Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Stel de juiste prijs

Hoe belangrijk is prijsstelling voor u? Is het slim om een prijzenslag te ontketenen binnen de markt of kun je je beter onderscheiden met andere punten?

Voor Arno Visser, webdesigner, is het duidelijk. Prijs ziet hij niet als een instrument om mee op te vallen. “Ik kijk nooit naar wat mijn concurrenten rekenen, mijn prijzen verander ik ook niet.” Visser heeft geen reden tot zorg, hij krijgt zijn klanten toch wel. Is er iets anders waarmee zich onderscheidt ten opzichte van zijn concurrenten? “Prestatie. Ik stel een portfolio samen van mijn werk en klanten kunnen daar naar kijken.” En mensen doen nooit moeilijk over de prijs? “Ja dat wel. Klanten proberen wel eens af te dingen. Dan beginnen we bij een hoger bedrag en eindig je bij het normale tarief”

 

Goedkope klanten

Paul Smedts, ook ondernemer van een webdesigbureau let wel op de prijzen van de concurrent. “Je wilt jezelf niet buiten de markt plaatsen.” Een ding staat voor hem voorop, wees niet te goedkoop. “Als je de goedkoopste bent, krijg je een bepaald type klant, dat hebben we wel geleerd.” Verder is service voor Smedts het middel om de concurrent voor te blijven. “Zorg dat je telefonisch bereikbaar bent en biedt kwaliteit.”

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In de nieuwe Sprout die vanaf vandaag op de deurmat valt, besteden we uitgebreid aandacht aan prijsstelling. Alvast een aantal tips voor uw prijsbeleid:

 

  • Te goedkoop verkoopt niet
  • Voorkom een prijzenoorlog. Zeker als je het kapitaal niet hebt, een prijsoorlog blijkt vaak een negatieve spiraal voor iedereen.
  • Vergeet de Chinezen. Concurreer met lage-lonenlanden niet op prijs maar op kwaliteit.
  • Ken uw doelgroep. Als je weet wat de klant wil betalen wordt prijsstelling een stuk makkelijker.
  • Geen angst voor hogere prijzen. Klanten accepteren stijgingen vaak probleemloos, mits u het goed uitlegt.
  • Kijk uit met acties. Teveel stunten is alleen goed voor de klant, niet u.