: 199.000 dollar
Marijn B. Berk (27) ontwikkelde zijn slimme tas Phorce, die laptops en smartphones overal van energie voorziet, aanvankelijk met een (bescheiden) staatssubsidie uit Chili, het land waar hij in 2012 verbleef. Voor de volgende stap leek crowdfunding de meest voor de hand liggende route. “Ik wilde dat traject wel eens meemaken”, zegt Berk.
Na een korte oriëntatie besloot hij zijn idee te promoten via de Amerikaanse Kickstarter. De campagne leverde 50.000 dollar meer op dan gehoopt, geld dat hij meteen gebruikte om de Phorce te verbeteren. “Mijn uitgangspunt was het beste product leveren, niet er veel aan mee te verdienen. Maar uiteindelijk moest er toch meer worden verbeterd dan we dachten. Daardoor zaten we toch nog met een financieringsgat.”
Deadline
Inmiddels is Berk naar eigen zeggen een ervaring rijker. Het opzetten van een Amerikaans bedrijf maakte het project extra complex en het verloop van de campagne was opvallend. “Aan het begin hadden we even alle aandacht, en haalden we snel 30 procent van het beoogde bedrag binnen. De rest kwam pas toen de deadline in zicht kwam. In de tussentijd moet je zelf reclame maken, dat doet Kickstarter niet voor je.”
Ondanks het financiële succes houdt Berk, die inmiddels de eerste bestelde tassen heeft verstuurd, gemengde gevoelens over aan het traject. “Het communicatiesysteem dat Kickstarter heeft ontwikkeld is eerlijk gezegd nogal gebrekkig. Zo is het niet goed mogelijk om tussentijds je specificaties aan te passen, dat moet je zelf duidelijk communiceren naar de deelnemers. Zij zijn namelijk niet alleen in je product geïnteresseerd, ze willen ook alles weten over het ontwikkeltraject.”
Het is volgens de ondernemer ook verstandig om de tijd die je denkt nodig te hebben, zo ruim mogelijk te nemen. Dan wordt het beloofde product niet te laat opgeleverd. Achteraf had Berk liever via een eigen website geld opgehaald, erkent hij. “Ik ben er nog niet uit of we het nog een keer gaan doen. Het wordt steeds makkelijker te crowdfunden via je eigen site.”
Tips voor succesvolle crowdfunding
Meer dan de helft van ondernemers op Kickstarter wist het door hen beoogde bedrag niet binnen te harken, 18 procent haalde de eindstreep helemaal niet. Maar met de juiste tactiek en publiciteit zijn wel degelijk succesjes te boeken:
– Zorg voor een hoge wow-factor is van belang, al springen niet alle gadgets eruit. Een imitatieproduct zal het niet redden.
– Hoe hoger het bedrag, des te groter de kans dat het geld niet tijdig wordt opgehaald.
– Bij Kickstarter krijg je zestig dagen om je te bewijzen. Zorg dat je ruim van tevoren een PR campagne klaar hebt liggen, de publiciteit komt niet vanzelf. Een korte campagneperiode is raadzaam.
– Timing is belangrijk: start geen projecten rond de feestdagen, richt je op het voorjaar en het begin van de week.
– Wil je op de Amerikaanse Kickstarter, begin dan een Amerikaans of Britse vennootschap.
Foto’s: Gerritjan Huinink