Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sterkere onderneming dankzij tegenslagen

Het ging dit jaar goed met ondernemend Nederland. Maar u kunt nooit weten. Marketeer Stoney deGeyter loodst u door minder uitbundige periodes.

Iedere onderneming gaat soms door een zware periode. Het is gewoonweg niet realistisch om constante groei te verwachten, hoeveel tijd en moeite u ook in uw bedrijf steekt.

 

Er zijn drie dingen die u kunt doen zodat u een magere periode niet alleen overleeft, maar er sterker uitkomt:

 

1. Voorbereiding

Als het u voor de wind gaat, zorg dan dat u een ‘wintervoorraad’ opslaat. Leg geld appart waarmee uw bedrijf klappen kan opvangen, en maak van tevoren plannen om uw kosten te verkleinen zonder te hoeven snoeien in uw core business.

 

2. Blijf kalm

Paniek is het laatste wat u kunt gebruiken. Heeft u bedrijf een tijdje weinig klanten? Gebruik de extra tijd dan om die dingen te regelen die al tijden op de plank bleven liggen. Update uw businessmodel, zoek nieuwe markten om te veroveren. Zodra uw bedrijf er weer gunstiger voor staat plukt u de vruchten van deze voorbereidende periode.

 

3. Blijf doelgericht

Vergeet nooit wat u met uw onderneming wilt bereiken. Wanneer de zaken slecht gaan is het verleidelijk om korte-termijn winsten te boeken door bijvoorbeeld uw prijzen radicaal te verlagen. Vergelijk elk idee om uit het dal te krabbelen met uw oorspronkelijke plan. Is uw nieuwe idee niet te verenigen met uw plan? Voer het dan niet uit.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Lees het volledige artikel op emarketingperformance.com.