Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Special Financiering: investeringsmaatschappij

Het best bewaarde geheim van Hilversum, heet Advance Interactive in de wandelgangen. ‘Jij bent aan het doen wat ik aan het beloven ben', zei John de Mol tegen Advance-oprichter Frans de Vries. Daar was wel venture capital bij nodig.

“We zijn inderdaad het geheim van Hilversum, we zijn een introverte club. Toch kennen veel mensen onze concepten, zoals Je echte leeftijd, Booming Business en Stay or go. Het zijn allemaal interactieve concepten, met een site, een tv-programma en soms een blad, zoals bij ons nieuwe platform Quality Time. Televisie is altijd een aanvulling op internet, maar televisie wekt wel vertrouwen bij de consument. Ondanks dat we in Hilversum zitten, hebben we onze wortels niet bij de televisie, zoals andere partijen als Endemol en 2waytraffic wel hebben.”

 

“Ons eerste bekende concept was Planet Race, uitgezonden op prime time op RTL4. Dat gaf ons veel bekendheid en de mogelijkheden om andere dingen te ontwikkelen. Voor  onze platforms werken we samen met sponsoren, we gaan de sites dan ook niet volplakken met banners en buttons. Met de tien platforms die we nu hebben, ‘kennen’ we bijna drie miljoen mensen; kijkers en internetters die een profiel hebben ingevuld.”

 

“Bij Advance werken nu ruim honderd mensen. Om verder te professionaliseren, wilde ik graag verder groeien. Daarom zijn we in zee gegaan met Van den Ende & Deitmers. In ruil voor een flinke investering krijgen zij dertig procent van de aandelen Advance. Ik heb Advance tien jaar geleden opgericht met Nanko Brattinga. Hij wil er al een tijdje uitstappen, omdat het bedrijf te groot wordt. Vanuit mijn oogpunt zijn we gewoon van aandeelhouder gewisseld. Wel was ik aanvankelijk huiverig voor externe investeerders. Je hoort veel spookverhalen van partijen die geld in bedrijven pompen en er snel weer uitstappen. Maar bij Van den Ende & Deitmers heb ik dat absoluut niet. Joop van den Ende heeft natuurlijk een gigiantisch netwerk in de media-industrie, maar ik hecht ook veel waarde aan de kennis van Hubert Deitmers. Hij heeft Endemol internationaal uitgerold. Die kennis hebben we nodig om te professionaliseren. Daarbij is dit netwerk ook handig voor onze samenwerking met Eyeworks. Zij kreeg als eerste mediabedrijf een kapitaalinjectie van Hubert Deitmers. Reinout Oerlemans, vindt dat wij ‘de sleutel hebben gevonden om tv en internet op elkaar aan te sluiten’.”

 

“Het vastleggen van verwachtingen is volgens mij één van de belangrijkste punten bij het afsluiten van een venture capital deal. Als je een investeerder zoekt, moet je weten wat je wilt. Maak je verwachtingen concreet en zet ze op papier.” (RR)

Wat kan er fout gaan?

Marc Andreessen, oprichter van Netscape, één van de eerste internetbrowsers, heeft ruime ervaring met venture capital. Op zijn weblog zet hij nog eens uiteen waarom het nogal eens misloopt tussen investeerder en ondernemer:

  • Hij ziet niet dat uw bedrijf binnen afzienbare tijd een flinke groei doormaakt, en wellicht verkocht kan worden of naar de beurs kan worden gebracht. Als hij dit niet ziet, en tien anderen ook niet, dan wordt het tijd om uw businessplan te herzien.
  • Hij denkt dat wat je doet te vroeg komt of nog onbewezen is. En dat maakt de ondernemer natuurlijk razend: is het niet om die reden dat hij venture capital zoekt?
  • Hij is niet overtuigd dat u het juiste team hebt samengesteld. Als anderen dat ook vinden, denk nog goed na over uw mensen.
  • De investeerder vindt het fantastisch, maar kan zijn partners niet overtuigen
  • Hij is heel druk en heeft geen tijd voor nog een investering
  • Hij zal moeten reizen, en dat wil of kan hij niet
  • U opereert in een markt waar de investeerder weinig of niks van weet
  • Of hij heeft een nare ervaring met een soortgelijke investering

 

Het frustrerende is dat de investeerder niet altijd vertelt waarom hij niet instapt, vaak ook omdat hij de deur op een kier wil laten om later  te investeren als er dingen veranderen. Daarom, als een investeerder vertelt waarom hij niet instapt, kunt u hem het beste bedanken voor zijn eerlijkheid, ook al klinkt het nog zo gemeen of oneerlijk.

 

Meer Marc Andreessen op http://blog.pmarca.com/

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Venture capital in 2006

  • Verdriedubbeling van verstrekt kapitaal aan startende ondernemers van 24 miljoen tot 86 miljoen euro.
  • Investeringen in buyouts: 1,7 miljard euro.
  • Voor 2,3 miljard euro aan nieuwe fondsen geworven, voornamelijk bij banken, pensioenfondsen en institutionele beleggers.
  • Voor 1,7 miljard euro aan participaties verkocht, waarna de inleg met winst werd terugbetaald aan beleggers.
  • Nederlandse participatiemaatschappijen investeerden in totaal 2,4 miljard euro. Het vermogen onder beheer bedraagt inmiddels 20,4 miljard euro. (bron: NVP)