“Het is prima om de eerste twee à drie jaar op een houtje te bijten, maar uiteindelijk moet je je chips van de tafel pakken. Het is de enige manier om te zien of je onderneming levensvatbaar is”, zegt Harnish.
Wat dat inhoudt schreef hij vorig jaar in zijn column Bloedgeld. Volgens Harnish is het beter om standaard vijf à tien procent van de omzet af te romen. “Het dwingt je winstgevender te zijn.” Het opbouwen van een financiële buffer is noodzakelijk bij investeringskansen, maar ook voor het opvangen van magere tijden.
Bedrijfsverkoop
De meeste ondernemers verkopen te laat, stelt Harnish. “De eerste jaren zijn moeilijk en als het succes zich uiteindelijk aandient, dan willen ondernemers geen afscheid meer nemen van hun bedrijf. Stom. Bedrijfsverkoop doe je op het hoogtepunt. Dat verreist discipline.”
Uiteindelijk gaat de markt achteruit, zegt de groeigoeroe. “De ondernemer verliest interesse in zijn bedrijf, de markt doet dat ook. Gevolg: “Je vangt een fractie van wat je had kunnen krijgen.”